900 vanhemmasta päästä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

900 vanhemmasta päästä?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Alkaa tässä pikku hiljaa kiinnostaa 900senkin hankinta.

Jossain luki että valmistus aloitettu 78 ja suomessa 79? Onko mitään hajua onko noita vuosimalleja kotimaasta saatavilla? Tuotiinko noita 78 malleja ylipäätään suomeen?

Näyttää olevan kaikki mitä on tarjolla 80-luvulta.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kyllähän tuota -79 900 tulee vielä jokseenkin vastaan eri paikoissa. Tais olla ekat 900 Tuplakaasareilla, B-Moottorilla ja 4-vaihteisia.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 vanhemmasta päästä?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tommij kirjoitti:Alkaa tässä pikku hiljaa kiinnostaa 900senkin hankinta.

Jossain luki että valmistus aloitettu 78 ja suomessa 79? Onko mitään hajua onko noita vuosimalleja kotimaasta saatavilla? Tuotiinko noita 78 malleja ylipäätään suomeen?

Näyttää olevan kaikki mitä on tarjolla 80-luvulta.

Syksyllä 1978 alkoi 900:n myynti. Silloin elettiin siis mallivuotta -79.
Mallit olivat tuolloin 3- ja 5-ovisia. Gls, EMS, GLE, Turbo ja Finlandia.

Taitaa jo sen ikäinen kalusto olla pääosin paalissa - joitakin sen ikäisiä
voi tietysti vielä löytää. Ruoste kun nakersi noita tuonaikaisia enemmän mitä myöhempiä vuosimalleja.
Sentään mobiili-ikäisiä jo kaikki jäljellä olevat.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jebu. Täytyypä ruveta katselemaan "sillä silmällä" hieman ympärilleen. Voisi olla mukavaa vaihtelua hitsailla välillä kasaan muitakin kuin kuuppia.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

79 vuoden satkun (nehän oli kaikki combi coupe malleja silloin) tunnistaa ekana siitä että takavalot on ns. "yksinkertaiset" eli samanlaiset kun 99 combissa.

toinen hyvä tunnistuspakka on ovien peilit, 79-80 malleissa on jalalliset ovipeilit.

78 vuoden satkut on siis virallisesti mallivuotta 79.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mullahan on tuollainen -79 satku projektina.Tosin turbokoneen siihen vaihdoin mutta muuten alkuperäinen.Voit lukea juttua tuolta projektit osiosta.Sehän noissa -79 ja 80 malleissa oli vielä että varapyörä on täysikokoinen.Sijoitettu vasemmalle pystyyn.Muutenkin tuo tuntuu vanhemmalta kuin 80 luvun satkut hyvällä tavalla.Aika paljon eroja on uudempiin satkuihin ja välttämättä kehitys ei ole aina mennyt eteenpäin.Ihan vaikka pienenä esimerkkinä takalasinlämmittimen merkkivalo.-79:sä se on vihreä eikä loista silmään samanlailla kuin uudempien räikeä oranssi..
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

tomaatti kirjoitti:Mullahan on tuollainen -79 satku projektina.
Onpas siistin näköinen, voisin kyllä jo mielessäni kuvitella tuollaisen laittoa. Mites paljon noi korit eroaa pystykeulassa ja viistokeulassa? Lähinnä voisi hommata jonkun uudemman peltiosien lähteeksi.

Kun olet tuota laitellut niin oletko huomannut mitään osia vaikeasti saataviksi tms.?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kaikki muu käy heittämällä ristiin, paitsi:

- Combin takaluukku ekoissa vuosimalleissa litteä, myöhemmin takareunoissa valot
- Etuovet + peilit + sivulasit erilaiset -80 ja 81-, eli jalalliset peilit vielä niissä.

Viistokeula vs pystärissä ero on vain puskureissa, maskissa ja umpioissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lisätään vielä listaan että etulokasuojissa ei ole vilkkuja vanhemmissa.tais tulla 85 jos oikein muistan.-79 mallissa oli muuten aivan omanlaisensa maski.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin,aika paljon niitä omanlaisia osia tuossa -79 satkussa on.Penkit ja takapään osat ovat kaikki 99 combicoupe mallista.Hankalia mulle ovat olleet takaluukun lukko,patonki takaniskatuet,tankki ja jotain pikkupisteosia.Puskureita ei ole vieläkään.Kyljen listat ovat kanssa hankalia löytää onneksi sain kunnostettua auton omat.Lokasuojan listat oli pakko laittaa tähän väliin motonetin metritavarasta,tuossa kuuluisi olla kromiset kapeat listat.Tosin pikkulinnut ovat laulaneet että suomen ja ruotsin saabclubit meinaavat ruveta teettämään noita yhdessä liekö pelkkää huhua?olis monen 99:sin ja vanhemman satkun ulkonäkö pelastettu.
En tiedä mistä johtuu mutta noi -79 ja -80 mallit tuntuu olevan aika mätiä,joten projektejakin on aikas vaikea löytää tänä päivänä varsinkin 79:ä.Olen itse vähän kuolannut noita vanhoja ems malleja.Semmosen projektin kun löytäis vielä -79 mallina niin pakko siitä olisi auto tehdä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miten lie Harjun Pekan 900 projekti edennyt? Sehän tais olla joku -80 tai jotain?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Harjullahan oli mielestäni useampikin -80 gle projekti.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tomaatti kirjoitti:lisätään vielä listaan että etulokasuojissa ei ole vilkkuja vanhemmissa.tais tulla 85 jos oikein muistan.-79 mallissa oli muuten aivan omanlaisensa maski.

Niin oli...paitsi että Turbossa oli oma maskinsa, siis se mikä tuli muihinkin malleihin vuotta myöhemmin.

Tässä vielä eka maski, poislukien Turbo-malli.


http://hem.passagen.se/tub/images/900gls79.jpg
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihan samanlainen auto tuossa kuvassa kuin munkin.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Isolohko kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:lisätään vielä listaan että etulokasuojissa ei ole vilkkuja vanhemmissa.tais tulla 85 jos oikein muistan.-79 mallissa oli muuten aivan omanlaisensa maski.

Niin oli...paitsi että Turbossa oli oma maskinsa, siis se mikä tuli muihinkin malleihin vuotta myöhemmin.

Tässä vielä eka maski, poislukien Turbo-malli.


http://hem.passagen.se/tub/images/900gls79.jpg
mult löytyy ehjä tommonen maski jos joku tarvii
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vastaa Viestiin