Hitsailu kysymyksiä...
Hitsailu kysymyksiä...
Diplomaattivehkeen entisöinti projekti starttaa syksymmällä ja vielä olisi muutamia epävarmuuksia:
Tuulilasin ympäristö hapero, joten peltiä joutuu lisäilemään aikas paljon. Imeisesti kojelauta täytyy ottaa pois ja muutakin tiellä olevaa.
Lokasuojien reunat paikkapaikoin huonossa kunnossa. Onko viisaampaa ostaa ihan koko lokari vai juottaa jostain romusta palanen tilalle.
Laittakaa omia kokemuksia varsinkin tuosta ikkunan reunojen korjauksista.
P.S. Pitkät ovet edelleen hakusessa kunnossa missä tahansa...
Tuulilasin ympäristö hapero, joten peltiä joutuu lisäilemään aikas paljon. Imeisesti kojelauta täytyy ottaa pois ja muutakin tiellä olevaa.
Lokasuojien reunat paikkapaikoin huonossa kunnossa. Onko viisaampaa ostaa ihan koko lokari vai juottaa jostain romusta palanen tilalle.
Laittakaa omia kokemuksia varsinkin tuosta ikkunan reunojen korjauksista.
P.S. Pitkät ovet edelleen hakusessa kunnossa missä tahansa...
Sauli.M #1562
viisaudesta en tiedä mutta jos helpommalla haluat päästä niin osta kokonaan uudet lokarit, mutta jos hitsaushommat onnistuu niin ei muuta kuin hitsaamaan.
itse olen aina lokasuojat korjannut hitsaamalla uutta peltiä..
mitä autoa muuten entisöit?
itse olen aina lokasuojat korjannut hitsaamalla uutta peltiä..
mitä autoa muuten entisöit?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Morjenttes,
Mitä tuohon lokasuojaan tulee, on sen ehostaminen lisäpellistä ihan ok. Kunhan sen lisättävän pellinpalan ensiksi muotoilee vaikka alasimessa oikean muotoiseksi. Menee se tietysti ihan käsinkin
Tiikerimassaa sitten ronskisti vaan...
Sitä tuulilasin reunaa kannattaa sitten lähteä tekemään juuri niin kuin itse ehdotit. kaikki palava poies läheltä ja vaikka se mamman palopeite sieltä keittiöstä sitten auton sisälle levitettynä.
Lentävällä kaikki mahdollinen hapero swidduun ja uutta peltiä mallaamaan. Ne piliteeman magneetit on toudella POP muuten tuossa hommassa. Saat hepattua kemppiliimalla just oikeaan kohtaan sen orkkispellin ja uuden pellin sauman. Eipä tule paljoa rällälöimishommia ja pakkeloimista, kun saat ne kohilleen.
Ne MIGin kanssa käytettävät rasvat ja sprayt ovat ihan jees kanssa. Jos pääset kuitenkin ihan TIGillä vetämään niin saat varman sauman ja siistin jäljen.
Pohjamaali/ sinkki HETI pintaan homman ollessa vaikka ihan "tauolla" se kaverimme ruoste pääsee vaikka alimmasta helvetistä sen sun rakkaas kimppuun. Yksi piste antaa sen alun sinne hienon maalin alle sitten.
Onnea prokkikseen!
-H-
Mitä tuohon lokasuojaan tulee, on sen ehostaminen lisäpellistä ihan ok. Kunhan sen lisättävän pellinpalan ensiksi muotoilee vaikka alasimessa oikean muotoiseksi. Menee se tietysti ihan käsinkin

Tiikerimassaa sitten ronskisti vaan...
Sitä tuulilasin reunaa kannattaa sitten lähteä tekemään juuri niin kuin itse ehdotit. kaikki palava poies läheltä ja vaikka se mamman palopeite sieltä keittiöstä sitten auton sisälle levitettynä.
Lentävällä kaikki mahdollinen hapero swidduun ja uutta peltiä mallaamaan. Ne piliteeman magneetit on toudella POP muuten tuossa hommassa. Saat hepattua kemppiliimalla just oikeaan kohtaan sen orkkispellin ja uuden pellin sauman. Eipä tule paljoa rällälöimishommia ja pakkeloimista, kun saat ne kohilleen.
Ne MIGin kanssa käytettävät rasvat ja sprayt ovat ihan jees kanssa. Jos pääset kuitenkin ihan TIGillä vetämään niin saat varman sauman ja siistin jäljen.
Pohjamaali/ sinkki HETI pintaan homman ollessa vaikka ihan "tauolla" se kaverimme ruoste pääsee vaikka alimmasta helvetistä sen sun rakkaas kimppuun. Yksi piste antaa sen alun sinne hienon maalin alle sitten.
Onnea prokkikseen!
-H-
Onnistuuko auton peltien hitsaus alle 100 euron ydintäytelanka
hitsausvehkeellä?
Mitään kallimpaa vehjettä en ole hankkimassa, jos ei tuollaisella
onnistu niin sitten auto menee muualle hitsaukseen.
Jäljellä ei ole niin väliä, kunhan konttori hyväksyy...hitsauskokemusta
on 20 vuoden takaa peruskoulusta.
hitsausvehkeellä?
Mitään kallimpaa vehjettä en ole hankkimassa, jos ei tuollaisella
onnistu niin sitten auto menee muualle hitsaukseen.
Jäljellä ei ole niin väliä, kunhan konttori hyväksyy...hitsauskokemusta
on 20 vuoden takaa peruskoulusta.
SAAB 900i 16v -92.
Ovatko noin halpoja? Kovin mairittelevia kehuja en noista ydintäytehommista lukenut netistä kun aikanaan etsin tietoa halvoista migeistä, ja se lankakin on todella kallista. Mutta luulisi että saa pellin paremmin kiinni kuin popniiteillä + sikaflexillä, joka tuntuu myöskin kelpaavan katsastusinseille jos massaa on 2-3cm päälläLindstrom kirjoitti:Onnistuuko auton peltien hitsaus alle 100 euron ydintäytelanka
hitsausvehkeellä?
Mitään kallimpaa vehjettä en ole hankkimassa, jos ei tuollaisella
onnistu niin sitten auto menee muualle hitsaukseen.
Jäljellä ei ole niin väliä, kunhan konttori hyväksyy...hitsauskokemusta
on 20 vuoden takaa peruskoulusta.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Muista suojata ikkunalasit jollain kipinoitä kestävällä materiaalilla jos hitsaus ja rälläköinti tapahtuu lähelläkään, tai aina parempi, poista lasit remontin ajaksi. Ammattimiehet käyttävät ilmeisesti tarkoitukseen oivasti sopivaa pahvia.
Jos kyse oli siis finkusta niin ainakin noita sivulaseja kannattaa vaalia ettei niille käy mitään. Tuulilasilla ei sinänsä ole niin väliä koska se muutenkin kuluu, ja takalasin lämppärin lankatkin on aina poikki (tosin ehjän metsästäminen voi olla hankalaa?)
Tässä vielä lisää vinkkejä ja kunnon opastusta:
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
Jos kyse oli siis finkusta niin ainakin noita sivulaseja kannattaa vaalia ettei niille käy mitään. Tuulilasilla ei sinänsä ole niin väliä koska se muutenkin kuluu, ja takalasin lämppärin lankatkin on aina poikki (tosin ehjän metsästäminen voi olla hankalaa?)
Tässä vielä lisää vinkkejä ja kunnon opastusta:
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
.. ja tosiaan myös rälläkän kipinät palavat lasiin, tuon ikkunoiden peittelyn tärkeyttä ei voi mitenkään liioitella.
Nimim. kantapään kautta. Onneksi en kerinnyt kovin paljoa tekemään, ennenkuin peitin ikkunat.
Nimim. kantapään kautta. Onneksi en kerinnyt kovin paljoa tekemään, ennenkuin peitin ikkunat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Palosuojaukseen se keittiöön tarkoitettu sammutuspeitto on melkoisen hepponen. Oikeaa materiaalia on kyllä saatavana ihan metritavarana tarpeiden mukaan. On siinä hitsailuhommassa muistettava pitää myöskin tulitöissä edellytetty sammutuskalusto saatavilla. Ei siis ole katumista noudattaa tulityömääräyksiä, vaikka itelleen tekeekin, eikä itelle tehdyssä tulityössä tarvitse tulityökorttia ollakkaan. Palovartionti myös hitsauksen jälkeen jne. Tilapäisessä tulityöpaikassa täytyy sitten olla seuraava sammutuskalusto:
1kpl 43A183B C-teholuokka <10m, lisäksi toinen samanlainen tai
1kpl 43A183B C-tehol. <10m + 2x 2A144 C-teholuokka tai
1kpl 43A183B C-tehol. ja hyväksytty pikapaloposti.
