SAAB 99 1982 Petron kunnostus
SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Hei, edellinen 99 minulla oli -69 mallia, oikein mukavat muistot siitä, sitten vilahti neljäkymmentä viisi vuotta johonkin ja taas on 99 tallissa. ON tiilenpunainen petro punaruskealla sisustuksella, rekisteröity - 83. Mittarissa 77992 kilometriä mutta kaikki ajettu viime vuosituhannella. Olen viimeviikoina herkistelly alustassa kaikenlaista ja vähän uusinutkin. Käyntiinkin lähti mutta nyt kaasari kappaleina tiivisteremontin tiimoilta. Konesalissa varsinaiset pulmat sitten alkaa. Tästäkin aikansa muodin mukaan raapastu aikapaljon Petroon liittyviä osia johonkin keskisuomen pusikkoon. Hyvällä tuurilla käsiini sattu aika hyvänkokoinen laatikollinen vastaavia mutta kun ei varmaa tietoa mihin ja kuinka. Olen kuullut että ei ole omaa korjaamokäsistä vaan lisäävihko mistä kopio kiinnostais kovasti ja kuvasarja näistä Petron liittyvistä laitteista. Imuilman lämmitin on selvää mut polttoainelämmitin, mihin ja kuinkapäin? Putket ja letkut laittaisin mieluusti heti oikeeseen paikkaan. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä. Jos haluat jelpata minua projektissa eteenpäin viestittele tai kilauta. Kimmo 0407069034
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Loistavaa, jos joku laittaa alkuperäisen Petron alkuperäiseen kuntoon! Kuvia olisi kiva nähdä.
Lapsuudesta jäänyt muistikuvat siitä miten piti aina puristaa nenää kiinni liikenteessä jos edessä oli Saappi, jossa oli tankinkorkki takakilven vieressä
Mitäs litkua tuollaiseen muuten tankataan nykyisin jos haluaa muulla kuin bensalla ajaa?
Lapsuudesta jäänyt muistikuvat siitä miten piti aina puristaa nenää kiinni liikenteessä jos edessä oli Saappi, jossa oli tankinkorkki takakilven vieressä
Mitäs litkua tuollaiseen muuten tankataan nykyisin jos haluaa muulla kuin bensalla ajaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Kai nyt sama oli jos Horizon ajoi edelläAZP kirjoitti: ↑Ma Maalis 30, 2020 21:03Loistavaa, jos joku laittaa alkuperäisen Petron alkuperäiseen kuntoon! Kuvia olisi kiva nähdä.
Lapsuudesta jäänyt muistikuvat siitä miten piti aina puristaa nenää kiinni liikenteessä jos edessä oli Saappi, jossa oli tankinkorkki takakilven vieressä
Mitäs litkua tuollaiseen muuten tankataan nykyisin jos haluaa muulla kuin bensalla ajaa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Eiköhän, pedrohorisonttia ei tainnut vaan tunnistaa perspaneelissa olevasta lisäkorkista Saabin tapaan, joten nenän sulkeminen hajun jo ollessa hengitysteissä lienee ollut turhaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Kateellisten panettelua, että Petro-Saabit muka haisi pahalle. Mulla oli Petro, enkä koskaan huomannut sen haisevan pahalle. Se oli halpaa ajoa, paljon halvempaa kuin etanolilla koskaan. Loppuaikoina tosin moottoripetroolia myyvät huoltoasemat alkoivat käydä vähiin, eli oli syytä pitkälle matkalle lähtiessä selvittää etukäteen huoltoasemat joissa sitä myytiin. Olihan siinä toki bensallekin oma tankki, mutta sen tilavuus oli vain 19 litraa. Talvella oli syytä muistaa pakkaskelillä kotiin ajaessa kääntää polttoaineen valintakytkin bensiini asentoon kilometri tai pari ennen perille tuloa, koska sitä sai muuten sahata seuraavana aamuna töihin lähtiessä käyntiin melko pitkään ennen kuin koneen sai tulille. Valitettavasti en enää muista noita petroolikäytön vaatimia lisälaitteita tai niiden sijoitusta koska aikaa on kulunut tuosta pian neljäkymmentä vuotta.
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Muistan kyllä ikuisesti sen lemun mikä tuli petro-saabin perässä ajellessa (silloin toki olin faijan kyydissä, sen verran nuori olin itsekin silloin joskus ). Kannattaa ehdottomasti ottaa laite entisöintiin, ja EHKÄ muuttaa petrolivehkeet vaikka etanolilla toimiviksi?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Maalis 31, 2020 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Laitteistot oli aikansa teknologiaa. 79 - 81 B-moottoreissa auto kävi aina tyhjäkäyntiä bensiinillä ja vain osakuormalla ajettaessa petrolilla. Kovalla kuormituksella taas bensiinillä. H-moottoreissa siirryttiin käyttämään petrolia myös tyhjäkäynnillä. Tasaisessa ajossa polttoaine ei juuri tuoksuja aiheuttanut, mutta kaasua löysätessä ja uudelleen painettaessa, petrolin huonompi höyrystyminen imusarjassa aiheutti hetkellisen seoksen rikastumisen ja sinisen pilven pakoputkesta. Tässä kohtaa tuli grillin sytytysnesteen haju ilmoille, takana ajavien riemuksi.kimmor kirjoitti: ↑Ma Maalis 30, 2020 16:00Hei, edellinen 99 minulla oli -69 mallia, oikein mukavat muistot siitä, sitten vilahti neljäkymmentä viisi vuotta johonkin ja taas on 99 tallissa. ON tiilenpunainen petro punaruskealla sisustuksella, rekisteröity - 83. Mittarissa 77992 kilometriä mutta kaikki ajettu viime vuosituhannella. Olen viimeviikoina herkistelly alustassa kaikenlaista ja vähän uusinutkin. Käyntiinkin lähti mutta nyt kaasari kappaleina tiivisteremontin tiimoilta. Konesalissa varsinaiset pulmat sitten alkaa. Tästäkin aikansa muodin mukaan raapastu aikapaljon Petroon liittyviä osia johonkin keskisuomen pusikkoon. Hyvällä tuurilla käsiini sattu aika hyvänkokoinen laatikollinen vastaavia mutta kun ei varmaa tietoa mihin ja kuinka. Olen kuullut että ei ole omaa korjaamokäsistä vaan lisäävihko mistä kopio kiinnostais kovasti ja kuvasarja näistä Petron liittyvistä laitteista. Imuilman lämmitin on selvää mut polttoainelämmitin, mihin ja kuinkapäin? Putket ja letkut laittaisin mieluusti heti oikeeseen paikkaan. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä. Jos haluat jelpata minua projektissa eteenpäin viestittele tai kilauta. Kimmo 0407069034
Lisälaitteita ovat mm:
- Ylimääräinen polttoainepumppu sähköllä
- Imuilman esilämmitinkenno, jossa myös petrolin esilämmitys
- Ylimääräiset polttoainesuuttimet kylmäkäynnistykseen ja täyskuormalle
- Alipainetunnistin täyskuormalle
- Kärjetön sytytys
- 7,2:1 puristukset moottorissa
- Polttoainesäiliö (peltinen) 19 + 40 litraa
- Polttoainemittarin valintakytkin
- Valintakytkin käytettävälle polttoaineelle
- Kylmäkäynnistyskytkin lisäbensiinille
- Merkkivalo käytettävälle polttoaineelle
Etanoli on ominaisuuksiltaan eri, kuin moottoripetroli. Lamppuöljy, tärpätti ym. 2.lk:n palavat nesteet lähempänä petrolia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
Vanhojen petrolimoottoristen traktorien harrastajat on käyttäneet kierrätettyä puhdistettua tärpättiä. http://www.arwina.fi/ on sitä joskus myynyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
[. Osapulaa senverran että tuulilasi viallinen, oikeen puoleinen etuvilkun lasi on ihan keltainen ja läppärin puhaltimen keinukytkin on rikki. Vinkkiä mistä kysellä.
Missäpäin suomea tarve?
Missäpäin suomea tarve?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: SAAB 99 1982 Petron kunnostus
itselläni löytyy myös tollainen orggis petro. On kaikki osat tuossa paikallaan ja vielä toimii.