saab 900 koneenvaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

saab 900 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Tuli tuossa purettua aikansa palvellut '87 turbo tonnari ja mielessä on käynyt asentaa sen turbokone ysisataseen saappiin kunhan löytäis jostain hyväkorisen aihion..
eli onko tonnarin koneen asennuksessa satkuun jotain perustavaa laatua olevia ongelmia??

olen ajatellut '88 eteenpäin olevaa autoa, kun yleistodistuksen mukaan katsastuksen puolesta selviäisi iskareiden vaihdolla..
toisaalta hauskin olisi joku '83 kalsarinsininen sleepper saappi :)

yleistodistuksen mukaan saisi laittaa vaikka 99 saappiin :)

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Uudempaan laittaessa tulee huomioida myös se, että päästöarvot pitää täyttyä sen uudemman kohteen mukaan.

Käytäntö on opettanut(yksityisillä ja itäsuomessa), että vanhempaankaan vaihdossa ei katsastuksessa juurikaan katsella asioita.. kun katsastusmiestenkin keskuudessa on levinnyt melkoisen todenmukainen huhu, että ruiskussa ja turbossa ei ole eroa kuin iskareissa. Eivät katsele pääsylinteriä eikä mitään muutakaan.. jos järkyttävän kokoinen cooleri löytyy keulalta niin sen saattavat huomata sentään.

Edit: Tonnarin kone ei sitten mene sellaisenaan satkuun, mm. vesipumppu on eri paikassa ja sen muutos edellyttää jo osittaista moottorin purkamista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

maahantuojalta maksaisivat vaatimuksenmukaisuustodistukset kahdesta autosta 130 eur, joilla saisi laittaa uudempaan autoon..

mitä muuta eroa on vesipumpun lisäksi??
kannattaako unohtaa suosiolla ja myydä kone suosiolla pois ?
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

startin paikka on eri ja tietty laatikko
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lohkon päätylevyt on erilaiset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

.. jos järkyttävän kokoinen cooleri löytyy keulalta niin sen saattavat huomata sentään.

Kyllähän ison coolerin saa laittaa, mikäli kohde ei ole vähäpäästöinen. Pitää vaan käydä dynossa, koska vertailutehot ei vastaa enää moottorin alkuperäisiä. Ja taas kerran täytyy sanoa, että tulkintaeroja löytyy konttoreissa.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eihän se cooleri itse niitä tehoja nosta, pitää vaan osata puhua.
paperit myös saa ilmaiseksi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mimmi kirjoitti:AKE:n mukaan (sähköpostin allekirjoittaja Sami Peuranen) cooleria ei saa asentaa coolerittomaan autoon ilman muutoskatsastusta. Coolerin saa vaihtaa uuteen samanlaiseen (kokoeroa saa olla "muutama prosentti").
Mutta kukaan ei kiellä kuljettamasta cooleria konehuoneessa :lol:
Leimalle siis cooleri ohitettuna 8)
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

mikkoimp kirjoitti:eihän se cooleri itse niitä tehoja nosta, pitää vaan osata puhua.
paperit myös saa ilmaiseksi...
Kyllä nostaa. Jos kyseessä on esim. APC järjestelmällä varustettu auto, kylmempi ahtoilma nostaa nakutusrajaa ja täten myös suoraa tehoja.

Maginaalinen tehon nousu on perusteltavissa myös ilman APC järjestelmää, varsinkin jos hukkaportin painekellon letku otetaan kuulerin jälkeen, jolloin cuulerista johtuva painehäviö kompensoituu.

Ässiin on paljon laitettu cuulereita, ja joku on kuulemma saanut muutoskatsastettuakin, ilmeisestikkin katsastusinssin virheen takia.

Ongelman ydin on tuo vähäpäästöisyys. Pitäisi vaihtaa tekniikka kokonaan cuulerillisesta autosta tai todistaa tekniikan täydellinen yhteneväisyys. Onko kellään tämän suuntaista todistusta saabilta?

