99 vs 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

99 vs 900

Viesti Kirjoittaja georges »

Auttakaa ihmistä, pitäisi syksyllä hankkia kakkosauto, ja muija haluaa mieluummin 99:n kun "se on niin sympaattinen", ja itse olen koittanut puhua 16v satkun puolesta. Ei auta perusteluissa hieman uudempi tekniikka, paremmat tilat eikä oletettavasti hieman parempi mahdollisuus saada hyväkuntoinen. Eikä tuo nainen edes ymmärrä käsijarrun päälle 8) .

Eli mikä neuvoksi, vai suostuako taas 99:n omistajaksi?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

hankala tilanne. kummassakin on omat puolensa.. itse kallistuisin vaimon ehdotukseen.. 8)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

heh, pitää käydä koeajamassa joku semmonen 99 jossa on oikeen leveet renkaat niin on aikalailla rakas käännellä, ja jos vaikka samalle lenkille osuisi satku jossa on tehostettu, oikein kevyt ohjaus :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ihana muija sulla :) tuplaysiä kehiin, varmista että saat viisivaihteisen, niin matka-ajo on pelkkää juhlaa, vaik on se muutenkin.
etsi (83-)84 vuoden malli niin säästyt katkojankärkien rassaamiselta (83 loppuvuoden autot on 84 mallivuotta ja kärjettömiä).

nimimerkillä +30tkm vuodessa ysiyseillä

mielenkiintoinen yksilö nettiautossa, ja vielä kaunis punainen väri ja vähän ajettu
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=384693
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saattaa myöskin matkustamon äänieristyksessä ja ajomelun sisälle kantautumisessa olla eroja, 16V-satkussa sisällä on todennäköisesti hiljaisempaa. Tosin silti 99 saattaa maantiellä olla ilman tehostinta kivempi :-)

Tuo ohjauksen keveyden/raskauden mahdollinen ongelmahan riippuu aika paljon kuinka paljon joutuu pientä parkkipaikkapyörittelyä harrastamaan. Sorapinnalla ja väljemmissä paikoissa ei haittaa, vaikka ei niin kevyesti ratti pyörisikään.

Jos tykkää sähkövikojen selvittelyistä, kuten kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari, bensapumppu, niin sitten satku. Kaasariysiysistä ei löydy sellaisia vikoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i on taloudellisempi kuin 99.
Ja puhtiakin on reilummin satkussa.
Ja satkun kojelauta on minun mielestäni paljon upeampi kuin 99:n.
( nämä on vaan maku asioita )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:Saattaa myöskin matkustamon äänieristyksessä ja ajomelun sisälle kantautumisessa olla eroja, 16V-satkussa sisällä on todennäköisesti hiljaisempaa. Tosin silti 99 saattaa maantiellä olla ilman tehostinta kivempi :-)

Tuo ohjauksen keveyden/raskauden mahdollinen ongelmahan riippuu aika paljon kuinka paljon joutuu pientä parkkipaikkapyörittelyä harrastamaan. Sorapinnalla ja väljemmissä paikoissa ei haittaa, vaikka ei niin kevyesti ratti pyörisikään.

Jos tykkää sähkövikojen selvittelyistä, kuten kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari, bensapumppu, niin sitten satku. Kaasariysiysistä ei löydy sellaisia vikoja.
Mutta 99:stä löytyy "juuttuva kurkkuinen ströömperi".... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja juuttuvakurkkuinen jaksaa lähteä aina pakkasesta riippumatta kun vaan vetää ryypyn päälle ja kääntää avaimesta. Riittää että virtaa on sen verran että vähän pyörähtää, ei tarvitse pitkää eikä vauhdikasta sahaamista.

On sitten kaasarin ja sytkän säädöistä kiinni kuinka tuolle ryypylle sitten löytyy optimiasento niin, ettei risteyksissä moottori huuda liikaa, ja silti löytyy vetoa nyökkimättä kiihdytyksissä. Lämpimänähän toki menee sujuvasti, mutta jos on pätkäajoa, ja aina kylmänä lähdöt, niin ryyppykäsitreeniä luvassa.

Tuo käsiryyppy + nyökkiminen voisi olla se, millä sähköruisku voittaa tässä vastakkainasettelussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

En henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt siitä penkkien välissä
olevasta ryyppy kahvasta..!!
Ja yleensäkkin kaasari koneet olen jättänyt omaan arvoonsa.
Ruisku se olla pitää... :lol:

*ei sitten vedetä tästä herneitä nenään, kunhan höpisen*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:En henkilökohtaisesti ole ikinä pitänyt siitä penkkien välissä olevasta ryyppy kahvasta..!!
99:n ryyppy onkin kojetaulussa vasemman käden ulottuvilla valonappulan vieressä. Minulla tosin on siinä kohdassa penkinlämmittimen säädin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

9000CD23T kirjoitti:Ja satkun kojelauta on minun mielestäni paljon upeampi kuin 99:n.
Olethan nyt varmasti istunut 99 EMS/Turbo:n etupenkillä. Siitä ei kuskinpaikan näkymät parane missään Saabissa :wink:

Niimp...mielipide on aina mielipide 8)
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

99EMS/Turbo taitaa olla harvinaista herkkua...!!!
olen kyllä ajanut 99 Combi Coupe EMS Turbo ( automaatti ) mikälie
malli mahtoi olla kyseessä...???
Mutta ei se kyllä oikein vakuuttanut minua... :?

Alla kuva autosta.
Kuva

Nykyään olen tonnari kannassa ( ja pysyn )... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tulenpa tänne sotkemaan, kun vaimo on ajanut nyt viittä Saabia päivittäisessä käytössään. Niistä kaksi on ollut 900:sta ja kolme 99:ä. Kaikista se on tykännyt, eikä tehostamattomasta ohjauksesta ole koskaan valittanut. Ryyppyä hän osaa käyttää jo ilmeisen hyvin.

Mutta sillä ei kai tässä tilanteessa ole merkitystä, onko se 99 vai 900, kunhan se on kunnossa. Bensaa kuluu b-koneissa enemmän, mutta ei se 7,5 litran maantiekulutus h-koneisella tupliksella ole vielä mitenkään paha. Ei ne meidän ruiskut ole yhtään vähemmällä kulkeneet.

Se, mikä on merkittävää, niin ysiysin saa huomattavasti näppärämmin sommiteltua parkkiruutuun. Satku on iso auto. Tai siis ainakin isompi, kuin tuplis. Sisältä eroa tuskin huomaa, mutta kontista kylläkin. Tupliksen vararengas kun tuppaa olemaan haitolla.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

9000CD23T kirjoitti:99EMS/Turbo taitaa olla harvinaista herkkua...!!!
olen kyllä ajanut 99 Combi Coupe EMS Turbo ( automaatti ) mikälie
malli mahtoi olla kyseessä...???
Mutta ei se kyllä oikein vakuuttanut minua... :?

Alla kuva autosta.
Kuva

Nykyään olen tonnari kannassa ( ja pysyn )... 8O
Toi nyt saattuu olemaan ensimmäisen (tai toisen) vuoden ysisatanen, mutta ainahan näissä voi erehtyä :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mielestäni se oli tämä malli 5 ovisena.

Kuva

Eikös näitä tehty vuoteen 1979 asti, ja EMS oli myös ohjelmistossa.
Ja siitä kun tällaistä käsittelin on jo kulunut yli 20vuotta aikaa.
Olin silloin aloittelemassa SAAB historiaani.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin