virtalukko- taas...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ratikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Loka 11, 2003 02:04
Paikkakunta: Helsinki

virtalukko- taas...

Viesti Kirjoittaja ratikka »

eli avain kääntyy ja aivan hilkulla ettei starttaa (aina). Mitähän olisi tehtävissä? Avain on kyllä kulunut ja lähtee asenossa kuin asennossa pois.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eikö ne jo katsastuksessa kokeile lähteekö avain pois virta- asennossa? Oikeestaan ainoa keino tilanteesi korjaamiseen on uusia patruuna ja avain. Miksikö... No, uutta alkuperäistä avainta ei kannata yksinään tilata kun patruuna on jo sohlo. Uutta patruunaa ei kannata yksinään tilata kun avain on jo loppuun kulunut. Eli summa summarum, uusi molemmat. Maksaa vaan turkasen paljon Saabilla. Mahtaako Motonet myydä ko. osia? Tuohon starttaus ongelmaan apu löytyy uusimalla virtalukon ratas sarja ja mahd. virtalukon pohja.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

Isä on korjannut ongelman katsastusta varten teettämällä suutarissa hieman leveämmän avaimen, kuin mitä kulunut alkuperäinen. Eli siis avain, jota käytetään vain katsastuksessa ja joka ei tule pois virtalukosta kuin oikeassa asennossa. Ei välttämättä toimi kaikilla, ja avaimiakin saattaa huonolla tuurilla joutua teettää useamman, ennenkuin on riittävän leveä, ettei lähde pois, mutta kuitenkin toimii...

Siitä en sitten osaa sanoa mitään, että miten tuollainen vaikuttaa käynnistyvyyteen, saattaa auttaa, saattaa vaikeuttaa.

Osaako joku kertoa miksi tuo avain ei saisi lähteä irti, kun kerran rattilukkoa ei Saabissa ole? Eli siis onko siksi, että kun muissakaan ei saa avaimet irrota, vai onko siihen joku ihan oikea syy?

Motonetissa sylinteri+avaimet 44e (OG900)
Ja kaikki lukot 119e (siis ovet, takaluukku ja virtalukko)
99 ja 90 malleihin ei löydy Motonetin listalta Eikös tuohon pitäisi samat sylinterit käydä kuin satkuun? oviin ainakin?.

Mitäs nuo Saabilla maksaa? Itsellä lähtee kanssa avain asennossa kuin asennossa, ajattelin ensialkuun koittaa teettää "katsastusavaimen"
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

McWerkko kirjoitti: Mitäs nuo Saabilla maksaa? Itsellä lähtee kanssa avain asennossa kuin asennossa, ajattelin ensialkuun koittaa teettää "katsastusavaimen"
Olisko jotain +100 € :x
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

McWerkko kirjoitti:Osaako joku kertoa miksi tuo avain ei saisi lähteä irti, kun kerran rattilukkoa ei Saabissa ole? Eli siis onko siksi, että kun muissakaan ei saa avaimet irrota, vai onko siihen joku ihan oikea syy?
kai se jotain on jos vaikka ajaa kolarin niin pitää saada virta pois, mutta milläs otat jos avain on lentänyt jonnekin....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

mikkoimp kirjoitti:
McWerkko kirjoitti:Osaako joku kertoa miksi tuo avain ei saisi lähteä irti, kun kerran rattilukkoa ei Saabissa ole? Eli siis onko siksi, että kun muissakaan ei saa avaimet irrota, vai onko siihen joku ihan oikea syy?
kai se jotain on jos vaikka ajaa kolarin niin pitää saada virta pois, mutta milläs otat jos avain on lentänyt jonnekin....
Niinno onhan se noinkin. En kyllä tiedä, miten tuo avain tuosta minnekään putoaisi (toki kolaritilanteessa voi tapahtua mitä vaan) :)

No jatketaanpas kysymystä, vaikka meneekin hieman ohi alkuperäisen kysymyksen, entäs jos kuljettajan ulottuvilla on "päävirtakytkin" (itseasiassa sytytyksen katkaisun pitäisi varmaan riittää) Tuollaisen katkaisijan virittely ei tulisi paljoa maksamaan. samalla saisi "ajonestolaitteen"

Konttoriltahan tätä kai pitäisi kysyä...
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

McWerkko kirjoitti:Konttoriltahan tätä kai pitäisi kysyä...
Elikkä sitten vaan: :wink:

http://www.katsastajat.com

Siellä voi kysyä ilmaiseksi, jos ei ole vastauksen kanssa kovin kiire.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos ei aina starttaa niin kartoita vika kun se esiintyy, minulla oli samaa oiretta ja on muuten vieläkin, mutta nyt on kartoitettu:
1.startin solenoidi voi jättää väliin silloin tällöin ( on minulla), vaihdan koko startin, ollaan eletty koputtamalla solenoidia tarvittaessa
2. ns. ratassarja kulunut, paha vaihtaa..
3. virtalukon pohja, ei kuulemma yleensä
4. avainpesä ( on meillä pirun löysä, teetin NUMERON MUKAAN LUKKOSEPÄLLÄ UUDEN AVAIMEN ja sarjoitin jonkun vanhan lukkosylinterin, (jonka vaihdan sopivassa tilanteessa) , alkoi pysymään pesässsä, numero on alkuperäisessä huoltokirjassa. Etuna motonettiin on , että nyt saat sen pysymään samassa sarjassa. eli ei tule eri avainta!! ja omalta kylältä, takuu yms...
5. Eli kartoita vika kun se tulee, virtakynä mukaan autoon vaan ja katso tuleeko startin solenoidille virtaskaa silloin kun ei starttaa,
jos et halua tehdä turhia duuneja.
Kaikki edellämainitut jos duunaa, on kallis menyyyyyyy..
6.viat on esitetty jonkunlaisessa todennäköisyysjärjestyksessä
stara
:roll:
Vastaa Viestiin