miten tunnistaa kumpi pyöränlaakeri on menossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

miten tunnistaa kumpi pyöränlaakeri on menossa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Haulla ei oikein löytyny vastausta että mistä päätellä että kumman pyörän etulaakeri on menossa.

Jyrisee lähinnä vasemmalle kaarrettaessa.
Kaivelin tuossa jo jarrupalat pois mutta väljyyttä ei tunnu kummastakaan ja äänikin tuollain vapaasti pyörittäessä ei juuri muutu.

Ajaessa kuulostais että ääni tulis kuskin puolelta mutta ei olis eka kerta kun oon arvioinu äänilähteen sijainnin väärin.

auto on 900i16 -89

EDIT: Nyt on laakeri vaihdettu ja koeajot suoritettu. Meni tällä kertaa ekalla oikein eli hanttarin etupyörän laakeri oli väsähtäny.
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Touko 04, 2005 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Ettei vetarista kuulu?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös vetarien jurinat kuulu lähinnä vedätettäes?
Toi jurraa kyllä ilman vetoakin, tosin jarruttaminen ei oikeastaan vaikuta mitään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kuuluuko ääni kävelyvauhdissa? Jos kuuluu, niin kävele auton vierellä ja kuuntele. Näin me varmistettiin asia.

Enää en kyllä muista, mutta olisiko ollut kaarteessa se ulompi pyörä, jonka laakerista ääni kuului...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei taida onnistuu kävely kun kuuluu selkeesti vasta kuudenkympin jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Useasti pyöränlaakerin ääntämisen kuulee jurinana kun pyörittää käsin renkaalle vauhtia. Voit kokeilla myös ajaa renkaat ilmassa ja toinen kuuntelee, mutta kannattaa olla auto kunnolla pukilla ettei tule vahinkoja.

Mutta eihän vaan olisi takapyöränlaakeri joka ääntää.....

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tetammi kirjoitti:Ei taida onnistuu kävely kun kuuluu selkeesti vasta kuudenkympin jälkeen.
Oireet on erilaiset kuin minulla ysiysissä, jossa etulaakerin jurnutus kuului vain ihan kaupunkikaarteissa ja lopulta ihan suoraan ajettaessakin. Mutta vain alhaisissa nopeuksissa. Sen sijaan ainoat vikinät, mitä mainistsemissasi nopeuksissa olen kuullut, kuuluivat takapyörän laakerista?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä mä jo pyörä ilmassa ajelin, kai sitä täytyy varoiksi mennä tunkkaileen takapäätäkin...
Mutta olikohan se ulko- vai sisäkaarteen puoleinen laakeri kun käännetäes yleensä jurisee?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Muistakseni ulkokaarteen puoleinen jurisee.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Etupyörän laakeri jurraa yleensä ulkokaarteen puolelta. Ääntää kyllä suorallakin mut täytyy siinä vaiheessa olla aika finaalissa. Ulompi
vetari ei pidä suoralla ääntä, vaan vedettäessä renkaat linkussa tiukkaa ympyrää. Silloin ääni on lähinnä pauketta eikä jurinaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla sisempi vetari piti jurinaa käännettäessä, joskus ilman vetoa, joskus vain vetopäällä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Toi mikkoimp:n vetarin jurina ihmetyttää. Omissa peleissä kulunu sisempi vetari ei ole muuten oireillu kun nykimisenä lievä veto päällä. Kovassa vedossa ei mitään. Toi nykiminenhän johtuu siitä ettei se ristinivel parka tiedä mitä se siellä kupissa tekee. Eli onko se siellä kuluman pohjalla vai ei.
Kovassa vedossa se taas pysyy siellä kulumassa ja tiukasti mut löysällä vedolla sillon paikka hukassa. Tähänhän se kuppien vaihto puolelta toiselle juuri auttaa. Sekin on mahdollista, että kun on kuormaa päällä auto ei nyi ollenkaan, koska kuormattuna vetoakselin asema kupissa muuttuu. Ja kaarrettaessa käy myöskin niin, että toinen kulma painuu alas ja sisempi nivel saattaakin osua juuriri kuoppakohtaan ja mahd. ääntää. Tiedä noista sitten.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Omassanikin viallinen laakeri piti (pahempaa) ääntä ulkokaarteen puolelle joutuessaan. Lisäksi jurina kuului aina kun auto liikkui, pyörästä pyöritettäessä jarrupalat irrotettuna oli ero ehjään ja hiljaiseen puoleen aivan selvä. Lopulta puolsi ajossa selvästi viallisen puolelle, jolloin diagnoosi viimeistään oli selvä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan se mahdollista, että molemmissa etupyörissä on jo sanomista, niin niiden keskenään vertaaminen ei auta asiaa... Mulla on huomenissa ohjelmassa porukoitteni 900S -92:een etupyöränlaakerien vaihto. Samalla menee uudet iskarit joka nurkkaan, raidetangon päät ja murroksien suojakumit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Juuri vaihdon etupyörän laakerin yhteen tutun autoon, ja siinä tapauksessa sisäkaarteen puolen laakeri piti jurinaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin