Forte-käsittely + öljyn laatu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Forte-käsittely + öljyn laatu

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Löysin haulla runsaasti Forte Motor Flushia käsitteleviä juttuja, mutta en saanut selkeää vastausta muutamaan seikkaan:

- Onko kellään kokemusta jostain vastaavasta aineesta ja jos mistä ja millaisia?

- Mistä tätä Fortea saisi ostaa esim.netistä / postitse? Ja onko sitä yleensä varaosaliikkeiden hyllyssä?

- Onko paikallaan käyttää heti ns.huuhteluöljyjä vai voisiko käsittelyn jälkeen laitettavilla öljyillä ajaa esim.muutaman tuhat ennen vaihtoa?

- Mitä öljyä kannattaa käyttää Saab 900 vm-84?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itse käytän joka öljynvaihdossa jonkin moista voitelujärjestelmän puhdistajaa kun nostimet raksuttaan kylmänä vanhoilla öljyillä. kyllä käsittelyn jälkeisillä öljyillä voi ajaa ihan normaalin öljyn vaihtovälin. mutta vanhat öljyt pitää antaa kunnolla valua pois. tämä on oma käsitytkseni asiasta ja näin olen itse toiminut.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte01.asp

Varaosamaailma Jyväskylässä myy ainakin ko..tuotteita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma kokemus alkuvuodesta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kävin keväällä kokeilemassa Forté Motor Flush -käsittelyä (Tikkurilan Neste). Koneessa oli Mobil RF 5W-50, joilla oli ajettu ehkä 7tkm. Öljynvaihdon yhteydessä Forté sisään ja n. 30min joutokäyntiä jonka jälkeen Mobil 1 0w-40 (+suodatin, tietysti). Nostajaraksutus tms hävisi, kone kävi hiljaisempana. Öljynpaine aleni hiukan joutokäynnillä, mutta se lienee täysin kiinni öljytyypin muutoksesta. Korjaamosetä pyöritti startilla konetta niin, että öljypumpustakin tuli pari desiä ulos. Olen näillä öljyillä ajanut ehkä 3tkm vahtien öljynpainetta (autossa on Saab-lisämittaristo joista yksi öljynpaine), ja mitään pudotuksia tms ei ole ollut. Lämpimänä joutokäyntilukema on 2-3 välissä (mittayksikkö bar?) ja kierroksilla mennään 4-5 välille. Kaasujalkaa raskauttamalla tulee helposti 5 mittariin.

Käyttö on kakkos-saabin hankkimisen jälkeen ollut vähäistä ja nyt ollaan talveen verrattuna hiukan lämpimimmissä lämpötiloissa, joka osaltaan vaikeuttaa vertailua. Lisäksi korjaamosedän mukaan vaihtoöljyt olivat puhtaita, joten ilmeisesti kiinniolevasta EGR:stä huolimatta kone ei ole hirveän pikeentynyt sisältä.

Fortélla saa varmasti jotain aikaan huonommalla pidolla olleeseen koneeseen, mutta ahkerat öljynvaihdot suodattimineen hyvälaatuisilla synteettisillä pitävät varmasti koneen hyvässä puhtaustilassa muutenkin. Auto on 900 Aero -90, aj. ~171tkm. Syksyllä tehtävässä öljynvaihdossa tuskin vaihdan muuta kuin öljyt suodattimineen-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tuo Forte mitään erikoisen tehokasta ole, kallista kylläkin. Esimerkiksi omien kokemusteni mukaan Fortea paremman tuloksen saa noilla muilla vastaavilla aineilla, esim STP:n motor Flush tms, pesi selvästi paremmin, ja maksaa alle 6 euroa/pänikkä.
Niin tuota pesuainetta vajaa puoli litraa vanhojen öljyjen sekaan, käyttöä korotetulla joutokäynnillä min. 30min, ja öljyt pois. Tulee huomioida että vanhaa, tuota pesuainetta sisältävää öljyä jää moottoriin 1-2l tämän jälkeen, joka määrä riittää ohentamaan tuota seuraavaakin öljyä jonkin verran, voi näkyä esim. kasvaneena öljynkulutuksena. Joten ehkäpä viisainta olisi vaihtaa öljyt pariin otteeseen aika pian pesun jälkeen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ajatellaan että ostan vanhan saapin enkä tiedä koska siihen on viimeksi vaihdettu öljyt. tarkistan öljyt ja näyttävät olevan mustaa. mitä jos ostan tollaisen pänikän stp:tä, lasken sisään. käyn kerran autolla duunissa (30-60 min ajoa) ja sen jälkeen vaihdan öljyt + suodattimen (halvat öljyt joilla ajan esim pari kolme tonnia ja sit vaihdan taas pois)?

onko se kuin tarkkaa miten sitä moottoria tulee käyttää kun mössöt on sisällä? pitääkö olla kororettua tyhjäkäyntiä, miksei normaalia ajoa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:onko se kuin tarkkaa miten sitä moottoria tulee käyttää kun mössöt on sisällä? pitääkö olla kororettua tyhjäkäyntiä, miksei normaalia ajoa?
Vanhoilla öljyillä ajoa ei voi suositella, eikä varsinkaan puhdistuslitkulla ohennetulla öljyllä ajamista. Öljyn voiteluominaisuudet eivät varmasti pysy muuttumattomina kun järjestelmään lisätään vajaa litra liuotinta. Paras siis olla kuormittamatta moottoria kun voitelu on epänormaalia. Korotettu tyhjäkäynti on ohjeiden mukainen menettely.

http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html

Tehostettu versio liuotushoidosta on vielä se, että tuon korotetulla tyhjäkäynnillä liemet sisällä -käytön jälkeen jätetään yön yli seisomaan, minkä jälkeen vielä käytetään lämpimäksi ja lasketaan liemet pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:ajatellaan että ostan vanhan saapin enkä tiedä koska siihen on viimeksi vaihdettu öljyt. tarkistan öljyt ja näyttävät olevan mustaa. mitä jos ostan tollaisen pänikän stp:tä, lasken sisään. käyn kerran autolla duunissa (30-60 min ajoa) ja sen jälkeen vaihdan öljyt + suodattimen (halvat öljyt joilla ajan esim pari kolme tonnia ja sit vaihdan taas pois)?

onko se kuin tarkkaa miten sitä moottoria tulee käyttää kun mössöt on sisällä? pitääkö olla kororettua tyhjäkäyntiä, miksei normaalia ajoa?
No jos kyseessä olisi vaikkapa 50 euron Saab niin eipä siinä isoa riskiä olisi ;) En itse lähtisi kuormittamaan konetta ajamalla nuo litkut sisällä, ei välttämättä tee gutaa esim. laakereille. Parempi ehkä kuitenkin noudattaa pesuainevalmistajan ohjeita.
Niin ja nuo pesuaineet eivät ole "mössöä", päinvastoin ihan litkua, tekevät öljyistä aika ohutta ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

STP:llä on pysyvästi öljyn sekaan lisättäviä aineita, jotka eivät edellytä erillistä öljynvaihtoa http://www.stp.com/oil_smoke.html

ng900aero:n mainitseman nimistä "Motor Flush tms"-nimistä tuotetta tuolla ei näy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:STP:llä on pysyvästi öljyn sekaan lisättäviä aineita, jotka eivät edellytä erillistä öljynvaihtoa http://www.stp.com/oil_smoke.html

ng900aero:n mainitseman nimistä "Motor Flush tms"-nimistä tuotetta tuolla ei näy.
toi stp:n oil smoke näytti olevan vähän eri tarkoitukseen, eli tarkoitettu kuluneen moottorin oireisiin ja säännöllisesti käytettäväksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Tuota tuota. Mä olen joskus aikanaan oppinut, kuten Mobilin käsikirjakin sanoo, että öljyn sekaan EI sekoiteta mitään lisäaineita. Ei sinne moottoriin kuulu öljyn lisäksi mitään muuta.

Jos eivät hyvät öljyt ja riittävän usein toistuvat öljyn+suodattimen vaihdot riitä siihen, että moottori käy ja kukkuu ilman ylimääräisiä savutuksia tms., niin silloin kone pitää korjata. Eikä työntää sinne mitään ihmelitkuja ja sitten todistella itselleen, että kyllä se nyt käy nätimmin.