Katsastusinssin on hyvin helppo heittäytyä hankalaksi, jos itse rupeaa selittelemään yhteneväisyyksiä.

Toki jos on hyvä puhumaan siitä on etuja, mutta on myös konttoreita, joissa on sama kuin seinille juttelisi.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

protossi kirjoitti:Ongelman ydin on tuo vähäpäästöisyys. Pitäisi vaihtaa tekniikka kokonaan cuulerillisesta autosta tai todistaa tekniikan täydellinen yhteneväisyys. Onko kellään tämän suuntaista todistusta saabilta?
En ole tuollaista todistusta saabilta kyselly mutta kovin mielelläni ottaisin sellaisen.

Mutta yritin tuossa tosiaan joskus kysellä että miten toi onnistuis.
Mulla oli originaali huoltomanuska mukana jossa oli lueteltu kaikki ruiskun osat sekä ässästä että täyspaineisesta, mitkä ovat siis samat vm.92:ssa.

Totesivat(koko inssiporukka oli paikalla, kahvilla)että varmaan ovat päästöt samat mutta he tarviivat lapun saabilta jossa on sama sanottuna.

Ei tullu silloin sitten kyseltyä että meinaavat sitten tuosta coolerin asennuksesta ja saiskos sen muutoskatsastettua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

puuttumatta lainsäädäntöön sen enempää.. :)

onko hommassa mitään mieltä alkaa värkkäämään tonnarin konetta satkuun?
koneissa on eroa siis vesipumpussa ja lohkon päätylevyssä.
lohkon päätylevyssä on eroa ilmeisesti vaihdelaatikon päässä, vai?
Tarvitaanko paljon/kalliita osia että saisi sopimaan?

otan koneen kuitenkin osittain auki jos alan joskus vaihtamaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saab_9000_t kirjoitti:puuttumatta lainsäädäntöön sen enempää.. :)

onko hommassa mitään mieltä alkaa värkkäämään tonnarin konetta satkuun?
koneissa on eroa siis vesipumpussa ja lohkon päätylevyssä.
lohkon päätylevyssä on eroa ilmeisesti vaihdelaatikon päässä, vai?
Tarvitaanko paljon/kalliita osia että saisi sopimaan?

otan koneen kuitenkin osittain auki jos alan joskus vaihtamaan..
Ohan tuossa mieltä ja on täälläkin noita ketä tuon on tehny.
Noi päätylevythän saa vaihdettua, ihan varma en ole saako ne jopa 8-tappisesta. Imu-ja pakosarja menee vaihtoon.
Turbosta en tiiä sopiiko satkun pakosarjaan vai meneekö se myös vaihtoon.

Homman tehneet tarkentakoon...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

saab_9000_t kirjoitti:puuttumatta lainsäädäntöön sen enempää.. :)

onko hommassa mitään mieltä alkaa värkkäämään tonnarin konetta satkuun?
Kysymys on lähinnä moottorien saatavuudesta. Toki jos löydät kohtuuhintaisen 16-venttiilisen satasen moottorin, on sen asentaminen helpompaa, mutta niitä ei nyt joka oksalla ole. Sen sijaan ruosteisia, mutta tekniikaltaan hyviä tonnareita on tarjolla enemmän. Ja jokaisessa tonnarissa on moottorina vähintään i16 ja melko monessa T16.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

cooleri

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Minä kysyin katastus setältä että jos paan og 900s coolerin niin ????

Sano mulle että ei häntä kiinnosta onko siinä cooleri vai ei ,ei hän tiijä missä mallissa on ja missä ei oo alunperin.

Ei kuulemma tutki onko autossa cooleria vai ei,sano suoraan että voit laittaa ei kiinnosta katsastusmiestä.
Tämä valtion kontorilla,muita täällä ei olekkaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin