Jep. Auto kävi eräällä pajalla (tuntiveloitus 42€, toiselta tarjous 30€/h) nosturilla ja alustasta löytyi enemmän mätää kuin katsastuksessa. Taka-akselin tukivarsien kiinnikkeessä oli kuskin puolella huolestuttavan paljon mätää, kotelossa on n. 20 cm:n aukko ja pieni piste löytyi kuljettajan puolelta jalkatilan alta.
Marraskuun lopussa (katsastus 9:llä) Saab 900i -84 2D Sedan erkanee tästä maailmasta. Ajettu nyt ~241 tkm, ostettaessa muistaakseni huhtikuussa ~224 tkm. Harmittaa oikeasti; kilometrejä on vähän, ohjaustehostin toimii moitteetta, jäähdytin on uusi, kattoverhoilu ei roiku mistään, puskurilistat ovat tallella, valopesurit toimivat, vaihteisto pelaa jopa moottoriöljyillä moitteetta ja pitkää käynnistymistä lukuunottamatta kiesi toimii mekaanisesti erinomaisesti. Hitto, jopa tuulilasi on naarmuttomampi kuin omassa Aerossa..
Tuossa laskeskelin hiukan, ja auto on tullut maksamaan yli 800€ (ostohinta 380€). Puhumattakaan vaivasta, niitä pintaruosteita hiottiin ja maalailtiin, öljyt, tulpat & suodattimet vaihdettiin heti, kojelaudassa ei enää ole yhtäkään pimeää polttimoa jne..
Hitsauslaskuksi ennakoitiin 500 eurosta ylöspäin. Pahus, seuraavan satkun kohdalla (jos parempi puolisko sellaista haluaa) täytyy katsella tarkemmin, IT-hallin nosturin nokalta. Tai no, ehkä se satku pitää hankkia kun on jo varaosakasa olemassa.
Olin auton 4. omistaja, 1. joku tamperelainen metsänomistaja, toinen autoliike (josta se ostettiin 2003 kovan alennuksen jälkeen 780 euroon), kolmas eräs tamperelainen ja neljäs allekirjoittanut. Auto on saanut hoitoa, hitsauksia löytyy alustasta, mikään ei nitise ja jopa pakoputki on alkuperäistä Saab-varaosaa. Hyväkään hoito ei ilmeisesti pelastanut tätä yksilöä, tylsää.