Vanhat sammuttimet 12kg AB III -E täyttää 43A183C vaatimukset. Vastaavasti 6kg AB III -E täyttää 27A144BC. (III
sano kolme)
ps. tulityökortti uusittu 1/2005
1kpl 43A183B C-teholuokka <10m, lisäksi toinen samanlainen tai
1kpl 43A183B C-tehol. <10m + 2x 2A144 C-teholuokka tai
1kpl 43A183B C-tehol. ja hyväksytty pikapaloposti.
Vanhat sammuttimet 12kg AB III -E täyttää 43A183C vaatimukset. Vastaavasti 6kg AB III -E täyttää 27A144BC. (III

ps. tulityökortti uusittu 1/2005
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sitten kun tuo projekti starttaa niin sisustat lähtee heti pois. Ajelen sitten jonkin aikaa kohtuullisen karulla vempeleellä.
TIG:illä on mahdollisuus hitsata, mutta täytyy sen sielunelämään ekaksi tutustua hiukan paremmin.
Ei vaan motivoisi taas jälleen kerran ruveta ovia hitsailemaan, mutta minkäs voi kun ei CD:n pitkiä ovia mistään löydä. Ovat ovet aikas kamalassa kunnossa.
Kesätapahtumassa voi tulla mustan edustusvempeleen luokse kertomaan hitsausvihjeitä ihan livenä. Jännittää eka klubitapahtuma...
TIG:illä on mahdollisuus hitsata, mutta täytyy sen sielunelämään ekaksi tutustua hiukan paremmin.
Ei vaan motivoisi taas jälleen kerran ruveta ovia hitsailemaan, mutta minkäs voi kun ei CD:n pitkiä ovia mistään löydä. Ovat ovet aikas kamalassa kunnossa.
Kesätapahtumassa voi tulla mustan edustusvempeleen luokse kertomaan hitsausvihjeitä ihan livenä. Jännittää eka klubitapahtuma...
Sauli.M #1562
jos mätä on suht paikallinen tekisin vanhasta suht terveestä kaaresta., molemmat kohdat.
jos kauttaan mätä, samoin vanhasta, mutta paha on löytää tervettä, aihiota.
Mittojen kyttäys on tärkeää, ne hukkuu helposti. hitsaa tai muuten kiinnitä ohjureita , niin tiedät vanhat mitat.
Minulla pantiin puoli kaarta etupyörään vanhasta. hyvin meni ja oli kiva tehdä kun oli valmiiksi sekä sisä/ ulkokaari yhdessä, ei tarvinnut irtopalikoita näpeltää. Ainoa moka oli jotta tuli vähän liian sisään , kun ei ollut ohjuria.
Osto- osissa on surkea varastomaali usein, liekö kelpaa edes pohjamaaliksi.
takavuosina kun juttelin maalarin kaa, niin ymmärsin jotta hiovat sen pois, liekö laatu siitä muuttunut.
Maalari ei nääs hevin ota sitä riskiä, että epämääräiset pohjat alkaa kuplimaan.
Se ikkunaaukko lie aika paha, saakohan siihen edes tarvikeosaa, synkästi siihenkin harkitsisin vanhaa tervettä palaa, siinäkin se reuna on kait 2- kerrosrakenne, eli jos ostat uutta niin molemmat olisi otettava erikseen.
itse taivuttelua en pidä reaalisena ( tai aikakin kittiä menee sitten rutkasti) , ja on noita hitsihommia sentään tehty aika kasa.
molskista ja siistejä saumoja.
Stara
jos kauttaan mätä, samoin vanhasta, mutta paha on löytää tervettä, aihiota.
Mittojen kyttäys on tärkeää, ne hukkuu helposti. hitsaa tai muuten kiinnitä ohjureita , niin tiedät vanhat mitat.
Minulla pantiin puoli kaarta etupyörään vanhasta. hyvin meni ja oli kiva tehdä kun oli valmiiksi sekä sisä/ ulkokaari yhdessä, ei tarvinnut irtopalikoita näpeltää. Ainoa moka oli jotta tuli vähän liian sisään , kun ei ollut ohjuria.
Osto- osissa on surkea varastomaali usein, liekö kelpaa edes pohjamaaliksi.
takavuosina kun juttelin maalarin kaa, niin ymmärsin jotta hiovat sen pois, liekö laatu siitä muuttunut.
