Saab 900 ja lämpömittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
humma
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:22
Paikkakunta: Kuopio

Saab 900 ja lämpömittari

Viesti Kirjoittaja humma »

Lämpömittarissa on vika jonka olen kuullut olevan muillakin, kukaan ei vaan ole kertonut mistä se johtuu ja miten korjataan. Käyttäytyy ensi alkuun ihan kivasti, mutta noin 20 minuutin ajon jälkeen kuuluu mittarista naks ja se hujahtaa osoittamaan yläasentoon. Ja turha väittää että kone keittää, ei varmasti keitä. Se siirtyy ihan normaalista keskiasennosta vilauksessa sinne yläviistoon. Mittari vaihdettu 2 kertaa purkumittariin, ilman että vika on korjaantunut. Kysynkin nyt, jotta miten on:

a) Saabin lämpömittarit ovat huonoja ja on ostettava alkuperäinen varaosamittari jotta saadaan vähän aikaa toimiva yksilö
b) Vika on jossain muualla, esim. anturissa?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika erikoiselta kuulostaa, että useampi mittari hajois noin.

Ehkä kannattais ensiksi vaihtaa se anturi, on ainakin helppo homma.

Oletkos kokeillu mitä tapahtuu jos maadoitat sen johdon anturin päästä, meneekö nolliin vai nouseeko tappiin, jos nousee, niin sitten vois ruveta ettiin mistä johto vois ottaa kontaktia maihin.

Mutta anturi kuulostais todennäköisemmältä vikakohteelta, jos vika ilmenee noin säännöllisesti. Vastusarvo muuttuu nätiste tuon 20min ja sitten jonkun vastusarvon jälkeen antaa jotain epämäärästä....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

Mun ysisatkussa on sama vika.
Siihen on vaihettu se lämpöanturi ja ei se siltikään toimi.

Kun auto on ihan kylmä ja laitat virrat päälle niin lämmöt on muka täysillä (ja ei varmana ole)

Mut mä en oo välittäny siitä ollenkaan.

mut nyt mä hajotin sen anturin tossa remonttia tehdessä joten täytyy ostaa uus.
Mun sabasta hajos polttoainepumpun käyttötangon päässä oleva muovi holkki. onko kellään kokemuksia siitä
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

holkista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ikävä kyllä on...
Vaihdoin bensapumpun vesisateessa kun matkanteko loppui ja en viittiny aukasta venttiilinkoppaa, no toi holkki ei menny kunnolla paikalleen ja muutaman kilsan päästä rupes meno taas hyytyyn.
Uutta holkkii ei saa muuten kuin ostamalla koko käyttötangon saabilta, oli aikaste kallis, yli kakskyt euroo muistaakseni.

Joltain toiselta saabistilta saattaa löytyy edukkaammin.

Kyllä teillä on varmaan oikkari jossain kohtaa siinä lämpömittarin johdos, se kumminkin kulkee aika ahtaissa ja lämpimissä väleis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
humma
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:22
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja humma »

ok. Kiitos vinkeistä. Pitää hypätä sen lämpömittarin johtimen kimppuun seuraavaksi.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mitenkä onko miitartin maadoitus katsottu. Se auttoi yhden kaverin ex sataseen.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tarkista mittariston maadoitukset ja mittaristossa olevien foliokaapeleiden kosketuspinnat. Johto/johtosarjavikoja noissa on todella harvoin.. silloinkin jos on johtovika, niin löytyy 20cm:n säteeltä anturista kokemukseni mukaan.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

juu, eli yksi mittariston maadoitus on siinä palkkissa, mikä on koetaulun sisällä, vaihtoehtoinen paikka on kuskin puoleinen pystyseinä. tuon maadoituksen puhdistaminen on hyvin usein auttanut noihin mittaristo vikoihin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mittariston maadoitus on siinä palkkissa, mikä on koetaulun sisällä, vaihtoehtoinen paikka on kuskin puoleinen pystyseinä. tuon maadoituksen puhdistaminen on hyvin usein auttanut noihin mittaristo vikoihin.
Löytyi haulla tämä topikki, joten herätellään henkiin, kun emännyyden käyttösatkussa rupesi TEMP-mittari ponkaisemaan ylöspäin heti kun auto vähänkin lämpiää. Eli siis yön seistyä mittari toimii minuutin pari ihan OK, sitten ampaisee tappiin. Jos ottaa esim. ajovalot, tuulettimen ja radion pois päältä, saattaa se mittari tulla hiukan alaspäin tai ryhtyy väpättämään.

