SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmor
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 13:36

SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimmor »

Hei, edellinen 99 minulla oli -69 mallia, oikein mukavat muistot siitä, sitten vilahti neljäkymmentä viisi vuotta johonkin ja taas on 99 tallissa. ON tiilenpunainen petro punaruskealla sisustuksella, rekisteröity - 83. Mittarissa 77992 kilometriä mutta kaikki ajettu viime vuosituhannella. Olen viimeviikoina herkistelly alustassa kaikenlaista ja vähän uusinutkin. Käyntiinkin lähti mutta nyt kaasari kappaleina tiivisteremontin tiimoilta. Konesalissa varsinaiset pulmat sitten alkaa. Tästäkin aikansa muodin mukaan raapastu aikapaljon Petroon liittyviä osia johonkin keskisuomen pusikkoon. Hyvällä tuurilla käsiini sattu aika hyvänkokoinen laatikollinen vastaavia mutta kun ei varmaa tietoa mihin ja kuinka. Olen kuullut että ei ole omaa korjaamokäsistä vaan lisäävihko mistä kopio kiinnostais kovasti ja kuvasarja näistä Petron liittyvistä laitteista. Imuilman lämmitin on selvää mut polttoainelämmitin, mihin ja kuinkapäin? Putket ja letkut laittaisin mieluusti heti oikeeseen paikkaan. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä. Jos haluat jelpata minua projektissa eteenpäin viestittele tai kilauta. Kimmo 0407069034
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Loistavaa, jos joku laittaa alkuperäisen Petron alkuperäiseen kuntoon! Kuvia olisi kiva nähdä.

Lapsuudesta jäänyt muistikuvat siitä miten piti aina puristaa nenää kiinni liikenteessä jos edessä oli Saappi, jossa oli tankinkorkki takakilven vieressä :D

Mitäs litkua tuollaiseen muuten tankataan nykyisin jos haluaa muulla kuin bensalla ajaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

AZP kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 21:03
Loistavaa, jos joku laittaa alkuperäisen Petron alkuperäiseen kuntoon! Kuvia olisi kiva nähdä.

Lapsuudesta jäänyt muistikuvat siitä miten piti aina puristaa nenää kiinni liikenteessä jos edessä oli Saappi, jossa oli tankinkorkki takakilven vieressä :D

Mitäs litkua tuollaiseen muuten tankataan nykyisin jos haluaa muulla kuin bensalla ajaa?
Kai nyt sama oli jos Horizon ajoi edellä :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eiköhän, pedrohorisonttia ei tainnut vaan tunnistaa perspaneelissa olevasta lisäkorkista Saabin tapaan, joten nenän sulkeminen hajun jo ollessa hengitysteissä lienee ollut turhaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja karihai »

Kateellisten panettelua, että Petro-Saabit muka haisi pahalle. Mulla oli Petro, enkä koskaan huomannut sen haisevan pahalle. :lol: Se oli halpaa ajoa, paljon halvempaa kuin etanolilla koskaan. Loppuaikoina tosin moottoripetroolia myyvät huoltoasemat alkoivat käydä vähiin, eli oli syytä pitkälle matkalle lähtiessä selvittää etukäteen huoltoasemat joissa sitä myytiin. Olihan siinä toki bensallekin oma tankki, mutta sen tilavuus oli vain 19 litraa. Talvella oli syytä muistaa pakkaskelillä kotiin ajaessa kääntää polttoaineen valintakytkin bensiini asentoon kilometri tai pari ennen perille tuloa, koska sitä sai muuten sahata seuraavana aamuna töihin lähtiessä käyntiin melko pitkään ennen kuin koneen sai tulille. Valitettavasti en enää muista noita petroolikäytön vaatimia lisälaitteita tai niiden sijoitusta koska aikaa on kulunut tuosta pian neljäkymmentä vuotta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Muistan kyllä ikuisesti sen lemun mikä tuli petro-saabin perässä ajellessa (silloin toki olin faijan kyydissä, sen verran nuori olin itsekin silloin joskus :) ). Kannattaa ehdottomasti ottaa laite entisöintiin, ja EHKÄ muuttaa petrolivehkeet vaikka etanolilla toimiviksi?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Maalis 31, 2020 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja rr »

kimmor kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 16:00
Hei, edellinen 99 minulla oli -69 mallia, oikein mukavat muistot siitä, sitten vilahti neljäkymmentä viisi vuotta johonkin ja taas on 99 tallissa. ON tiilenpunainen petro punaruskealla sisustuksella, rekisteröity - 83. Mittarissa 77992 kilometriä mutta kaikki ajettu viime vuosituhannella. Olen viimeviikoina herkistelly alustassa kaikenlaista ja vähän uusinutkin. Käyntiinkin lähti mutta nyt kaasari kappaleina tiivisteremontin tiimoilta. Konesalissa varsinaiset pulmat sitten alkaa. Tästäkin aikansa muodin mukaan raapastu aikapaljon Petroon liittyviä osia johonkin keskisuomen pusikkoon. Hyvällä tuurilla käsiini sattu aika hyvänkokoinen laatikollinen vastaavia mutta kun ei varmaa tietoa mihin ja kuinka. Olen kuullut että ei ole omaa korjaamokäsistä vaan lisäävihko mistä kopio kiinnostais kovasti ja kuvasarja näistä Petron liittyvistä laitteista. Imuilman lämmitin on selvää mut polttoainelämmitin, mihin ja kuinkapäin? Putket ja letkut laittaisin mieluusti heti oikeeseen paikkaan. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä. Jos haluat jelpata minua projektissa eteenpäin viestittele tai kilauta. Kimmo 0407069034
Laitteistot oli aikansa teknologiaa. 79 - 81 B-moottoreissa auto kävi aina tyhjäkäyntiä bensiinillä ja vain osakuormalla ajettaessa petrolilla. Kovalla kuormituksella taas bensiinillä. H-moottoreissa siirryttiin käyttämään petrolia myös tyhjäkäynnillä. Tasaisessa ajossa polttoaine ei juuri tuoksuja aiheuttanut, mutta kaasua löysätessä ja uudelleen painettaessa, petrolin huonompi höyrystyminen imusarjassa aiheutti hetkellisen seoksen rikastumisen ja sinisen pilven pakoputkesta. Tässä kohtaa tuli grillin sytytysnesteen haju ilmoille, takana ajavien riemuksi.

Lisälaitteita ovat mm:
- Ylimääräinen polttoainepumppu sähköllä
- Imuilman esilämmitinkenno, jossa myös petrolin esilämmitys
- Ylimääräiset polttoainesuuttimet kylmäkäynnistykseen ja täyskuormalle
- Alipainetunnistin täyskuormalle
- Kärjetön sytytys
- 7,2:1 puristukset moottorissa
- Polttoainesäiliö (peltinen) 19 + 40 litraa
- Polttoainemittarin valintakytkin
- Valintakytkin käytettävälle polttoaineelle
- Kylmäkäynnistyskytkin lisäbensiinille
- Merkkivalo käytettävälle polttoaineelle

Etanoli on ominaisuuksiltaan eri, kuin moottoripetroli. Lamppuöljy, tärpätti ym. 2.lk:n palavat nesteet lähempänä petrolia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vanhojen petrolimoottoristen traktorien harrastajat on käyttäneet kierrätettyä puhdistettua tärpättiä. http://www.arwina.fi/ on sitä joskus myynyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

[. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä.

Missäpäin suomea tarve?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus

Viesti Kirjoittaja hatami »

itselläni löytyy myös tollainen orggis petro. On kaikki osat tuossa paikallaan ja vielä toimii.
Vastaa Viestiin