Sellainen on ehdottomasti saatava Aeroon!
Pitkävälitteinen loota..?
Pitkävälitteinen loota..?
Tuollaisiakin on siis olemassa, sain eilen oppia kun käytiin ajamassa jens.hall:in yhdellä satkulla.
Laatikko siis 5-vaihteinen. Mitä noista tiedätte? Siis onko niitä saatu optiona mihin malliin tahansa, vai ovatko alunperin jotain saksan-spesiaalia..?
Sellainen on ehdottomasti saatava Aeroon!
Sellainen on ehdottomasti saatava Aeroon!
Pitkävälitteinen? Tarkoitatko ensiövälitystä vai mitä? Mulla on tuo 7:n enska ja pidempi perä, jolloin 100km/h vauhdissa vitosella on kierroksia se 2500. Hyvin harvinainen mutta vielä pidempi 8:n enska pitäisi olla olemassa, jolloin niitä kierroksia olisi noin se 2300 tällä pidemmällä perällä (2 vaihtoehtoa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aero-varuste?
Saab 900 Aero -90, Lucasin ruiskulla ilman kattia = 175hv. Siinä kai on se #8 ensiövälitys, tai sitten olen ymmärtänyt väärin. Auto on Italiasta, ehkä paikallisille autostradoille piti saada paljon loppunopeutta? Pitkät välitykset ko. laatikossa kuitenkin on, 120 km/h on joku 2400 rpm tms. Ei pelkästään hyvä, suurentaa eri välitysten suhteellista "etäisyyttä", esim. 60 km/h:n alueella 3. on hiukan liian suuri ja 4-vaihde hiukan liian pieni. Niinpä ajelen yleensä sitten alinopeutta, 50 km/h 
Tässä kuva 4 spd laatikon menosta nelosella 100km/h.
Laatikossa "pitkä" perävälitys ja 7-ensiö välitys.
Ensiön vaihto onnistuu etukautta. Keulaa joutuu purkamaan jonkin
verran. Syyläri yms. Sen jälkeen ensiökotelo auki ja rattaiden vaihto.
Samalla tarkastaa ketjujen kunnon/vaihtaa tarvittaessa.
En tiedä käykä kaikki rattaat ristiin, joten viisaammat toivottavasti
kertoo.
Enskan räjäytys:

Laatikossa "pitkä" perävälitys ja 7-ensiö välitys.
Ensiön vaihto onnistuu etukautta. Keulaa joutuu purkamaan jonkin
verran. Syyläri yms. Sen jälkeen ensiökotelo auki ja rattaiden vaihto.
Samalla tarkastaa ketjujen kunnon/vaihtaa tarvittaessa.
En tiedä käykä kaikki rattaat ristiin, joten viisaammat toivottavasti
kertoo.
Enskan räjäytys:

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
GM45706 kaiketi. Noita 8-enskoja pitäis olla T16-malleissa, jos oikein muistan "tarkistaa..." Jep. 900aero.comin mukaan T16-malleissa on ollut seuraavasti:
1989: GM55804 ilmeisesti kaikki turbo-mallit
1990: GM55704 ja GM55804
1991-1993: GM55706 ja GM55806
7-enskalla olevat oli ilmoitettu kat-malleiksi turbojen kohdalla eli lienevät näitä 160hp kuten omanikin on ja 8-enskalla olevat arvatenkin 175hp (Aero?).
1989: GM55804 ilmeisesti kaikki turbo-mallit
1990: GM55704 ja GM55804
1991-1993: GM55706 ja GM55806
7-enskalla olevat oli ilmoitettu kat-malleiksi turbojen kohdalla eli lienevät näitä 160hp kuten omanikin on ja 8-enskalla olevat arvatenkin 175hp (Aero?).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eli -84 Aerossa..?dimebak kirjoitti:GM45706 kaiketi. Noita 8-enskoja pitäis olla T16-malleissa, jos oikein muistan "tarkistaa..." Jep. 900aero.comin mukaan T16-malleissa on ollut seuraavasti:
1989: GM55804 ilmeisesti kaikki turbo-mallit
1990: GM55704 ja GM55804
1991-1993: GM55706 ja GM55806
7-enskalla olevat oli ilmoitettu kat-malleiksi turbojen kohdalla eli lienevät näitä 160hp kuten omanikin on ja 8-enskalla olevat arvatenkin 175hp (Aero?).
Ja mitä eroa noissa GM45... ja GM55... sitten on?
Gearbox datasta selviää.
Aiemmin laittamani GM45706 koski listassa ensimmäisenä olevaa 16-tappista turboa (M1985). M1984 Turbon kohdalla on GM45606. Voi se olla tuo GM45606 sillä -84 kohdalle ei ole eritelty onko kyseessä 8- vai 16-tappinen. -85 taas on.
EDIT: Linkki on suora ja tuo 900aero.comin sivun näkyy pomppaavan yes-napin painalluksesta pääsivulle mutta TECH- ja GEARBOX DATA-linkeistä pääsee eteenpäin. Joten paina cancel/peruuta...
Aiemmin laittamani GM45706 koski listassa ensimmäisenä olevaa 16-tappista turboa (M1985). M1984 Turbon kohdalla on GM45606. Voi se olla tuo GM45606 sillä -84 kohdalle ei ole eritelty onko kyseessä 8- vai 16-tappinen. -85 taas on.
EDIT: Linkki on suora ja tuo 900aero.comin sivun näkyy pomppaavan yes-napin painalluksesta pääsivulle mutta TECH- ja GEARBOX DATA-linkeistä pääsee eteenpäin. Joten paina cancel/peruuta...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Epäilen että mun -84:ssa on tuo 6:n enska, koska laatikko oli vuosi sitten vaihdettu, ja jos oikein muistan ajokokemuksista silloin talvella.. Tarkistan vielä.Samppo kirjoitti:Omissa aeroissa (toinen ex.) vm -86 on molemmissa about 2500/100, samaten yhessä -84 aerossa. Porukoitten -89 aerossa taasen sellaset 2800/100, et mitenkä nuo sitten on menny..
edit: Jep, näin oli. Ettei se muisti ihan mennyttä vielä ole..
Enskan vaihdossa selviät helpolla..Tri-Lo kirjoitti:Epäilen että mun -84:ssa on tuo 6:n enska, koska laatikko oli vuosi sitten vaihdettu, ja jos oikein muistan ajokokemuksista silloin talvella.. Tarkistan vielä.Samppo kirjoitti:Omissa aeroissa (toinen ex.) vm -86 on molemmissa about 2500/100, samaten yhessä -84 aerossa. Porukoitten -89 aerossa taasen sellaset 2800/100, et mitenkä nuo sitten on menny..
edit: Jep, näin oli. Ettei se muisti ihan mennyttä vielä ole..Joten tuo menee jossain vaiheessa vaihtoon, seiskaan. Olisko nyt sitten viisainta vaihtaa tuo pelkkä ensiövälitys vaiko koko loota..?