900S vm90 Moottori lopussa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

900S vm90 Moottori lopussa?

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Vasta 230000km ajettu ja öljyt eivät pysy enää sisällä. Moottori vuotaa öljyä ajettaessa. Taitaa vuotaa vähän joka tiivisteestä.
200000 huollossa aikoinaan laittoivat öljyä reippaasti yli ylärajan, ongelmat alkoivat sen jälkeen. En ole mikään autoasiantuntija mutta moottoriin pitänee vaihtaa kaikki tiivisteet. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia ? Taitaa olla kallis remontti edessä ?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

No jos kaikki tiivisteet joutuu vaihtamaan niin hommaa kyllä piisaa, koska ainakin koneen ja lootan välisen tiivisteen ja jakopään kannen tiivisteen vaihto edellyttää koneen irrottamista. Vaikea kuitenkaan uskoa, että kaikki tiivisteet vuotaisivat, ennemminkin joku yksittäinen tiiviste vuotaa todella reilusti. Pese moottori ja seuraa, mistä välistä alkaa sen jälkeen öljyä puskemaan. Itse veikkaisin ensimmäisenä venttiilikopan tiivistettä...
#1970
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Jättääkö auto lammikon alleen? Vai pöläyttääkö käynnistettäessä, silloin on varmaanki venttiilivarren kumit sökönä? Vai savuttaako muuten eli olisko harva kone?


Ellei sitten olisi se surullisenkuuluisa öljypropun ympäristö halki, tuossa linkki siihen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=13mm
9-5 2,3t -03
#2514
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Mielestäni aivan liian ohutta öljyä tuo!Vaikka jos kerran saabilla ollut huollossa niin kai sitten tietänevät mitä tekevät?
Moneenkaan autoon ei tollasta öljyä suositella,eikä tommosista oltu kuultukaan kun toi saabisi kone on tehty...
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

tomaatti kirjoitti:
Mughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Mielestäni aivan liian ohutta öljyä tuo!Vaikka jos kerran saabilla ollut huollossa niin kai sitten tietänevät mitä tekevät?
Moneenkaan autoon ei tollasta öljyä suositella,eikä tommosista oltu kuultukaan kun toi saabisi kone on tehty...
Samaa mieltä! Pistä edes vaikka 10/30, niin näkee pysyykö hieman paksumpi öljy sisällä.
9-5 2,3t Wagon `06
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ja tiivisteiden vaihdosta sen verran ettei esim koneen ja lootan väliin kuulu enää laittaa tiivistettä vaan liima.
Vain hyviä kokemuksia siitä.
Motonet tietysti myy sellaista. Tieto tulee myöhässä .
Sama asia kuten öljynsuodatin alkuperäinen motonetista ostettuna,kyseisellä numerolla ei ole saabilla myyty enään vuoteen sitä suodatinta. Muuten kyllä sama mutta mutta..
Eräs täällä kertoili ettei esim saabilla tiedetty kyseisestä koneen ja lootan välisestä tiivisteestä mitään.
Ö-paineanturi vuotaa aika herkästi kaikki pihalle jos rikki. Tsekkaa jos lammikkoa tekee alle.
Kyllä vag laitteetkin vie tuota castrolia reippaasti jotkut..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Montoya kirjoitti:Jättääkö auto lammikon alleen? Vai pöläyttääkö käynnistettäessä, silloin on varmaanki venttiilivarren kumit sökönä? Vai savuttaako muuten eli olisko harva kone?


Ellei sitten olisi se surullisenkuuluisa öljypropun ympäristö halki, tuossa linkki siihen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=13mm
Ei jätä lammikkoa mutta pakoputken pää on aika musta. Harva kone on käynyt mielessä mutta tehot ovat edelleen tallessa.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mughs kirjoitti:
Ei jätä lammikkoa mutta pakoputken pää on aika musta. Harva kone on käynyt mielessä mutta tehot ovat edelleen tallessa.
Vois hyvinkin olla venttiilivarren tiivistekumit kyseessä. Savuttaako Saabi kaiken lisäksi?
#1970
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

ah79 kirjoitti:
Vois hyvinkin olla venttiilivarren tiivistekumit kyseessä. Savuttaako Saabi kaiken lisäksi?
Kyllä se on mielestäni pukannut savua. Täytyypä vihjaista huoltoon tuosta asiasta.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Erään oppaan mukaan öljyn pitäisi olla SAE 10W-30, 10W-40, 5W-30 tai 5W-40. Tiedä sitten, mitä ohjetta ovat huollossa käyttäneet, kun laittavat 0W-30:tä.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos se savua pukkaa voi olla myöskin turbo vaihtokunnossa.

