Neuvoja iskarin vaihtoon
Neuvoja iskarin vaihtoon
No niin nyt kun on viimmeinen iskari menossa tuli vaikeuksia, eli etu iskari satkuun ja se alapäässä oleva mutteri vain pyörii ei lähde irti eikä enää kiristykkään, neuvoja kuinkas saan irti , ja toivottavasti jenkat menny mutterista eikä siitä pultista, tulee muuten alatukivarren vaihto.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736
On toki silti suotavaa noudattaa alustan hitsauksesta annettuja määräyksiä.
Kulmahiomakoneella saanee mutterin ohennettua niin että saa sitten lyötyä halki.
Tuossahan hitsataan vaan uusi kierre siihen alkuperäisen tapin päähän pitämään iskarin alapäätä paikallaan. Hitsisauma jää prikan alle ja iskarin voimat kohdistuvat edelleen alkuperäiseen tappiin. Ei sitä voi huomata katsastuksessa varsinkaan jos millikierrepulttia ei jää kovin paljon näkyviin mutterin päästä.stara kirjoitti:Iskarin alapään kiinnitystappi edessä katkeaa helposti avatessa, siinä on hienokierre UNF 7/ 16- 10, putsaa ruostunut kierre hyvin etukäteen. Jos korkkaa joudut irroittamaan koko alatukivarren ja ostamaan uuden tai hitsaamaan vanhan ( minä hitsasin M12 pultin ja happista !). Uuteen joudut vielä prässäämään vanhat kumipuslat, ja nekään ei mene helposti. uudessa ei ole siis mitään kumipuslia eikä muttereita mukana, eli vanhat on oltava ehjät ja irroitettava. se UNF 7/16" kierteinen mutteri on silloin ainakin ostettava, koska jää katkenneeseen osaan.
On toki silti suotavaa noudattaa alustan hitsauksesta annettuja määräyksiä.
Kulmahiomakoneella saanee mutterin ohennettua niin että saa sitten lyötyä halki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kokeileppa kammeta sitä iskaria sinne mutterin suuntaan samalla kun pyörität sitä mutteria auki päin.Saattaa onnistua aukeamaan. Itse oon saanu tällä konstilla auki. Oli sama tilanne että kierre meni.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Tota just ajattelinkin kokeilla , ottaa vain siihen käsijarruvaijeriin pahasti kiinni, et ei voi kunnolla kammeta , mut täytyy vielä koittaa.ruusp-2g kirjoitti:Kokeileppa kammeta sitä iskaria sinne mutterin suuntaan samalla kun pyörität sitä mutteria auki päin.Saattaa onnistua aukeamaan. Itse oon saanu tällä konstilla auki. Oli sama tilanne että kierre meni.
No näin teinkin ja sain väännettyä iskaria niin , että lähti irti, mutta kierteet on veks koko pultista , siispä vaihtoon koko tukivarsi.
Nyt on tukivarsi irti , ja eikun uutta hakemaan , voi hitsi et on kivaa tää vanhojen kanssa kamppailu , no asennus kokemusta on tullut tämän satkun kanssa roimasti ja saapas sitten suu korvissa ajella kun on valmista.
Nyt on tukivarsi irti , ja eikun uutta hakemaan , voi hitsi et on kivaa tää vanhojen kanssa kamppailu , no asennus kokemusta on tullut tämän satkun kanssa roimasti ja saapas sitten suu korvissa ajella kun on valmista.

Joo,kyllä se kärsivällisyyttä kokeilee vanhojen autojen kanssa. Mutta sitten on hyvä olo kun saa ongelmat ratkaistua ja korjattua.



Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Itseltäni joskus poikki tuo alapään jenka "tappi" . Hitsasin uuden paikalleen ja monet kerrat on iskareita irroteltu sen jälkeen. Katsastettu 3kertaa sen jälkeen ja kohta satatonnia takana kilometrejä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015