Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Satkun kanssa edetty hieman lähemmäs leima- ja ajokuntoa. :D

Nyt pääongelmana on päästömittauksessa CO-arvo koholla, oisko ollut n. 4-6% tyhjäkäynnillä. 8O

Vuosimalli 1990, K-jet, katalysaattori on.

Netistä hakemalla voisi ongelma ja ratkaisu löytyä ilmamäärämittarista, lambda-anturista tai katista.

Miten edetä vianmäärityksessä?

Mahdollisesti hyödyllisiä oheistietoja:
Tulpan johdot ja tulpat hiljattain uusittu (lisäksi 1-sylinterissä kierteet mäsät, tulppa on ns. väkisin tungettu sinne. Aiemmin auto lähinnä kävi kolmella, väkisin syvemmälle vääntämällä käy nätimmin nyt...)
Suuttimet vaihdettu hiljattain
Putki vuotaa (välillä?) pakosarjan ja pakoputken liitoksesta
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Lambdan voit mitata yleismittarilla. Hyvin helppo homma. Ohjeet löydät lambdan mittaus hakusanalla tästä osiosta. Katti vika voi olla myös. Mulla oli CO arvo 5.7 hajonneella katilla. Irrottaessa näkisi ovatko sisukset ehjät. Putkivuoto kannattaa myös tukkia. Moottorin lämpötila anturi myös yksi vaihtoehto. Ei ole kallis osa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja mestari »

Muistaakseni jo 96 vuonna scanialla oli suuria ongelmia juuriin Kat
ja i
Version yhteensovituksessa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Predatori kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 15:49
Lambdan voit mitata yleismittarilla. Hyvin helppo homma. Ohjeet löydät lambdan mittaus hakusanalla tästä osiosta. Katti vika voi olla myös. Mulla oli CO arvo 5.7 hajonneella katilla. Irrottaessa näkisi ovatko sisukset ehjät. Putkivuoto kannattaa myös tukkia. Moottorin lämpötila anturi myös yksi vaihtoehto. Ei ole kallis osa.
Kiitos, lambdan testaus vaikuttaa yksinkertaiselta ja haun perusteella mahdolliselta vian kohteelta. Toki nyt kun sanoin tämän, niin on vika tietenkin jossain muualla. :lol:

Kannattaako tuota putkivuotoa yrittää tukkia jollain tökötillä vai laittaa uusi laippa väliin?

Onko moottorin lämpötila-anturi eri kuin jäähdytinnesteen lämpötila-anturi? Jälkimmäistä nettikaupat ainakin pullollaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

vilhosyvis kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 20:15
Kannattaako tuota putkivuotoa yrittää tukkia jollain tökötillä vai laittaa uusi laippa väliin?
Jos pieni reikä niin pakoputken paikkaustahnaa kannattaa toki kokeilla, itse paikkasin sillä peukalon pään kokoisen reiän NG kolkin putkesta ja hyvin on kestänyt puoli vuotta jo. Meni leimastakin läpi nätisti.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja Predatori »

vilhosyvis kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 20:15
Predatori kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 15:49
Lambdan voit mitata yleismittarilla. Hyvin helppo homma. Ohjeet löydät lambdan mittaus hakusanalla tästä osiosta. Katti vika voi olla myös. Mulla oli CO arvo 5.7 hajonneella katilla. Irrottaessa näkisi ovatko sisukset ehjät. Putkivuoto kannattaa myös tukkia. Moottorin lämpötila anturi myös yksi vaihtoehto. Ei ole kallis osa.
Kiitos, lambdan testaus vaikuttaa yksinkertaiselta ja haun perusteella mahdolliselta vian kohteelta. Toki nyt kun sanoin tämän, niin on vika tietenkin jossain muualla. :lol:

Kannattaako tuota putkivuotoa yrittää tukkia jollain tökötillä vai laittaa uusi laippa väliin?

Onko moottorin lämpötila-anturi eri kuin jäähdytinnesteen lämpötila-anturi? Jälkimmäistä nettikaupat ainakin pullollaan.
Lambdan mittaus on helppo kun ohjeet ovat minun laatimat ja totesin ne itse toimivaksi. Lambda lukemat näyttivät ihan tasaista eli rikki oli.

Pakoputkitahna toimii loistavasti. Tosin sulla vuoto pakosarjan päässä jossa kuumuus suurempi. Melkeinpä käyttäisin putkea irti niin saa uuden kopan tai tahnaa väliin.

En 8 venasen antureista ole varma. 16 venasessa jäähdytinnesteen anturi syylärissä ja ruiskun lämpötila anturi imusarjassa. Rikkonainen ruiskun lämpötila anturi aiheuttaa liian rikasta käyntiä. Ei tunnista moottorin lämpötilaa jos oikein muistan periaatteen.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Predatori kirjoitti:
Ti Touko 13, 2025 17:44
vilhosyvis kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 20:15
Predatori kirjoitti:
Su Touko 11, 2025 15:49
Lambdan voit mitata yleismittarilla. Hyvin helppo homma. Ohjeet löydät lambdan mittaus hakusanalla tästä osiosta. Katti vika voi olla myös. Mulla oli CO arvo 5.7 hajonneella katilla. Irrottaessa näkisi ovatko sisukset ehjät. Putkivuoto kannattaa myös tukkia. Moottorin lämpötila anturi myös yksi vaihtoehto. Ei ole kallis osa.
Kiitos, lambdan testaus vaikuttaa yksinkertaiselta ja haun perusteella mahdolliselta vian kohteelta. Toki nyt kun sanoin tämän, niin on vika tietenkin jossain muualla. :lol:

Kannattaako tuota putkivuotoa yrittää tukkia jollain tökötillä vai laittaa uusi laippa väliin?

Onko moottorin lämpötila-anturi eri kuin jäähdytinnesteen lämpötila-anturi? Jälkimmäistä nettikaupat ainakin pullollaan.
Lambdan mittaus on helppo kun ohjeet ovat minun laatimat ja totesin ne itse toimivaksi. Lambda lukemat näyttivät ihan tasaista eli rikki oli.

Pakoputkitahna toimii loistavasti. Tosin sulla vuoto pakosarjan päässä jossa kuumuus suurempi. Melkeinpä käyttäisin putkea irti niin saa uuden kopan tai tahnaa väliin.

En 8 venasen antureista ole varma. 16 venasessa jäähdytinnesteen anturi syylärissä ja ruiskun lämpötila anturi imusarjassa. Rikkonainen ruiskun lämpötila anturi aiheuttaa liian rikasta käyntiä. Ei tunnista moottorin lämpötilaa jos oikein muistan periaatteen.
Olisin mitannut jo lambdan, mutta yleismittarini näköjään on rikki. Johdot ehjät (näyttää resistanssia yhteen asetettaessa), sulake vaihdettu (ol mennyt) ja oikea jännitealue valittu. Oisko menny rikki samassa yhteydessä kun sulake meni.

Lisäksi lambdassa oli kolme eikä kaksi piuhaa(?).

Merkittävä löydös oli pieni reikä ihan lambdan vieressä pakoputkessa. Vaikuttanee lambdan lukemaan negatiivisesti tuollainen..?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja anv »

Nimenomaisesti tämän vehkeen lambda voi olla rikki, vaikka mittaus näyttäisi normaalia jännitehuojuntaa. Omassani taistelin kuukausia saman ongelman puitteissa, lisänä epätasainen veto. Lopulta lambdan vaihto korjasi tilanteen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

anv kirjoitti:
Ke Touko 14, 2025 10:03
Nimenomaisesti tämän vehkeen lambda voi olla rikki, vaikka mittaus näyttäisi normaalia jännitehuojuntaa. Omassani taistelin kuukausia saman ongelman puitteissa, lisänä epätasainen veto. Lopulta lambdan vaihto korjasi tilanteen.
Pitääkö hommata tilalle lambda, jossa 2 vai 3 piuhaa? Mitä virkaa kolmas piuha hoitaa?

Eipä tuo kovin kallis osa ole, jos sen(kin) vaihtais varmuuden vuoksi...
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Plus -miinus-signaali..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Sain nyt lambdan mitattua: vaihtelee 0,2-0,7 välillä... Ilmeisesti kuitenkin voi olla silti viallinen?

Tutkin anturin ympärystä tarkemmin, on muutamia reikiä ihan lambda-anturin kiinnityskohdan ympärillä. Paikkaan ne nyt tahnalla joka tapauksessa.

Eikä muuten meinaa lähteä anturi millään irti. :saab:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eihän anturi koskaan helpolla irtoa
Kokeilitteko kosanilla alkuvauhtia
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Sain kuin sainkin lambda-anturin irti.
Pitääkö tähän laittaa tilalle myös tuollainen 3-johtoinen vai toimiiko eri tyyppiselläkin?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 14, 2025 17:17
Sain kuin sainkin lambda-anturin irti.
Pitääkö tähän laittaa tilalle myös tuollainen 3-johtoinen vai toimiiko eri tyyppiselläkin?
Lambdaanhan on ihan oma avain irroitusta varten, ei kovin montaa euroa maksa. Käsin toki kiinni uusi.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Samanlaisen lamdan vaatii ja se pakoputki täytyy olla varsmasti tiivis katalysaattorin ja moottorin väliltä muutoin se lamda-anturi näyttää, että seos laihalla ja ruisku rikastaa seosta virheellisesti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin