Hitsailu kysymyksiä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Hitsailu kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Diplomaattivehkeen entisöinti projekti starttaa syksymmällä ja vielä olisi muutamia epävarmuuksia:

Tuulilasin ympäristö hapero, joten peltiä joutuu lisäilemään aikas paljon. Imeisesti kojelauta täytyy ottaa pois ja muutakin tiellä olevaa.

Lokasuojien reunat paikkapaikoin huonossa kunnossa. Onko viisaampaa ostaa ihan koko lokari vai juottaa jostain romusta palanen tilalle.

Laittakaa omia kokemuksia varsinkin tuosta ikkunan reunojen korjauksista.

P.S. Pitkät ovet edelleen hakusessa kunnossa missä tahansa...
Sauli.M #1562
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

viisaudesta en tiedä mutta jos helpommalla haluat päästä niin osta kokonaan uudet lokarit, mutta jos hitsaushommat onnistuu niin ei muuta kuin hitsaamaan.
itse olen aina lokasuojat korjannut hitsaamalla uutta peltiä..

mitä autoa muuten entisöit?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Jos etulokasuojan kaari on mätä, kannattaa vaihtaa koko pintapelti jostakin purkuautosta. Tarvikelokasuojia kannattaa välttää, koska ne on yleensä prässätty enemmän ja vähemmän päin h...
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Morjenttes,

Mitä tuohon lokasuojaan tulee, on sen ehostaminen lisäpellistä ihan ok. Kunhan sen lisättävän pellinpalan ensiksi muotoilee vaikka alasimessa oikean muotoiseksi. Menee se tietysti ihan käsinkin :D

Tiikerimassaa sitten ronskisti vaan...

Sitä tuulilasin reunaa kannattaa sitten lähteä tekemään juuri niin kuin itse ehdotit. kaikki palava poies läheltä ja vaikka se mamman palopeite sieltä keittiöstä sitten auton sisälle levitettynä.
Lentävällä kaikki mahdollinen hapero swidduun ja uutta peltiä mallaamaan. Ne piliteeman magneetit on toudella POP muuten tuossa hommassa. Saat hepattua kemppiliimalla just oikeaan kohtaan sen orkkispellin ja uuden pellin sauman. Eipä tule paljoa rällälöimishommia ja pakkeloimista, kun saat ne kohilleen.

Ne MIGin kanssa käytettävät rasvat ja sprayt ovat ihan jees kanssa. Jos pääset kuitenkin ihan TIGillä vetämään niin saat varman sauman ja siistin jäljen.
Pohjamaali/ sinkki HETI pintaan homman ollessa vaikka ihan "tauolla" se kaverimme ruoste pääsee vaikka alimmasta helvetistä sen sun rakkaas kimppuun. Yksi piste antaa sen alun sinne hienon maalin alle sitten.

Onnea prokkikseen!

-H-
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Onnistuuko auton peltien hitsaus alle 100 euron ydintäytelanka
hitsausvehkeellä?
Mitään kallimpaa vehjettä en ole hankkimassa, jos ei tuollaisella
onnistu niin sitten auto menee muualle hitsaukseen.
Jäljellä ei ole niin väliä, kunhan konttori hyväksyy...hitsauskokemusta
on 20 vuoden takaa peruskoulusta.
SAAB 900i 16v -92.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lindstrom kirjoitti:Onnistuuko auton peltien hitsaus alle 100 euron ydintäytelanka
hitsausvehkeellä?
Mitään kallimpaa vehjettä en ole hankkimassa, jos ei tuollaisella
onnistu niin sitten auto menee muualle hitsaukseen.
Jäljellä ei ole niin väliä, kunhan konttori hyväksyy...hitsauskokemusta
on 20 vuoden takaa peruskoulusta.
Ovatko noin halpoja? Kovin mairittelevia kehuja en noista ydintäytehommista lukenut netistä kun aikanaan etsin tietoa halvoista migeistä, ja se lankakin on todella kallista. Mutta luulisi että saa pellin paremmin kiinni kuin popniiteillä + sikaflexillä, joka tuntuu myöskin kelpaavan katsastusinseille jos massaa on 2-3cm päällä :wink: Tosin itse en ole tuollaista viritystä tehnyt mutta parista ex-rotiskostani tuollaisia on paljastunut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Muista suojata ikkunalasit jollain kipinoitä kestävällä materiaalilla jos hitsaus ja rälläköinti tapahtuu lähelläkään, tai aina parempi, poista lasit remontin ajaksi. Ammattimiehet käyttävät ilmeisesti tarkoitukseen oivasti sopivaa pahvia.

Jos kyse oli siis finkusta niin ainakin noita sivulaseja kannattaa vaalia ettei niille käy mitään. Tuulilasilla ei sinänsä ole niin väliä koska se muutenkin kuluu, ja takalasin lämppärin lankatkin on aina poikki (tosin ehjän metsästäminen voi olla hankalaa?)

Tässä vielä lisää vinkkejä ja kunnon opastusta:
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

.. ja tosiaan myös rälläkän kipinät palavat lasiin, tuon ikkunoiden peittelyn tärkeyttä ei voi mitenkään liioitella.

Nimim. kantapään kautta. Onneksi en kerinnyt kovin paljoa tekemään, ennenkuin peitin ikkunat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Palosuojaukseen se keittiöön tarkoitettu sammutuspeitto on melkoisen hepponen. Oikeaa materiaalia on kyllä saatavana ihan metritavarana tarpeiden mukaan. On siinä hitsailuhommassa muistettava pitää myöskin tulitöissä edellytetty sammutuskalusto saatavilla. Ei siis ole katumista noudattaa tulityömääräyksiä, vaikka itelleen tekeekin, eikä itelle tehdyssä tulityössä tarvitse tulityökorttia ollakkaan. Palovartionti myös hitsauksen jälkeen jne. Tilapäisessä tulityöpaikassa täytyy sitten olla seuraava sammutuskalusto:

1kpl 43A183B C-teholuokka <10m, lisäksi toinen samanlainen tai

1kpl 43A183B C-tehol. <10m + 2x 2A144 C-teholuokka tai

1kpl 43A183B C-tehol. ja hyväksytty pikapaloposti.

Vanhat sammuttimet 12kg AB III -E täyttää 43A183C vaatimukset. Vastaavasti 6kg AB III -E täyttää 27A144BC. (III :arrow: sano kolme)

ps. tulityökortti uusittu 1/2005
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Sitten kun tuo projekti starttaa niin sisustat lähtee heti pois. Ajelen sitten jonkin aikaa kohtuullisen karulla vempeleellä.

TIG:illä on mahdollisuus hitsata, mutta täytyy sen sielunelämään ekaksi tutustua hiukan paremmin.

Ei vaan motivoisi taas jälleen kerran ruveta ovia hitsailemaan, mutta minkäs voi kun ei CD:n pitkiä ovia mistään löydä. Ovat ovet aikas kamalassa kunnossa.

Kesätapahtumassa voi tulla mustan edustusvempeleen luokse kertomaan hitsausvihjeitä ihan livenä. Jännittää eka klubitapahtuma...
Sauli.M #1562
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos mätä on suht paikallinen tekisin vanhasta suht terveestä kaaresta., molemmat kohdat.
jos kauttaan mätä, samoin vanhasta, mutta paha on löytää tervettä, aihiota.
Mittojen kyttäys on tärkeää, ne hukkuu helposti. hitsaa tai muuten kiinnitä ohjureita , niin tiedät vanhat mitat.
Minulla pantiin puoli kaarta etupyörään vanhasta. hyvin meni ja oli kiva tehdä kun oli valmiiksi sekä sisä/ ulkokaari yhdessä, ei tarvinnut irtopalikoita näpeltää. Ainoa moka oli jotta tuli vähän liian sisään , kun ei ollut ohjuria.
Osto- osissa on surkea varastomaali usein, liekö kelpaa edes pohjamaaliksi.
takavuosina kun juttelin maalarin kaa, niin ymmärsin jotta hiovat sen pois, liekö laatu siitä muuttunut.
Maalari ei nääs hevin ota sitä riskiä, että epämääräiset pohjat alkaa kuplimaan.
Se ikkunaaukko lie aika paha, saakohan siihen edes tarvikeosaa, synkästi siihenkin harkitsisin vanhaa tervettä palaa, siinäkin se reuna on kait 2- kerrosrakenne, eli jos ostat uutta niin molemmat olisi otettava erikseen.
itse taivuttelua en pidä reaalisena ( tai aikakin kittiä menee sitten rutkasti) , ja on noita hitsihommia sentään tehty aika kasa.
molskista ja siistejä saumoja.
Stara
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Epäilen ettei ikkunan reunoja tarvikkeena saa. Pihalla olevasta terveen oloisesta ysikympistä noita paloja ajattelin leikellä.
Sauli.M #1562
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1273
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kerrottakoon tässä yhteydessä peltitöistä tarina naapuristani, joka rakensi -39 mallista amerikkalaista. Autosta oli etulokasuojat lähes kokonaan häipyneet, ne sellaiset pyörää muotoillen kulkevat kaukalomaiset, "vain reunalangat jäljellä" sanottiin. Rakentelija teki lokasuojat naputtelemalla kämmenenkokoisia kuperia pellinpaloja ja hitsaamalla niitä sitten yhteen, ja auto nappasi lopulta vielä ainutlaatuisen entisöintipalkinnonkin.
Tämän opetus on se ,että peltityö äärimmilleen vietynä on taidetta, joiltakin se onnistuu hienosti, jotkut eivät kehity harjoittelemallakaan. Se on eri asia kuin korjaamoilla tavallisesti tehty mekaaninen osien vaihtaminen ohjeaikaan.
Omien kykyjensä arvioimiseksi kannattaa yrittää! Eihän sitä tiedä piilevää haitarinsoittotaitoaankaan kokeilematta!
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Juu monet ovat hanuristeja tietämättään... :P Itselläni yleensä ollut ongelmia hitsikoneen säätöjen kanssa. Tosin setäukkoni firma tekee hiukan järeempiä metallitöitä, joten vehkeetkin sitten sen mukaiset. Eräs aikaisemmista työnantajista ei suostunut ostamaan edes perus miggiä. Oli siinä sitten kiva ohuita peltitöitä tehdä 70-luvun lopun kempin viallisella puikkovehkeellä. Perusteluina oli se että teemme kuitenkin omia hommia jos uusi kone ostetaan.

Täytyy harjoitella jämäpelleillä sitten ensiksi. Onneksi niitä on aika paljon, kuten toi 87 turbo.
Sauli.M #1562
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kostape kirjoitti:Kerrottakoon tässä yhteydessä peltitöistä tarina naapuristani, joka rakensi -39 mallista amerikkalaista. Autosta oli etulokasuojat lähes kokonaan häipyneet, ne sellaiset pyörää muotoillen kulkevat kaukalomaiset, "vain reunalangat jäljellä" sanottiin. Rakentelija teki lokasuojat naputtelemalla kämmenenkokoisia kuperia pellinpaloja ja hitsaamalla niitä sitten yhteen, ja auto nappasi lopulta vielä ainutlaatuisen entisöintipalkinnonkin.
Tämän opetus on se ,että peltityö äärimmilleen vietynä on taidetta, joiltakin se onnistuu hienosti, jotkut eivät kehity harjoittelemallakaan. Se on eri asia kuin korjaamoilla tavallisesti tehty mekaaninen osien vaihtaminen ohjeaikaan.
Omien kykyjensä arvioimiseksi kannattaa yrittää! Eihän sitä tiedä piilevää haitarinsoittotaitoaankaan kokeilematta!
NOINKIN ON, mutta taideteos lymyää sisällä 99 % ajasta, käyttöauto usein on ulkona sään armoilla 100 % ajasta. eli kyllä sellainen kittikasa- kaunotar sisällä hyvin säilyy.
stara
Vastaa Viestiin