Neuvoja iskarin vaihtoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Neuvoja iskarin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin nyt kun on viimmeinen iskari menossa tuli vaikeuksia, eli etu iskari satkuun ja se alapäässä oleva mutteri vain pyörii ei lähde irti eikä enää kiristykkään, neuvoja kuinkas saan irti , ja toivottavasti jenkat menny mutterista eikä siitä pultista, tulee muuten alatukivarren vaihto.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös sitten vaan halkaista se mutteri ja samalla etsitään varaosa-autoa, joka voi luovuttaa mutterin (ja alatukivarren).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

iskarin alamutterin voi tehdä itsekkin eli vanha rälläkällä pois ja uusi pultti hitsaten paikoilleen. ja oleb varma että on kestävämpi kuin varaosaautosta otettu 15v vanha alatukivarsi jossa sama homma edessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tukivarsia ei saa hitsata, joten ei välttis mene leimasta läpi, mikäli katsari on tarkka.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itsellä hitsatut alatukivarret iskarinkumi peittää hitsi sauman joten niitä ei edes näe....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu ja ei ole hitsiä nyt lähimaillakaan , täytyy koittaa halkaista tuo mutteri , mut millä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736
stara kirjoitti:Iskarin alapään kiinnitystappi edessä katkeaa helposti avatessa, siinä on hienokierre UNF 7/ 16- 10, putsaa ruostunut kierre hyvin etukäteen. Jos korkkaa joudut irroittamaan koko alatukivarren ja ostamaan uuden tai hitsaamaan vanhan ( minä hitsasin M12 pultin ja happista !). Uuteen joudut vielä prässäämään vanhat kumipuslat, ja nekään ei mene helposti. uudessa ei ole siis mitään kumipuslia eikä muttereita mukana, eli vanhat on oltava ehjät ja irroitettava. se UNF 7/16" kierteinen mutteri on silloin ainakin ostettava, koska jää katkenneeseen osaan.
Tuossahan hitsataan vaan uusi kierre siihen alkuperäisen tapin päähän pitämään iskarin alapäätä paikallaan. Hitsisauma jää prikan alle ja iskarin voimat kohdistuvat edelleen alkuperäiseen tappiin. Ei sitä voi huomata katsastuksessa varsinkaan jos millikierrepulttia ei jää kovin paljon näkyviin mutterin päästä.

On toki silti suotavaa noudattaa alustan hitsauksesta annettuja määräyksiä.

Kulmahiomakoneella saanee mutterin ohennettua niin että saa sitten lyötyä halki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Kokeileppa kammeta sitä iskaria sinne mutterin suuntaan samalla kun pyörität sitä mutteria auki päin.Saattaa onnistua aukeamaan. Itse oon saanu tällä konstilla auki. Oli sama tilanne että kierre meni.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jus kirjoitti:Eikös sitten vaan halkaista se mutteri ja samalla etsitään varaosa-autoa, joka voi luovuttaa mutterin (ja alatukivarren).
ww.ruuvi.net:ssä näyttäisi olevan tuo alakiinnityksen UNF-mutteri peräti 15 senttiä kappaleelta. 8)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

ruusp-2g kirjoitti:Kokeileppa kammeta sitä iskaria sinne mutterin suuntaan samalla kun pyörität sitä mutteria auki päin.Saattaa onnistua aukeamaan. Itse oon saanu tällä konstilla auki. Oli sama tilanne että kierre meni.
Tota just ajattelinkin kokeilla , ottaa vain siihen käsijarruvaijeriin pahasti kiinni, et ei voi kunnolla kammeta , mut täytyy vielä koittaa.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Ota se käsijarruvaijeri irti. Eihän se iso homma ole.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No näin teinkin ja sain väännettyä iskaria niin , että lähti irti, mutta kierteet on veks koko pultista , siispä vaihtoon koko tukivarsi.
Nyt on tukivarsi irti , ja eikun uutta hakemaan , voi hitsi et on kivaa tää vanhojen kanssa kamppailu , no asennus kokemusta on tullut tämän satkun kanssa roimasti ja saapas sitten suu korvissa ajella kun on valmista. :wink:
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Joo,kyllä se kärsivällisyyttä kokeilee vanhojen autojen kanssa. Mutta sitten on hyvä olo kun saa ongelmat ratkaistua ja korjattua. :? :)
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itseltäni joskus poikki tuo alapään jenka "tappi" . Hitsasin uuden paikalleen ja monet kerrat on iskareita irroteltu sen jälkeen. Katsastettu 3kertaa sen jälkeen ja kohta satatonnia takana kilometrejä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt saatu romu autosta tuo tuki varsi , ei muuta kuin paikoilleen vain.

Uuden mutterin hain kylläkin , ja maksoi 0,60 senttiä.
Nuo vetareiden tunnelit kannattaa muuten aika ajoin putsata , oli aika lailla hiekkaa ja pikku kiviä siellä
Vastaa Viestiin