Pääseekö noihin mittarin maadoituksiin käsiksi ilman että pitää purkaa kojelautaa, esim kaiuttimen ritilöistä tai jos ottaa sen potkusuojan pois kojelaudan alta? Kaikki löytämäni konehuoneen puolen maadoituspisteet jo putsasin, ei auttanut.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

V.J.S kirjoitti: Eli siis yön seistyä mittari toimii minuutin pari ihan OK, sitten ampaisee tappiin. Jos ottaa esim. ajovalot, tuulettimen ja radion pois päältä, saattaa se mittari tulla hiukan alaspäin tai ryhtyy väpättämään.

Pääseekö noihin mittarin maadoituksiin käsiksi ilman että pitää purkaa kojelautaa, esim kaiuttimen ritilöistä tai jos ottaa sen potkusuojan pois kojelaudan alta? Kaikki löytämäni konehuoneen puolen maadoituspisteet jo putsasin, ei auttanut.
Mulla oli sama ongelma 99:n kanssa, korjaantui kun irrotti akun maalenkin koneesta ja puhdisti kunnolla kaikki kontaktipinnat.
Vedin vielä teräsharjalla itse maa"johdonkin" puhtaaksi paskasta...

Tämän siis tein vasta kun auto ei jaksanut käynnistyä virranpuutteen vuoksi, oli liian heikko maa. :roll:

EDIT: olit ilmeisesti tämän jo tehnyt?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:( Raporttia pukkaa hallitukselta tämän aamun työmatkasta:

Jotain vikaa tossa autossa on. Se alkoi liikennevaloissa ensin päästelemään hassuja zrrrruurr ääniä. Se lämpötilamittari alkoi heilua ylösalas. Radio alkoi vaimentua ja sen valot vaaleni ja tummeni. Releet huusi kuin viimeistä päivää. Hieman jännitti pääsenkö töihin asti. Akkuvalo ei palanut.

Eli siis kyllä tuossa nyt joku maavika on jossain 99,8 prosentin varmuudella...Nuo releet on aina silloin tällöin (lähinnä kostealla / talvella) pitänyt jatkuvaa napsuntaa aiemminkin, mutta ei se menoa ole haitannut. On se perskeles, toivottavasti toi nyt tokenee noilla maapisteiden tsekkauksella ja putsauksella...Kenelläkään mitään muita vinkkejä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nyt on purettu ja kasattu kertaalleen satkun kojelauta...on muuten *:ttumainen laittaa takaisin se lämppärin hanan säätötanko :evil: No, tulipahan kuitenkin vika korjattua, enää ei mittari pompi. Maavikahan se oli, mutta ei mittariston maadoituksessa... syylärin alta poikkipalkista löytyvä maapiste oli sitten jäänyt vähän huonommalle putsaukselle, perusteellinen putsaus KAIKKIIN liittimiin ja johan rupes toimimaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MurheMursu
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: To Syys 06, 2012 15:58

Re: Saab 900 ja lämpömittari

Viesti Kirjoittaja MurheMursu »

herätelläämpä noin 10 vuotta vanha topikki :D joo siis itellä on semmosta vikaa että lämpömittari nousee joskus harvoin siihen puoleen väliin ja painuu sitten takasin nollaan mutta auto kuitenki lämpee ja toimii normaalisti, näin talvella se ei oo haitannu mitään mutta kesäksi se olis hyvä pistää kuntoon ja samoin myös nopeusmittari vähän seilaa esim jos 80km/h ajaa niin mittari seilaa siinä 70 ja 90 välillä joskus seilaa reilusti ja joskus ei yhtään liekkö vaan väljä koko mittari?
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Saab 900 ja lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Soakki »

CRC:tä vähän suihkia sihen lämpöanturin abikoon ja vähän nitkutella liitintä ees taas auttoi itellä, aika hapettunut oli se liitin.
Vastaa Viestiin