katalysaattori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pietari
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 13:01

katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pietari »

Tietääkö kukaan saako 900i16-90 mallista poistaa katalysaattorin ja asentaa ei kat mallisen etuputken tilalle.
;=)
900i
900i16
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mä oon tullut siihen käsitykseen, että saa, jos rek. ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä, mutta en ole koskaan kokeillut, joten varma en ole.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Vaikka olisikin merkintä ja poistaisit katin niin kuka sitä kattoo onko sun autossa sitä vai eikö ole. Katsastusmies tietenkin mutta sehän onkin vain yksi päivä vuodesta.
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Poliisisetä voi toki havaita puuttuvan katin jos huono tuuri käy.
Satkussa katti vieläpä suorastaan paistaa sieltä auton alta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos rek. otteessa lukee vähäpäästöinen -> ei saa poistaa (itse ratkaisen korvausputkella ja laitan katin vain katsastukseen ;))

Jos rek. otteessa lukee katalysaattori vaaditaan -> ei saa poistaa mutta ei tarvitse toimia, eli ei tarvi mennä vähäpäästöisen päästöarvoihin. Rautakanki vaan läpi vaikka jostain valmiiksi paskasta katista tai sitten siitä omasta putkentukkeesta ja kaikki hilut sisältä pois. Pelkät kuoret vaan paikalleen niin vastaa suoraa putkea eikä katsastusmies voi valittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pietari
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 13:01

katti

Viesti Kirjoittaja Pietari »

Onkos katti koneen ja tavallisen välillä mitään eroja esim. ruiskulaitteistossa?Ilmamassamittari ei ilmeisesti ole sama.Kuinkas pakoputkiston alkupää, jos irrottaa katin käykö tavallisen etuputki katin paikalle?
;=)
900i
900i16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kattikoneessa on lambda, jota ei kannata poistaa. Ilmamassamittarikaan ei ole sama lambdattoman ja lambdallisen välillä, ensinmainitussa on säätöruuvi seosten säätöä varten, lambda-anturilla varustetussa seosten säätö tapahtuu sen avulla. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan lambdan tai ruiskun toiminnalle katin poistaminen aiheuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pietari
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 13:01

kat

Viesti Kirjoittaja Pietari »

Kiitokset vaan neuvoista.Täytyy jostain etsiä katin tilalle sopiva välikappale, tai jos jollain on rikkinäinen katti niin saa tarjota.
;=)
900i
900i16
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mitään tiedä, apinoin vaan...

Jos katsari näkee papereista ( tai voi päätellä käyttöönottopäivästä tms ??)jotta vähäpäästöinen, niin päästöarvorajat on ihan muut kuin katittomalla.
eli silloin et voi muuta kuin siirtyä vain ns. valekattiin katsastuksen väliajoiksi ja panna taas laippaliitoksilla katin paikoilleen katsaria varten, joka sinänsä on helppo homma.
stara
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Miksi se KAT pitäisi poistaa? Ihan vaan uteliasuuttani... Saabissa kun ei ole edes mikään kallis osa. Saavutatko sillä jotain muutakin kuin lisää päänvaivaa ja suuremmat päästöt?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

oon saanu semmosen käsityksen että vaikka papereissa katista jotain höpötetään niin siellä saa olla vaikka tyhjä kattikotelo, kunhan joku sen näköinen sieltä löytyy.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Aivan päästöt ovat avain asemassa katsurilla.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

Kaikissa tapauksissa on vuosikatsastuksessa päästävä rajoihin, jotka on autolle asetettu.

Vähäpäästöisen auton moottori päästöihin vaikuttavineen apulaitteineen on rauhoitettu, joten niihin ei saa kajota, ei muuttaa eikä poistaa. Tässä ei auta se, että auto muutoksen jälkeen läpäisisi konttorin päästömittaukset.

Kokemuksen mukaan esim. välijäähdyttimen asentaminen vähäpäästöiseen autoon, jossa sitä ei alunperin ole, on luvatonta.
Tosin tulkinta vaihtelee riippuen inssistä/konttorista.

Suosittelenkin valitsemaan rakenteluaihioiksi ei-vähäpäästöisiäkulkineita.
Toki kaikenlaista voi tehdä, jos inssi ei huomaa ja konttorilla päästömittaukset menee läpi, mutta puhe taisi olla siitä, mitä oikeasti saa tehdä.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Katalysaattorista tuli mieleen eräs muutaman vuoden takainen katalysaattoriin läheisesti liittyvä tositarina:

Auto jossa ei todellakaan kattia olisi tarvittu, eli vm.-79 jokkis-escort, niin parin kaverin kanssa taiottiin siihen putkisto kauhealla tohinalla nurkista löytyvistä romuista.. kahdella vaimentimella arveltiin laittaa että ei olisi aivan kamala älämölö, toinen vaan sattui olemaan katalysaattori jota ei tietenkään tajuttu, kiitos kossupullon etukumaran. :D


Olipahan muuten seuraavana päivänä kohtalaisen hauskaa, kun eräs "tiimiläinen" työnsi escortilla jonon hännillä kamalan munapaskan hajun kera, ja jopa oli joku irvileuka kerennyt jossain välissä liimaamaan takaluukkuun sen kattifoordeista tutun vihreän lehdenkin. :lol:

Itse kilpailija ei vaan ollut kovinkan tyytyväinen lopputulokseen, etenkään kun edellisessä kisassa sille irvaili kuuluttajakin auton kunnosta yleisön nauraessa, että "ei taida herra p******** tietää että kylällä on maalikauppakin.."..

:lol: :lol: :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mun katillisen Hc max on 100 ppm ja katittoman 600. viimeksi mitattu katittomalla oli 226, eli yli rajan, MOLEMMAT 16 VENASIA.. happipitoisuudet oli vastaavasti 0,3 ja 0.69 ( raja 5 %).

Eli noilla arvoilla katiton ei menisi läpi vähäpäästöisenä , PIENENTÄISIKÖ PELKKÄ LAMBADA PÄÄSTÖJÄ
Vastaa Viestiin