Putkessa ilotulitusta moottorijarrutuksessa (kaasari 99)
Putkessa ilotulitusta moottorijarrutuksessa (kaasari 99)
Mikähän moisen voi aiheuttaa, ei sentään mikään liekinheitin, mutta moottorijarrutuksessa paukkuu/röpöttää putkessa perk***leesti. Pahentunut pikkuhiljaa, sytkä on kohdillaan, seos sopivan reilu vrt. katsastussäätö, alipainesäädin on ehjä, tulpat+johdot ok, ilmanputsari, letkut yms ok eikä pitäisi olla ilmavuotoja. Voiko kaasuttimessa olla jotain, mikä päästää ainetta läpi kaasu ylhäällä? Kalvo ja öljyt on ok. Vai meneekö nokka/venttiiliosastolle. Olis hyllyssä 2x dellut ja H-imusatsi, ..tana kohta vaihdan ne paikalleen, jotenkin epäilen tuota Englannin taidonnäytettä...Solexia.
Kun muuten ei ole mitään 'vikaa', kulkee hyvin, kuluttaa normaalisti, käynnistyy hyvin yms. Mutta kaasu ylhäällä moottorijarrutuksessa pröt, pröt, pa pa pam pamm. Josko kokeilisin ensin vanhaa Zenithiä paikalleen ennen kunnon tuplia, eipä nuo paljoa Solex ja Zenith poikkea toisistaan, mutta koskaan hyvää sanaa ole kuullut Solexista. Pitkän linjan automies tuumasi joskus, kun isoa 4-kurkkuista (BMW/MB) fiksailtiin 'Ei jumalauta Solex! Nyt pojat otatte veneen ja upotatte Solexin syvimpään paikkaan järveä mitä löytyy, perkele'
mulla toi 71 vuosimallin b-moottoriseksi päivitetty 99 tekee samanlaista "kisavehje-efektiä". en tiedä mistä johtuu. nokkaketju on hiton löysä moottorissa. onkohan se myös syynä siihen että tasakaasulla matka-ajossa meno on nykivää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hmm.. tarkemmin kun muistelen tuon mun tupliksen viimeaikaisia oikkuja, niin myös pauketta on kuulunut, jopa korjaamon pihassa, kun remonttireiska kokeili wanhan kierroslukumittarin toimintaa, ja hienostihan se kiepahti, kierrosten laskiessa julmettu ilotulitus.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Strömban by-pass (on on, on se sillä nimellä) ku menee rikki niin kaasutinta ei oikein saa säätöön. Ko. systeemillä on tarkoitus säätää sitä, että kaasun nostaessa kierrokset laskee tasaisesti. Ainakin omassa 99:ssä by-pass sijaitsee kaasuläpän vieressä, virtaa siis läpän ohi. Omassa 99:ssä on ollu tuota röpötystä niin kauan kuin muistan mutta esiintyy vain kovassa moottorijarrutuksessa tai kovalla kaasutuksella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Voisiko tämä olla sytytysjärjestelmän ominaisuus? Minulla ei moottorijarrutuksessa kuuluva rätinä putkessa juuri muuttunut kun laitoin kaaasarin tilalle K-jetin. Enemmänkin olen ollut huomaavinani sytytysennakon säädöllä olevan vaikutusta tähän rätinään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voi muuten olla. Säädätin tässä muutama päivä sitten 99:n ennakon vakio 17eykk:hon ja pörinän ääni muuttui hieman vaimeammaksi. 19eykk:lla pörinä on terävämpää vrt. jokkisauto Mulla on tosin tuo by-pass säädetty niin, että kiihdytyksessä kierrokset tippuu reilulla tonnilla per vaihteen vaihto, joten tuota pörinää kuuluu kovilla kierroksilla kuitenkin.
Turbossakin kuului pörinää mutta siitä oli putki poikki
Turbossakin kuului pörinää mutta siitä oli putki poikki
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lefa puhuu asiaa. Edellisessä työpaikasta kotiin ajaessa (Roissa) tuli talvikelillä harrastettua ralliautoilua. Olin tosiaan yötyössä ja monesti ajaminen päätyi jääradalle mutta ei kertaakaan lumipenkkaan. Muutamat kerrat oli lähempänä kuin lähellä siellä jääradalla ja silloin lähdettiin kiltisti kotiin nukkumaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä se lumi vaan saisi tehdä tuloaan, on joutunut nöyrtymään liikaa näillä vanhoilla uskollisilla näin kesäkeleillä, talvi kun tulee, niin saa paikkakunnan suharit tulla koittaan.
Mikäs sen muuten tekee, että 99:ssä on ihan eri pakoäänimaailma kuin satkussa, onko putkistoissa niin paljon eroa?
Mikäs sen muuten tekee, että 99:ssä on ihan eri pakoäänimaailma kuin satkussa, onko putkistoissa niin paljon eroa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vuotaako pakoputki. Jos putkeen menee palamatonta bensaa ja se saa ilmaa niin jo paukkuu. Itsellä Honda- motari ,Acrapovicin putkella, tekee sitä ja jopa liekkiä, kun jarruttaa moottorilla kun vuotaa pakoasarjan ja putken välistä hieman. Toivotaan ettei kajahda koko pönttö !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kiitokset kommenteista. Putki menee lähiaikoina jokatapauksessa vaihtoon, koska takapöntön tyvestä vuotaa jonkunverran, joten on laitettava katsastukseen. Saas nähdä sitten, mitä tapahtuu uudella putkella, vaikuttaako mihinkään. Olisiko tuohon miten paha rasti laittaa nopan/sedani satkun putkea (kiinnitysten puolesta). Alkaa mennä hermot tuohon isolla poikittaisella höpinällä olevaan putkistoon, eivät tunnu olevan kovin pitkäikäisiä ja aina rikkoutuu samasta paikasta, liitoksen tyvestä.