Pitkävälitteinen loota..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Pitkävälitteinen loota..?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuollaisiakin on siis olemassa, sain eilen oppia kun käytiin ajamassa jens.hall:in yhdellä satkulla. :) Laatikko siis 5-vaihteinen. Mitä noista tiedätte? Siis onko niitä saatu optiona mihin malliin tahansa, vai ovatko alunperin jotain saksan-spesiaalia..?
Sellainen on ehdottomasti saatava Aeroon! :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitkävälitteinen? Tarkoitatko ensiövälitystä vai mitä? Mulla on tuo 7:n enska ja pidempi perä, jolloin 100km/h vauhdissa vitosella on kierroksia se 2500. Hyvin harvinainen mutta vielä pidempi 8:n enska pitäisi olla olemassa, jolloin niitä kierroksia olisi noin se 2300 tällä pidemmällä perällä (2 vaihtoehtoa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No niin...ensiövälitystä joo. Se 7 siinä siis oli sitten, koska juuri 2500rpm satasen vauhdissa. Vai että 8:kin on olemassa.. :) Hmm..."mistä niitä saa?!" :lol:
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Aero-varuste?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Saab 900 Aero -90, Lucasin ruiskulla ilman kattia = 175hv. Siinä kai on se #8 ensiövälitys, tai sitten olen ymmärtänyt väärin. Auto on Italiasta, ehkä paikallisille autostradoille piti saada paljon loppunopeutta? Pitkät välitykset ko. laatikossa kuitenkin on, 120 km/h on joku 2400 rpm tms. Ei pelkästään hyvä, suurentaa eri välitysten suhteellista "etäisyyttä", esim. 60 km/h:n alueella 3. on hiukan liian suuri ja 4-vaihde hiukan liian pieni. Niinpä ajelen yleensä sitten alinopeutta, 50 km/h :)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mullo tossa kolme 5-lovista lootaa myynnis joissa kaikissa on 7-enska.

T. Pasi
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onko se sitten minkälainen työ vaihtaa tuo pelkkä ensiövälitys..?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tässä kuva 4 spd laatikon menosta nelosella 100km/h.
Laatikossa "pitkä" perävälitys ja 7-ensiö välitys.

Ensiön vaihto onnistuu etukautta. Keulaa joutuu purkamaan jonkin
verran. Syyläri yms. Sen jälkeen ensiökotelo auki ja rattaiden vaihto.
Samalla tarkastaa ketjujen kunnon/vaihtaa tarvittaessa.
En tiedä käykä kaikki rattaat ristiin, joten viisaammat toivottavasti
kertoo.

Enskan räjäytys:
Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onko jollain tietoa sitten mikä -84 Aerossa on alunperin ollut..? :roll:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

GM45706 kaiketi. Noita 8-enskoja pitäis olla T16-malleissa, jos oikein muistan "tarkistaa..." Jep. 900aero.comin mukaan T16-malleissa on ollut seuraavasti:

1989: GM55804 ilmeisesti kaikki turbo-mallit
1990: GM55704 ja GM55804
1991-1993: GM55706 ja GM55806

7-enskalla olevat oli ilmoitettu kat-malleiksi turbojen kohdalla eli lienevät näitä 160hp kuten omanikin on ja 8-enskalla olevat arvatenkin 175hp (Aero?).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:GM45706 kaiketi. Noita 8-enskoja pitäis olla T16-malleissa, jos oikein muistan "tarkistaa..." Jep. 900aero.comin mukaan T16-malleissa on ollut seuraavasti:

1989: GM55804 ilmeisesti kaikki turbo-mallit
1990: GM55704 ja GM55804
1991-1993: GM55706 ja GM55806

7-enskalla olevat oli ilmoitettu kat-malleiksi turbojen kohdalla eli lienevät näitä 160hp kuten omanikin on ja 8-enskalla olevat arvatenkin 175hp (Aero?).
Eli -84 Aerossa..? :?
Ja mitä eroa noissa GM45... ja GM55... sitten on?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Gearbox datasta selviää.

Aiemmin laittamani GM45706 koski listassa ensimmäisenä olevaa 16-tappista turboa (M1985). M1984 Turbon kohdalla on GM45606. Voi se olla tuo GM45606 sillä -84 kohdalle ei ole eritelty onko kyseessä 8- vai 16-tappinen. -85 taas on.

EDIT: Linkki on suora ja tuo 900aero.comin sivun näkyy pomppaavan yes-napin painalluksesta pääsivulle mutta TECH- ja GEARBOX DATA-linkeistä pääsee eteenpäin. Joten paina cancel/peruuta...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ok, kiitoksia tästä. Rupean asioita tarkastamaan.. :)
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Omissa aeroissa (toinen ex.) vm -86 on molemmissa about 2500/100, samaten yhessä -84 aerossa. Porukoitten -89 aerossa taasen sellaset 2800/100, et mitenkä nuo sitten on menny..
#961
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Samppo kirjoitti:Omissa aeroissa (toinen ex.) vm -86 on molemmissa about 2500/100, samaten yhessä -84 aerossa. Porukoitten -89 aerossa taasen sellaset 2800/100, et mitenkä nuo sitten on menny..
Epäilen että mun -84:ssa on tuo 6:n enska, koska laatikko oli vuosi sitten vaihdettu, ja jos oikein muistan ajokokemuksista silloin talvella.. Tarkistan vielä.

edit: Jep, näin oli. Ettei se muisti ihan mennyttä vielä ole.. :D Joten tuo menee jossain vaiheessa vaihtoon, seiskaan. Olisko nyt sitten viisainta vaihtaa tuo pelkkä ensiövälitys vaiko koko loota..? :roll:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tri-Lo kirjoitti:
Samppo kirjoitti:Omissa aeroissa (toinen ex.) vm -86 on molemmissa about 2500/100, samaten yhessä -84 aerossa. Porukoitten -89 aerossa taasen sellaset 2800/100, et mitenkä nuo sitten on menny..
Epäilen että mun -84:ssa on tuo 6:n enska, koska laatikko oli vuosi sitten vaihdettu, ja jos oikein muistan ajokokemuksista silloin talvella.. Tarkistan vielä.

edit: Jep, näin oli. Ettei se muisti ihan mennyttä vielä ole.. :D Joten tuo menee jossain vaiheessa vaihtoon, seiskaan. Olisko nyt sitten viisainta vaihtaa tuo pelkkä ensiövälitys vaiko koko loota..? :roll:
Enskan vaihdossa selviät helpolla..
Vastaa Viestiin