Okei, kukin tyylillään, itse en ole koskaan laittanut öljyn sekaan mitään mömmöjä, enkä tule laittamaan. Jos ei täyssynteettiset + suodattimenvaihto puolen vuoden välein (n.4000-5000 km) riitä tuolle vanhalle helmelle, niin sitten saa laueta ja korjataan.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko tässä vähän samanlainen filosofinen kysymys kun maalipinnan myllyttämisessä. keino on väkivaltainen, eikä sitä ehkä pitäis liian usein käyttää?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hyvin todennäköistä, ja mitä STP:n smoke-tahnaan tulee, niin ei missään nimessä autonmoottoriin moista siirappia, ainoa mihin se soveltui oli mun ex-vw-caddy(tm) jonka pikkudieseli tykkäs napsia öljynsä, Mobilin jäykkää delvac-öljyä ja STP:tä, niin oli sellaista siirappia ettei kyllä pystynyt edes volkkari nielemään.

Hassuinta tuossa smoke-tahnassa oli sen aineen jäykkyys, eihän se tullut edes pullosta suosiolla, en moista kyllä käyttöautoon laittaisi, volkkari oli poikkeus..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Classic 900 kirjoitti:Tuota tuota. Mä olen joskus aikanaan oppinut, kuten Mobilin käsikirjakin sanoo, että öljyn sekaan EI sekoiteta mitään lisäaineita. Ei sinne moottoriin kuulu öljyn lisäksi mitään muuta.
Tässä on nyt puurot ja vellit sekaisin. Tuo Forte ei ole lisäaine vaan puhdistusaine. Eli sillä ole tarkoitus öljyn ominaisuuksia muuttaa vaan puhdistaa moottorin sisustaa. Tuo humpuuki STP (se motor up tyyppinen) on sitten asia erikseen. On STP:llä tullut ihan asia tuotteitakin.

Tuo öljyy ei tarvi lisäaineita pätee kyllä kuten mainittua mutta puhdistaminen erikseen. moottori ongelmien kanssa painivat 235 ja 205 miehet voivat sitten kommentoida kuinka hyvin pysyy kone puhtaana hyvillä öljyilla (tai hyvistä öljyistä huolimatta) jotka on tarkoitettu kestämään tuo long life huoltovälin ajaminen.

Autokoulun käsikirjakin kieltää ylinopeuden ajamisen ja kulkineen ohjekirjassa sanotaan oli sitten mikä vika hyvänsä ajamaan merkkikorjaamolle... mutta se niistä käsikirja kommenteista.

Fortella on tullut aika monta kulkinetta käsiteltyä ja muutamalla automerkillä se on lisätty huoltoohjelmaankin. Ja suurin osa on toiminut kuten pitääkin (myös omat kulkupelit).

Vaihtovälinä pidän n.6kk (keväällä ja syksyllä) tuolla käyttöautolla tai 6000km ja aina suodatin uusiksi. Öljynä puolisynteettinen Mobilin super-s 10w-40 (maksaa n.14€/4l) jossa luokitukset riittävät myös turboon. Nyt lipsahti 9000km ja edelleen oli max merkissä ennen vaihtoa ja öljy tuntui kuumanakin liukkaata ja oli kohtuu puhtaan näköistä (testaan puhtaalla paperilla tuon läpinäkyvyyden ja värin -> Nesteen moottorilabrassa opittua). Koneelle tein forte käsittelyn kun sen kasasin ja nyt mittarissa 144tkm (alakertaa en purkanut, sillä oli ajettu 168tkm).

V-M

Lisäsin tuon STP kommentin ettei tule väärin käsityksiä mitä STP:n tuotetta tarkoitan.
Viimeksi muokannut V-M, Ke Kesä 08, 2005 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis samanlaisesta pesulitkusta kuin Forte on kyse, saatoin muistaa merkin väärin, tarkistan asian kun pääsen tallille. Noita mitään muita öljyn sekaan lisättäviä aineita EI saa laittaa koneeseen, ne vaan paksuntavat öljyä, kun tuo mainitsemani aine/Forte ohentavat sitä ja pesevät tehokkaammin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin