Putkessa ilotulitusta moottorijarrutuksessa (kaasari 99)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jusau

Putkessa ilotulitusta moottorijarrutuksessa (kaasari 99)

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mikähän moisen voi aiheuttaa, ei sentään mikään liekinheitin, mutta moottorijarrutuksessa paukkuu/röpöttää putkessa perk***leesti. Pahentunut pikkuhiljaa, sytkä on kohdillaan, seos sopivan reilu vrt. katsastussäätö, alipainesäädin on ehjä, tulpat+johdot ok, ilmanputsari, letkut yms ok eikä pitäisi olla ilmavuotoja. Voiko kaasuttimessa olla jotain, mikä päästää ainetta läpi kaasu ylhäällä? Kalvo ja öljyt on ok. Vai meneekö nokka/venttiiliosastolle. Olis hyllyssä 2x dellut ja H-imusatsi, ..tana kohta vaihdan ne paikalleen, jotenkin epäilen tuota Englannin taidonnäytettä...Solexia.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla repesi aikoinaan tuplaysistä "kuormituksen mukaan säätyvän rikastimen" :? kalvo. Se tosin päästi niin paljon bensaa läpi, ettei se oikein jaksanut palaa putkessakaan.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kun muuten ei ole mitään 'vikaa', kulkee hyvin, kuluttaa normaalisti, käynnistyy hyvin yms. Mutta kaasu ylhäällä moottorijarrutuksessa pröt, pröt, pa pa pam pamm. Josko kokeilisin ensin vanhaa Zenithiä paikalleen ennen kunnon tuplia, eipä nuo paljoa Solex ja Zenith poikkea toisistaan, mutta koskaan hyvää sanaa ole kuullut Solexista. Pitkän linjan automies tuumasi joskus, kun isoa 4-kurkkuista (BMW/MB) fiksailtiin 'Ei jumalauta Solex! Nyt pojat otatte veneen ja upotatte Solexin syvimpään paikkaan järveä mitä löytyy, perkele' :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla toi 71 vuosimallin b-moottoriseksi päivitetty 99 tekee samanlaista "kisavehje-efektiä". en tiedä mistä johtuu. nokkaketju on hiton löysä moottorissa. onkohan se myös syynä siihen että tasakaasulla matka-ajossa meno on nykivää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hmm.. tarkemmin kun muistelen tuon mun tupliksen viimeaikaisia oikkuja, niin myös pauketta on kuulunut, jopa korjaamon pihassa, kun remonttireiska kokeili wanhan kierroslukumittarin toimintaa, ja hienostihan se kiepahti, kierrosten laskiessa julmettu ilotulitus.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Strömban by-pass (on on, on se sillä nimellä) ku menee rikki niin kaasutinta ei oikein saa säätöön. Ko. systeemillä on tarkoitus säätää sitä, että kaasun nostaessa kierrokset laskee tasaisesti. Ainakin omassa 99:ssä by-pass sijaitsee kaasuläpän vieressä, virtaa siis läpän ohi. Omassa 99:ssä on ollu tuota röpötystä niin kauan kuin muistan mutta esiintyy vain kovassa moottorijarrutuksessa tai kovalla kaasutuksella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisiko tämä olla sytytysjärjestelmän ominaisuus? Minulla ei moottorijarrutuksessa kuuluva rätinä putkessa juuri muuttunut kun laitoin kaaasarin tilalle K-jetin. Enemmänkin olen ollut huomaavinani sytytysennakon säädöllä olevan vaikutusta tähän rätinään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pienikin vuoto pakoputken alkupäässä aiheuttaa myös pauketta ja röpöttelyä. Joskus ihan juhlavastikin 8)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Voi muuten olla. Säädätin tässä muutama päivä sitten 99:n ennakon vakio 17eykk:hon ja pörinän ääni muuttui hieman vaimeammaksi. 19eykk:lla pörinä on terävämpää vrt. jokkisauto :lol: Mulla on tosin tuo by-pass säädetty niin, että kiihdytyksessä kierrokset tippuu reilulla tonnilla per vaihteen vaihto, joten tuota pörinää kuuluu kovilla kierroksilla kuitenkin.

Turbossakin kuului pörinää mutta siitä oli putki poikki :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mun puolestani saa pöristä, vielä kun saadaan lunta maahan niin kurkoilen 99:llä muiden itkiessä keliä, siihen sopii pienet rallisoundit hienosti :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lefa puhuu asiaa. Edellisessä työpaikasta kotiin ajaessa (Roissa) tuli talvikelillä harrastettua ralliautoilua. Olin tosiaan yötyössä ja monesti ajaminen päätyi jääradalle mutta ei kertaakaan lumipenkkaan. Muutamat kerrat oli lähempänä kuin lähellä siellä jääradalla ja silloin lähdettiin kiltisti kotiin nukkumaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä se lumi vaan saisi tehdä tuloaan, on joutunut nöyrtymään liikaa näillä vanhoilla uskollisilla näin kesäkeleillä, talvi kun tulee, niin saa paikkakunnan suharit tulla koittaan.

Mikäs sen muuten tekee, että 99:ssä on ihan eri pakoäänimaailma kuin satkussa, onko putkistoissa niin paljon eroa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
d-sign
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 23:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja d-sign »

Mun t8 k-jet paukuttaa putkessa, moottorijarrutuksessa kyllä tosi lahjakkaasti. Normi pakoputkella tätä "ominaisuutta" ei ainakaan huomannut, mutta kahdella läpivirtausvaimentimella pauketta on kuin Irakin sodassa. Eikä se muutenkaan kovin hiljainen ole... :roll:
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vuotaako pakoputki. Jos putkeen menee palamatonta bensaa ja se saa ilmaa niin jo paukkuu. Itsellä Honda- motari ,Acrapovicin putkella, tekee sitä ja jopa liekkiä, kun jarruttaa moottorilla kun vuotaa pakoasarjan ja putken välistä hieman. Toivotaan ettei kajahda koko pönttö !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kiitokset kommenteista. Putki menee lähiaikoina jokatapauksessa vaihtoon, koska takapöntön tyvestä vuotaa jonkunverran, joten on laitettava katsastukseen. Saas nähdä sitten, mitä tapahtuu uudella putkella, vaikuttaako mihinkään. Olisiko tuohon miten paha rasti laittaa nopan/sedani satkun putkea (kiinnitysten puolesta). Alkaa mennä hermot tuohon isolla poikittaisella höpinällä olevaan putkistoon, eivät tunnu olevan kovin pitkäikäisiä ja aina rikkoutuu samasta paikasta, liitoksen tyvestä.
Vastaa Viestiin