Puristuspaineet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PyryR
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Minkäslaisia puristussuhteita saabisteilla on ollut 8 -venttiilissiä kaasarillissa H-koneissa? Puristussuhde tuolla moottorilla pitäisi korjausoppaan mukaan olla 9,2:1. 900 -mallissa 1981 alkaen ilmeisesti 9,5:1.

Itsellö vaihteli -84 99:ssä paineet 10,2 - 10,8 välillä. Minkälaisia paineita muut ovat saaneet.

Jostakin lähteestä kuulin että puristuspaineen voisi laskea suuntaa -antavalla kaavalla 1,127x puristussuhde. -84 99:n tapauksessa siis 9,2:1:n suhtelella siis 1,127 x 9,2 = 10,3684. Tulos on siis vähemmän kuin mitä lähes 40 vuotiaasta autosta mitattiin. Onko kaavassa mitään järkeä? Onko paineile jotakin ohjearvoja Saabilta esim. kojaamokäsikirjasta jollakin?
-84 99 GL, -96 ng 900, Opel Kadett B -71, Fiat Brava -96. Edelliset: -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1485
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja anv »

Enemmän kertoo puristusten tasaisuus. Parhaimman ja huonoimman pytyn ero saisi olla enintään 10%. Sehän tuossa toteutuu.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Kumisaapas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 10, 2012 19:20

Re: Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja Kumisaapas »

Itsellä lukemat

-77 99GL 114tkm (täsmää huoltokirjaan mutta pitääkö se paikkansa):
10,0/10,75/10,0/11,0

ja -72 99L 75tkm (Isoenon vanha, mittari ekalla kierroksella)
11,1/11,1/9,9/11,4

Eli ei kummassakaan ihan viimeisen päälle tasaisia paineita

Edit: Vähän tuli spämmättyä, vasta huomasin että kysymys oli nimen omaan H-koneesta ja luulisin että erilaiset nokka-akselit ainakin vaikuttavat mittausarvoihin siten että ei aivan tarkkaan voi vertailla:
- myöhäinen B-kone saattaa olla ehkä jossain määrin vertailukelpoinen, vai olikohan tässäkin aavistuksen eri arvoinen nokka-akseli
- Triumhp-kone on niin laimealla akselilla että ehkä tuntuu jo mittauksissa yläkierteisenä arvona
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

ohivuotomittaus kertoo enempi kunnosta, kuin puristuspaineet.
mulla 95 v4 oli puristuspaineet yli 9 joka pytyssä. Kone käy nätisti.

ohivuotoa on kummiski 50 pinnaa per pytty. mikä näkyy rullilla 10..15 hp vajauksena...pätee varmasti tuohon satkun koneeseenkin.

Mulla on kuluneert männänrenkaat, koska kohisee eniten mittauksenaikana venttiilikopassa...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
petromies
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja petromies »

900 tekniset tiedot kirjassa oli kyllä kaikki muu mahollinen, mutta ei puristuspainetta. Siinä 84 kaasutin moottori oli 9,5 suhteella.
Tämän 99 paineet on kyllä kohillaan, kun noin tasaset. Korkeampi paine johtuu karstasta, joka lähtee ajamalla tai juottamalla vettä tuolle koneelle.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
pvdriver
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Puristussuhde ja puristuspaine ovat kaksi täysin eri asiaa.
Vastaa Viestiin