itse katsoisin myös öljypumpun tiivisteet. Oma ässä joskus vuoti sieltä aika lahjakkaasti öljyä. ja tietysti toinen on ne venttiilienkumit.

Ja siitä öljypohjan tiivistestä, että ainakin se saapin alkuperäinen metalli tiiviste oli mun mielestä aivan hyvä. ainkaan ei ollut mitän öljyvuotoja sen kanssa koskaan.

noilla kilsoilla ei saabin koneen pitäisi olla lähelläkään harva. sitten voi alkaa puhua kuluneesta koneesta kun on 400tkm mittarissa :D ja hyvällä hoidolla ei sekän ole välttämättä edes harva.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Mughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Meilläkin oli ostettaessa 9-3:ssa noi 0-30 öljyt. Erään merkkihuollon mukaan kuulemma parasta mahdollista tavaraa :lol:

Vaihdoin seuraavaksi Mobilin RF1 öljyt ja lyhensin vaihtovälin 15 tkm:iin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Kiitoksia kaikista vihjeistä. Mainitsen noista huollossa kun alkavat etsiä vikaa. Itse en osaa tehdä tällä hetkellä muuta kuin lisätä öljyä. Onneksi on kakksoauto, kun huoltoaika on vasta parin viikon päästä.
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Sen verran on pakko lisätä omaa lusikkaa tähän(kin) soppaan että kuumalla koneella on ihan yx hailee onko koneessa 10W-30 tai 0W-30 öljyt. Viskositeetti (eli öljyn juoksevuus, pumppautuvuus) kuumana on ihan sama, se 30. Mineraaliöljyjen ja täyssynteettisten välillä on tietysti eroja vaikka visko olisikin numeroiden mukaan sama. Kylmänä tuo 0W-öljy on tietysti paljon notkeampaa (siis puhutaan kylmyydestä kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta) jolloin moottorin yläpää saa voitelunsa paljon nopeammin ja tietenkin kuluminen vähenee. Mitään haittaa tuon 0W-öljyn käyttämisestä on vaikea löytää, ellei puhuta jostain ihan loppuun ajetusta seulasta. Tuo 0W-30 on siis tosiaankin öljy parhaasta päästä.

Suuri moka öljylaaduissa, mitä tehtaat yleensä eivät todellakaan ole moottoreihinsa tarkoittaneet laitettavaksi, on tämä esim. Mobilin eniten myyty 5W-50 -öljy. Kuten tuossa edellisissä viesteissä jo mainittiinkin, ei Saabiinkaan tuollaista kuuluisi laittaa. Siinä se ongelma on nimen omaan kuumassa päässä. Ja kuumahan se moottori nyt yleesä suurimman ajan ajosta on. 50 on liian paksua tavaraa, sellaista ei kovinkaan moni tehdas moottoreihinsa halua. Ralli/kilpakäyttöön on tietysti taas eri öljyt.

Joskus tekee oikein pahaa kun asiakas ostaa johonkin uudehkoon hienoon moottoriin, turbolla tai ilman, 5W-50 öljyä. Täytyypi vaan toivoa että ei tulisi moottoriin mitään takuutapauksia - voi nimittäin asiakas olla heikoilla kun on koneeseensa tuollaista tehtaan suositusten vastaista "vaseliinia" mennyt kaatamaan.

Erot eri öljymerkkien välillä ovat suurimmillaan siinä, missä lämpötilassa lisäaineet alkavat toimimaan. Siihen asiaan ei viskositeetit vaikuta :!:
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Vastaa Viestiin