EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
nuorempinykänen
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen » Ke Elo 14, 2019 21:30

Facebookissa bongattua:

"Nyt tarvittaisiin vähän apua. EMS on tovin seisonut tallissa käyntihäiriön vuoksi. Kone lähtee hyvin käymään, mutta vääntö puuttuu kokonaan.

Olen tehnyt tästä projektista oikein videon, jossa näkyy mm. paine-erot sylinterien välillä. Kaikki hyvät neuvot ja vinkit ovat nyt tervetulleita. Vai onko koneen purkaminen se ainut järkevät vaihtoehto tässä vaiheessa?"

https://www.youtube.com/watch?v=2gBnuGZeK-w
9000 CD Turbo 1988, OG900 5D 1992, 9-3 JC Stage 3 1998, 99 Avo 1975

petromies
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja petromies » To Elo 15, 2019 14:48

Jos tuo on rallikone niin kääykö ne yleensä ollenkaan alle 3000 kierroksen...
Yhden sylinterin tuo vertainen heitto ei kyllä noin oirehdi eikä vaadi heti koneremonttia. Paremminkin muiden pyttyjen puristus oli yläkantissa mutta se johtunee höylätystä kannesta.
Paremminkin hakisin vikaa kjetistä. Ei näyttänyt olevan ohjauspaineensäädintä eikä lisäilmaluistia niin ei ihme että kylmänä ei tyhjäkäyntiä.
Mustat tulpat kielii rikkaadta seoksesta mutta eiköhän niidenki väri muutu kun kone sais kenkää.
Venttiilikopassa vasaralla ruuvien venymäpussit suoraksi, tiiviste liimalla kiinni koppaan ja kiristys ruuveilla joissa kumirikat.

nuorempinykänen
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen » To Elo 15, 2019 14:53

Muistan itsekin kuulleeni pitkän linjan Saab-mekaanikolta joka kuuli saman toiselta pitkän linjan Saab-mekaanikolta, että 90% käyntihäiriöistä liittyy ohjauspainesäätimeen
9000 CD Turbo 1988, OG900 5D 1992, 9-3 JC Stage 3 1998, 99 Avo 1975

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18920
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut » To Elo 15, 2019 15:06

miten mahtaa vaikuttaa nuo erillaiset bensaputket. 1 orggis ja loput teetettyjä ?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1145
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja anv » Pe Elo 16, 2019 08:56

nuorempinykänen kirjoitti:
To Elo 15, 2019 14:53
Muistan itsekin kuulleeni pitkän linjan Saab-mekaanikolta joka kuuli saman toiselta pitkän linjan Saab-mekaanikolta, että 90% käyntihäiriöistä liittyy ohjauspainesäätimeen
Jep, ja yhtä usein ohjauspainehäiriöt johtuvat kosketushäiriöstä liittimessä, joka tulee tuohon säätimeen BTDT
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9378
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Elo 16, 2019 16:01

K-jetistä on voitu ottaa irti enemmän syöttöä siirtämällä ohjauspainesäädin kylmempään paikkaan. Temppu on voitu tehdä jopa niin, että se on jossain lokarissa kiinni. Näin ruisku luulee kyseessä olevan kylmä kone. Samoin jos syöttöä on haettu lisää yläkierroksille säätämällä seosruuvista isommalle, tahtoo tulpat nokeutua pienillä kierroksilla ihan poskettoman rikkaan tyhjäkäyntiseoksen takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9378
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Elo 16, 2019 16:03

nalleolut kirjoitti:
To Elo 15, 2019 15:06
miten mahtaa vaikuttaa nuo erillaiset bensaputket. 1 orggis ja loput teetettyjä ?
Ettei olisi Volkkarin K-jetistä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18920
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Pe Elo 16, 2019 16:14

no sit ei tarvii ihmetellä käyntihäröjä... hi .. :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

lge746
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2012 21:52

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja lge746 » La Elo 17, 2019 11:37

Ne suihkuputket pitää olla mallia kovat ja saman mittaisia kaikki.Kyllä sen käymään saa jos määränjakaja ei ole totaalisen tukossa.
Määränjakajia on maailma väärällään.Esim turbon jakajaa voi myös käyttä ja porschen mallleja.Tuossahan on tietääkseni kyseisessä autossa ollut mekaaninen lucas 16venttiilisessä eli luokitus sallii käyttämään.Onhan nuissa ollut kaasuttimetkin.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9378
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Elo 18, 2019 17:54

Yksi määräjakaja meni sillä tapaa rikki, että yksi suutin antoi vähemmän soppaa kuin muut. Vaihdoin toiseen samanlaiseen ja vika hävisi. Eli testi : suuttimet neljään samanlaiseen pulloon ja pumppu hyppylangalla päälle bensarelen kannasta. Määräjakajan lautasta nostaen syötöt päälle. Samalla voi katsoa suuttimien kuviot, että sumuttaa nätisti. Lopuksi laittaa uudet tiivisteet imusarjaan asentaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin