OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK » Ti Heinä 16, 2019 09:06

Terve,

tuore :saab: OG900 omistaja kyselee, että minne menevä letku tästä mahdollisesti puuttuu ja olisiko sillä vaikutus tyhjäkäyntiongelmaan?

Ja kyse siis B201 8 venttiilisestä ruiskukoneesta.

Kuva
Puuttuvan letkun paikka?

Kuva
Yleiskuva kauempaa
#8207
Saab 900i (OG900 combi coupe 5d - 1988)
Mercedes-Benz E 220d (W213 - 2017)

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18774
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ti Heinä 16, 2019 09:16

Ei vaikuta eikä kuulu olla letkua ilmais nipassa
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK » Ti Heinä 16, 2019 09:18

Noniin, kiitos vastauksesta, selvisi heti tämäkin :)
#8207
Saab 900i (OG900 combi coupe 5d - 1988)
Mercedes-Benz E 220d (W213 - 2017)

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10467
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja jus » Ti Heinä 16, 2019 09:22

Suutinputkessa näyttää olevan jatkos. Yleensä nuo jatkokset tai mitkään muut kuin alkuperäisen kaltaiset paksuseinämäiset kovamuoviputket eivät toimi odotetusti. Suosittelen etsimään ehjät putket, varsinkin tuon korjatun tilalle, ja ehkä viereiseenkin - näyttää oudon terävästi taipuneelta.

Tarvikemallinen uusi sytytyspuola on harvoin parempi kuin alkuperäinen ehkä käytetty.
Viimeksi muokannut jus, Ti Heinä 16, 2019 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK » Ti Heinä 16, 2019 09:25

Täälhätän löytyy hienosti heti apua. Lähdetään noiden laittamisesta sitten liikkeelle..
#8207
Saab 900i (OG900 combi coupe 5d - 1988)
Mercedes-Benz E 220d (W213 - 2017)

petromies
"Aero"
Viestit: 304
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja petromies » Ti Heinä 16, 2019 13:10

Jos suutinputki ei vuoja ni tuskin vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Harmeja vaan tulee kun menee noita roplaamaan...kattele läpi kaikki muut putket myös tuo joka paksun suojaputken sisässä ja tarkista että ehyitä ja liitokset tiukkoja. Jos löysä liitos ja putkessa varaa niin pätkä vaan pois.
Tuossa et tarkemmin kertonut millasta tyhjäkäynti ongelmaa...kuumana kylmänä jne

Uteip
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Uteip » Ti Heinä 16, 2019 13:36

jus kirjoitti:
Ti Heinä 16, 2019 09:22
Suutinputkessa näyttää olevan jatkos. Yleensä nuo jatkokset tai mitkään muut kuin alkuperäisen kaltaiset paksuseinämäiset kovamuoviputket eivät toimi odotetusti. Suosittelen etsimään ehjät putket, varsinkin tuon korjatun tilalle, ja ehkä viereiseenkin - näyttää oudon terävästi taipuneelta.

Tarvikemallinen uusi sytytyspuola on harvoin parempi kuin alkuperäinen ehkä käytetty.
Ei ole välttämättä jatkos, mulla on samassa kohtaa samanlainen letkunpätkä suutinputkessa, eikä se ole niin tiiviin oloinen että voisi mitenkään olla jatkoksena. Luulisin olevan vaan suojana lisäilmaluistin letkun hankaamista varten.

Onko tyhjäkäynti huonoa sekä kylmällä että lämpimällä koneella? Jos vain kylmällä kannattaa lisäilmaluistin toiminta tsekata. Ilmavuotoja kannattaa etsiä myös, mm. virranjakajan alipainekello ja kaikki alipaineletkut. Myös määräjakajan lautasen muoto kannattaa katsoa, jos on taipunut hörii ilmaa välistä niin ettei nouse tarpeeksi ylös ja laihentaa seosta tyhjäkäynnillä.
Saab 90i -86

PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK » Ti Heinä 16, 2019 19:20

Tyhjäkäynti on huonoimmillaan kylmänä, ei meinaa pysyä käynnissä jos ei vähän kaasuttele.

Lämpimäksi kun on ajanut, niin pysyy sentäs käynnissä, mutta ei se aivan tasaisen kuuloisesti silloinkaan käy.
#8207
Saab 900i (OG900 combi coupe 5d - 1988)
Mercedes-Benz E 220d (W213 - 2017)

Avatar
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 1867
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Heinä 17, 2019 06:58

Kansipahvi, vuotaa vettä sylinteriin?
Mercedes CLS500
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9312
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Heinä 17, 2019 18:25

K-jetissä kylmänä käynnissä pysymiseen auttaa yleensä kaasuläpän stopparin säätö. Tyhjäkäynnin nopeus säädetään M10 avaimilla läppäkotelon kyljessä olevasta ruuvista. Epätasainen käynti ja muut häiriöt näissä yleensä johtuu sytytysjärjestelmän vioista. Jos ruisku on saanut olla "räpeltämättä", se on melko pommin varmaa tekniikkaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10467
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja jus » Ke Heinä 17, 2019 20:44

Tai sitten ohjauspaineventtiili viallinen, ohjauspaineet metsässä ja seokset samoin.

Kaasuläpän stopparilla saa tyhjäkäynnin lämpimänä säädettyä. Paitsi jos läppäkotelossa on päällä ohivirtauskanava ja sen 10 mm kannalla oleva M6-säätöruuvi, säädetäänkin siitä ja läppään ei kosketa.

Kylmäkäyntikierroslukua hoitelee lisäilmaluisti.

Mitäs ohjauspaineventtiilin letkuille on tehty, miksi nippusiteet, onko siellä sisällä kuitenkin ohuet alkuperäiset kovamuoviputket?

Juuri käynnistin oman K-Jetin ensimmäistä kertaa 10 kuukauteen. Jäi ekalla käyntiin ja kaasuun en koskenut ennen kuin käynti oli tasaantunut. Ekat muutaman sekunnin ajan meinasi röpöttää ja kierrokset aika alhaalla. Sitten tasaantui ja toimi kuin ei olisi seisonnassa ollutkaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Vastaa Viestiin