Minä luulin että oman satkun ilmaottoaukko konepeltiin on tiivis, mutta kissanpaskeet. Voitelin lopulta eräänä iltana konepellissä olevan kumitötterön "huulen" vaseliinilla ja löin pellin kiinni. Pelti auki ja järkytys, nimittäin siihen muoviseen kaukaloon jäi vaseliinista jälki vain hieman loppupäähän.
Tätä hieman aloinkin epäilemään kun kerran kuumana hetkenä tuoksahti jäähdytinneste turhan raikkaasti kabiinissa, eikä muista vuodoista esimerkiksi lämppärin kennossa ollut havaintoa.
Ratkaisin tiiviysongelma itse siten että liimasin vanhan kaapista löytyneen hiirimaton kumialustan tuon muovikaukalon aukon päälle, ja liiman kuivuttua leikoin ylimääräiset pois.
En ihmettele jos vanhemmissa satkuissa kabiinin ominaishajuun kuuluu tuo "pellinalustuoksu" ja mikä sitten lienee terveysmerkitys kun konehuoneesta imetään palanutta katkua sisäilmaan. Suht useilla kuitenkin venttiilikopan tiiviste vuotaa ja öljy käryää pakosarjan päällä. Entäpä jos pakosarjassa on vuoto.
Täytyy myöntää että näin allergikkona myös raitisilmasuodatin tulee pidettyä hyvässä kunnossa, ja nyt myös sisääntuleva ilmakin tulee varmasti jostain muualta kuin konepellin alta osittain vuotaen