Maalari ei nääs hevin ota sitä riskiä, että epämääräiset pohjat alkaa kuplimaan.
Se ikkunaaukko lie aika paha, saakohan siihen edes tarvikeosaa, synkästi siihenkin harkitsisin vanhaa tervettä palaa, siinäkin se reuna on kait 2- kerrosrakenne, eli jos ostat uutta niin molemmat olisi otettava erikseen.
itse taivuttelua en pidä reaalisena ( tai aikakin kittiä menee sitten rutkasti) , ja on noita hitsihommia sentään tehty aika kasa.
molskista ja siistejä saumoja.
Stara
Kerrottakoon tässä yhteydessä peltitöistä tarina naapuristani, joka rakensi -39 mallista amerikkalaista. Autosta oli etulokasuojat lähes kokonaan häipyneet, ne sellaiset pyörää muotoillen kulkevat kaukalomaiset, "vain reunalangat jäljellä" sanottiin. Rakentelija teki lokasuojat naputtelemalla kämmenenkokoisia kuperia pellinpaloja ja hitsaamalla niitä sitten yhteen, ja auto nappasi lopulta vielä ainutlaatuisen entisöintipalkinnonkin.
Tämän opetus on se ,että peltityö äärimmilleen vietynä on taidetta, joiltakin se onnistuu hienosti, jotkut eivät kehity harjoittelemallakaan. Se on eri asia kuin korjaamoilla tavallisesti tehty mekaaninen osien vaihtaminen ohjeaikaan.
Omien kykyjensä arvioimiseksi kannattaa yrittää! Eihän sitä tiedä piilevää haitarinsoittotaitoaankaan kokeilematta!
Tämän opetus on se ,että peltityö äärimmilleen vietynä on taidetta, joiltakin se onnistuu hienosti, jotkut eivät kehity harjoittelemallakaan. Se on eri asia kuin korjaamoilla tavallisesti tehty mekaaninen osien vaihtaminen ohjeaikaan.
Omien kykyjensä arvioimiseksi kannattaa yrittää! Eihän sitä tiedä piilevää haitarinsoittotaitoaankaan kokeilematta!
Juu monet ovat hanuristeja tietämättään...
Itselläni yleensä ollut ongelmia hitsikoneen säätöjen kanssa. Tosin setäukkoni firma tekee hiukan järeempiä metallitöitä, joten vehkeetkin sitten sen mukaiset. Eräs aikaisemmista työnantajista ei suostunut ostamaan edes perus miggiä. Oli siinä sitten kiva ohuita peltitöitä tehdä 70-luvun lopun kempin viallisella puikkovehkeellä. Perusteluina oli se että teemme kuitenkin omia hommia jos uusi kone ostetaan.
Täytyy harjoitella jämäpelleillä sitten ensiksi. Onneksi niitä on aika paljon, kuten toi 87 turbo.

Täytyy harjoitella jämäpelleillä sitten ensiksi. Onneksi niitä on aika paljon, kuten toi 87 turbo.
Sauli.M #1562
NOINKIN ON, mutta taideteos lymyää sisällä 99 % ajasta, käyttöauto usein on ulkona sään armoilla 100 % ajasta. eli kyllä sellainen kittikasa- kaunotar sisällä hyvin säilyy.kostape kirjoitti:Kerrottakoon tässä yhteydessä peltitöistä tarina naapuristani, joka rakensi -39 mallista amerikkalaista. Autosta oli etulokasuojat lähes kokonaan häipyneet, ne sellaiset pyörää muotoillen kulkevat kaukalomaiset, "vain reunalangat jäljellä" sanottiin. Rakentelija teki lokasuojat naputtelemalla kämmenenkokoisia kuperia pellinpaloja ja hitsaamalla niitä sitten yhteen, ja auto nappasi lopulta vielä ainutlaatuisen entisöintipalkinnonkin.
Tämän opetus on se ,että peltityö äärimmilleen vietynä on taidetta, joiltakin se onnistuu hienosti, jotkut eivät kehity harjoittelemallakaan. Se on eri asia kuin korjaamoilla tavallisesti tehty mekaaninen osien vaihtaminen ohjeaikaan.
Omien kykyjensä arvioimiseksi kannattaa yrittää! Eihän sitä tiedä piilevää haitarinsoittotaitoaankaan kokeilematta!
stara