Satkun konepellin ilmanottoaukon tiiviys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
HM
"Aero"
Viesti:

Satkun konepellin ilmanottoaukon tiiviys

Viesti Kirjoittaja HM »

Tämä vinkkinä puunaajille ja vähän muillekkin.

Minä luulin että oman satkun ilmaottoaukko konepeltiin on tiivis, mutta kissanpaskeet. Voitelin lopulta eräänä iltana konepellissä olevan kumitötterön "huulen" vaseliinilla ja löin pellin kiinni. Pelti auki ja järkytys, nimittäin siihen muoviseen kaukaloon jäi vaseliinista jälki vain hieman loppupäähän.

Tätä hieman aloinkin epäilemään kun kerran kuumana hetkenä tuoksahti jäähdytinneste turhan raikkaasti kabiinissa, eikä muista vuodoista esimerkiksi lämppärin kennossa ollut havaintoa.

Ratkaisin tiiviysongelma itse siten että liimasin vanhan kaapista löytyneen hiirimaton kumialustan tuon muovikaukalon aukon päälle, ja liiman kuivuttua leikoin ylimääräiset pois.

En ihmettele jos vanhemmissa satkuissa kabiinin ominaishajuun kuuluu tuo "pellinalustuoksu" ja mikä sitten lienee terveysmerkitys kun konehuoneesta imetään palanutta katkua sisäilmaan. Suht useilla kuitenkin venttiilikopan tiiviste vuotaa ja öljy käryää pakosarjan päällä. Entäpä jos pakosarjassa on vuoto.

Täytyy myöntää että näin allergikkona myös raitisilmasuodatin tulee pidettyä hyvässä kunnossa, ja nyt myös sisääntuleva ilmakin tulee varmasti jostain muualta kuin konepellin alta osittain vuotaen :wink:
Myrkky
luonnevammamouho

Re: Satkun konepellin ilmanottoaukon tiiviys

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

HM kirjoitti:Tämä vinkkinä puunaajille ja vähän muillekkin.

Minä luulin että oman satkun ilmaottoaukko konepeltiin on tiivis, mutta kissanpaskeet. Voitelin lopulta eräänä iltana konepellissä olevan kumitötterön "huulen" vaseliinilla ja löin pellin kiinni. Pelti auki ja järkytys, nimittäin siihen muoviseen kaukaloon jäi vaseliinista jälki vain hieman loppupäähän.

Tätä hieman aloinkin epäilemään kun kerran kuumana hetkenä tuoksahti jäähdytinneste turhan raikkaasti kabiinissa, eikä muista vuodoista esimerkiksi lämppärin kennossa ollut havaintoa.

Ratkaisin tiiviysongelma itse siten että liimasin vanhan kaapista löytyneen hiirimaton kumialustan tuon muovikaukalon aukon päälle, ja liiman kuivuttua leikoin ylimääräiset pois.

En ihmettele jos vanhemmissa satkuissa kabiinin ominaishajuun kuuluu tuo "pellinalustuoksu" ja mikä sitten lienee terveysmerkitys kun konehuoneesta imetään palanutta katkua sisäilmaan. Suht useilla kuitenkin venttiilikopan tiiviste vuotaa ja öljy käryää pakosarjan päällä. Entäpä jos pakosarjassa on vuoto.

Täytyy myöntää että näin allergikkona myös raitisilmasuodatin tulee pidettyä hyvässä kunnossa, ja nyt myös sisääntuleva ilmakin tulee varmasti jostain muualta kuin konepellin alta osittain vuotaen :wink:
Kiitän informaatiosta, jonka olisin piakkoin itsekkin hankkinut kun ei löydy syytä pakokaasun katkulle reippaammin polkiessa(paitsi hiushalkeama pakosarjassa, josta ei tyhjäkäynnillä tunnu/haise yhtään).

Toivottavasti tuolla selviää se oman kulkineeni ongelma.. eli voi ajella kattoluukku auki jopa...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Katos tosi hyvä oivallus.
saab900c
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Toi on kyllä tärkee pointti. :?

Mulla on se kaukalokin osittain halki ja se suodatin on sinisestä mustaksi muuttunut linnunpesää muistuttava sotku.

Pitäis varmaan yrittää liimata ja tiivistää se kaukalo ja ostaa uus suodatin.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse tein "vaseliinitestin" ja tiivis on, ja ehyt kauttaaltaan, vaikka auto on vm. '80 :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Iskariot
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Itsekin pitäisi tiivistysoperaatioihin alkaa. Kerran sitä jo säikähti kun yhtäkkiä hyttiin tuli karmea palaneen muovin käry => pelti ylös ja niinhän siellä tämä raitisilmasuodattimen vaihtoluukku kärysi pakosarjaan kiinni sulaneena. Sen verran ehti sulaa muodottomaksi että päästää nyt ajoittain katkuja sisään. Tietenkin tuota samalla voisi tuon ekan viestin vinkin pohjalta kattella kaukalonki tiiveyden.
#2029 Kari Kutuniva
Vastaa Viestiin