katalysaattori
katalysaattori
Tietääkö kukaan saako 900i16-90 mallista poistaa katalysaattorin ja asentaa ei kat mallisen etuputken tilalle.
;=)
900i
900i16
900i
900i16
Jos rek. otteessa lukee vähäpäästöinen -> ei saa poistaa (itse ratkaisen korvausputkella ja laitan katin vain katsastukseen
)
Jos rek. otteessa lukee katalysaattori vaaditaan -> ei saa poistaa mutta ei tarvitse toimia, eli ei tarvi mennä vähäpäästöisen päästöarvoihin. Rautakanki vaan läpi vaikka jostain valmiiksi paskasta katista tai sitten siitä omasta putkentukkeesta ja kaikki hilut sisältä pois. Pelkät kuoret vaan paikalleen niin vastaa suoraa putkea eikä katsastusmies voi valittaa.

Jos rek. otteessa lukee katalysaattori vaaditaan -> ei saa poistaa mutta ei tarvitse toimia, eli ei tarvi mennä vähäpäästöisen päästöarvoihin. Rautakanki vaan läpi vaikka jostain valmiiksi paskasta katista tai sitten siitä omasta putkentukkeesta ja kaikki hilut sisältä pois. Pelkät kuoret vaan paikalleen niin vastaa suoraa putkea eikä katsastusmies voi valittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
katti
Onkos katti koneen ja tavallisen välillä mitään eroja esim. ruiskulaitteistossa?Ilmamassamittari ei ilmeisesti ole sama.Kuinkas pakoputkiston alkupää, jos irrottaa katin käykö tavallisen etuputki katin paikalle?
;=)
900i
900i16
900i
900i16
Kattikoneessa on lambda, jota ei kannata poistaa. Ilmamassamittarikaan ei ole sama lambdattoman ja lambdallisen välillä, ensinmainitussa on säätöruuvi seosten säätöä varten, lambda-anturilla varustetussa seosten säätö tapahtuu sen avulla. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan lambdan tai ruiskun toiminnalle katin poistaminen aiheuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mitään tiedä, apinoin vaan...
Jos katsari näkee papereista ( tai voi päätellä käyttöönottopäivästä tms ??)jotta vähäpäästöinen, niin päästöarvorajat on ihan muut kuin katittomalla.
eli silloin et voi muuta kuin siirtyä vain ns. valekattiin katsastuksen väliajoiksi ja panna taas laippaliitoksilla katin paikoilleen katsaria varten, joka sinänsä on helppo homma.
stara
Jos katsari näkee papereista ( tai voi päätellä käyttöönottopäivästä tms ??)jotta vähäpäästöinen, niin päästöarvorajat on ihan muut kuin katittomalla.
eli silloin et voi muuta kuin siirtyä vain ns. valekattiin katsastuksen väliajoiksi ja panna taas laippaliitoksilla katin paikoilleen katsaria varten, joka sinänsä on helppo homma.
stara
Kaikissa tapauksissa on vuosikatsastuksessa päästävä rajoihin, jotka on autolle asetettu.
Vähäpäästöisen auton moottori päästöihin vaikuttavineen apulaitteineen on rauhoitettu, joten niihin ei saa kajota, ei muuttaa eikä poistaa. Tässä ei auta se, että auto muutoksen jälkeen läpäisisi konttorin päästömittaukset.
Kokemuksen mukaan esim. välijäähdyttimen asentaminen vähäpäästöiseen autoon, jossa sitä ei alunperin ole, on luvatonta.
Tosin tulkinta vaihtelee riippuen inssistä/konttorista.
Suosittelenkin valitsemaan rakenteluaihioiksi ei-vähäpäästöisiäkulkineita.
Toki kaikenlaista voi tehdä, jos inssi ei huomaa ja konttorilla päästömittaukset menee läpi, mutta puhe taisi olla siitä, mitä oikeasti saa tehdä.
Vähäpäästöisen auton moottori päästöihin vaikuttavineen apulaitteineen on rauhoitettu, joten niihin ei saa kajota, ei muuttaa eikä poistaa. Tässä ei auta se, että auto muutoksen jälkeen läpäisisi konttorin päästömittaukset.
Kokemuksen mukaan esim. välijäähdyttimen asentaminen vähäpäästöiseen autoon, jossa sitä ei alunperin ole, on luvatonta.
Tosin tulkinta vaihtelee riippuen inssistä/konttorista.
Suosittelenkin valitsemaan rakenteluaihioiksi ei-vähäpäästöisiäkulkineita.
Toki kaikenlaista voi tehdä, jos inssi ei huomaa ja konttorilla päästömittaukset menee läpi, mutta puhe taisi olla siitä, mitä oikeasti saa tehdä.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Katalysaattorista tuli mieleen eräs muutaman vuoden takainen katalysaattoriin läheisesti liittyvä tositarina:
Auto jossa ei todellakaan kattia olisi tarvittu, eli vm.-79 jokkis-escort, niin parin kaverin kanssa taiottiin siihen putkisto kauhealla tohinalla nurkista löytyvistä romuista.. kahdella vaimentimella arveltiin laittaa että ei olisi aivan kamala älämölö, toinen vaan sattui olemaan katalysaattori jota ei tietenkään tajuttu, kiitos kossupullon etukumaran.
Olipahan muuten seuraavana päivänä kohtalaisen hauskaa, kun eräs "tiimiläinen" työnsi escortilla jonon hännillä kamalan munapaskan hajun kera, ja jopa oli joku irvileuka kerennyt jossain välissä liimaamaan takaluukkuun sen kattifoordeista tutun vihreän lehdenkin.
Itse kilpailija ei vaan ollut kovinkan tyytyväinen lopputulokseen, etenkään kun edellisessä kisassa sille irvaili kuuluttajakin auton kunnosta yleisön nauraessa, että "ei taida herra p******** tietää että kylällä on maalikauppakin.."..

Auto jossa ei todellakaan kattia olisi tarvittu, eli vm.-79 jokkis-escort, niin parin kaverin kanssa taiottiin siihen putkisto kauhealla tohinalla nurkista löytyvistä romuista.. kahdella vaimentimella arveltiin laittaa että ei olisi aivan kamala älämölö, toinen vaan sattui olemaan katalysaattori jota ei tietenkään tajuttu, kiitos kossupullon etukumaran.

Olipahan muuten seuraavana päivänä kohtalaisen hauskaa, kun eräs "tiimiläinen" työnsi escortilla jonon hännillä kamalan munapaskan hajun kera, ja jopa oli joku irvileuka kerennyt jossain välissä liimaamaan takaluukkuun sen kattifoordeista tutun vihreän lehdenkin.

Itse kilpailija ei vaan ollut kovinkan tyytyväinen lopputulokseen, etenkään kun edellisessä kisassa sille irvaili kuuluttajakin auton kunnosta yleisön nauraessa, että "ei taida herra p******** tietää että kylällä on maalikauppakin.."..



90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)