900 vanhemmasta päästä?
900 vanhemmasta päästä?
Alkaa tässä pikku hiljaa kiinnostaa 900senkin hankinta.
Jossain luki että valmistus aloitettu 78 ja suomessa 79? Onko mitään hajua onko noita vuosimalleja kotimaasta saatavilla? Tuotiinko noita 78 malleja ylipäätään suomeen?
Näyttää olevan kaikki mitä on tarjolla 80-luvulta.
Jossain luki että valmistus aloitettu 78 ja suomessa 79? Onko mitään hajua onko noita vuosimalleja kotimaasta saatavilla? Tuotiinko noita 78 malleja ylipäätään suomeen?
Näyttää olevan kaikki mitä on tarjolla 80-luvulta.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kyllähän tuota -79 900 tulee vielä jokseenkin vastaan eri paikoissa. Tais olla ekat 900 Tuplakaasareilla, B-Moottorilla ja 4-vaihteisia.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: 900 vanhemmasta päästä?
tommij kirjoitti:Alkaa tässä pikku hiljaa kiinnostaa 900senkin hankinta.
Jossain luki että valmistus aloitettu 78 ja suomessa 79? Onko mitään hajua onko noita vuosimalleja kotimaasta saatavilla? Tuotiinko noita 78 malleja ylipäätään suomeen?
Näyttää olevan kaikki mitä on tarjolla 80-luvulta.
Syksyllä 1978 alkoi 900:n myynti. Silloin elettiin siis mallivuotta -79.
Mallit olivat tuolloin 3- ja 5-ovisia. Gls, EMS, GLE, Turbo ja Finlandia.
Taitaa jo sen ikäinen kalusto olla pääosin paalissa - joitakin sen ikäisiä
voi tietysti vielä löytää. Ruoste kun nakersi noita tuonaikaisia enemmän mitä myöhempiä vuosimalleja.
Sentään mobiili-ikäisiä jo kaikki jäljellä olevat.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Jebu. Täytyypä ruveta katselemaan "sillä silmällä" hieman ympärilleen. Voisi olla mukavaa vaihtelua hitsailla välillä kasaan muitakin kuin kuuppia.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
79 vuoden satkun (nehän oli kaikki combi coupe malleja silloin) tunnistaa ekana siitä että takavalot on ns. "yksinkertaiset" eli samanlaiset kun 99 combissa.
toinen hyvä tunnistuspakka on ovien peilit, 79-80 malleissa on jalalliset ovipeilit.
78 vuoden satkut on siis virallisesti mallivuotta 79.
toinen hyvä tunnistuspakka on ovien peilit, 79-80 malleissa on jalalliset ovipeilit.
78 vuoden satkut on siis virallisesti mallivuotta 79.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mullahan on tuollainen -79 satku projektina.Tosin turbokoneen siihen vaihdoin mutta muuten alkuperäinen.Voit lukea juttua tuolta projektit osiosta.Sehän noissa -79 ja 80 malleissa oli vielä että varapyörä on täysikokoinen.Sijoitettu vasemmalle pystyyn.Muutenkin tuo tuntuu vanhemmalta kuin 80 luvun satkut hyvällä tavalla.Aika paljon eroja on uudempiin satkuihin ja välttämättä kehitys ei ole aina mennyt eteenpäin.Ihan vaikka pienenä esimerkkinä takalasinlämmittimen merkkivalo.-79:sä se on vihreä eikä loista silmään samanlailla kuin uudempien räikeä oranssi..
Onpas siistin näköinen, voisin kyllä jo mielessäni kuvitella tuollaisen laittoa. Mites paljon noi korit eroaa pystykeulassa ja viistokeulassa? Lähinnä voisi hommata jonkun uudemman peltiosien lähteeksi.tomaatti kirjoitti:Mullahan on tuollainen -79 satku projektina.
Kun olet tuota laitellut niin oletko huomannut mitään osia vaikeasti saataviksi tms.?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kaikki muu käy heittämällä ristiin, paitsi:
- Combin takaluukku ekoissa vuosimalleissa litteä, myöhemmin takareunoissa valot
- Etuovet + peilit + sivulasit erilaiset -80 ja 81-, eli jalalliset peilit vielä niissä.
Viistokeula vs pystärissä ero on vain puskureissa, maskissa ja umpioissa.
- Combin takaluukku ekoissa vuosimalleissa litteä, myöhemmin takareunoissa valot
- Etuovet + peilit + sivulasit erilaiset -80 ja 81-, eli jalalliset peilit vielä niissä.
Viistokeula vs pystärissä ero on vain puskureissa, maskissa ja umpioissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Niin,aika paljon niitä omanlaisia osia tuossa -79 satkussa on.Penkit ja takapään osat ovat kaikki 99 combicoupe mallista.Hankalia mulle ovat olleet takaluukun lukko,patonki takaniskatuet,tankki ja jotain pikkupisteosia.Puskureita ei ole vieläkään.Kyljen listat ovat kanssa hankalia löytää onneksi sain kunnostettua auton omat.Lokasuojan listat oli pakko laittaa tähän väliin motonetin metritavarasta,tuossa kuuluisi olla kromiset kapeat listat.Tosin pikkulinnut ovat laulaneet että suomen ja ruotsin saabclubit meinaavat ruveta teettämään noita yhdessä liekö pelkkää huhua?olis monen 99:sin ja vanhemman satkun ulkonäkö pelastettu.
En tiedä mistä johtuu mutta noi -79 ja -80 mallit tuntuu olevan aika mätiä,joten projektejakin on aikas vaikea löytää tänä päivänä varsinkin 79:ä.Olen itse vähän kuolannut noita vanhoja ems malleja.Semmosen projektin kun löytäis vielä -79 mallina niin pakko siitä olisi auto tehdä.
En tiedä mistä johtuu mutta noi -79 ja -80 mallit tuntuu olevan aika mätiä,joten projektejakin on aikas vaikea löytää tänä päivänä varsinkin 79:ä.Olen itse vähän kuolannut noita vanhoja ems malleja.Semmosen projektin kun löytäis vielä -79 mallina niin pakko siitä olisi auto tehdä.
tomaatti kirjoitti:lisätään vielä listaan että etulokasuojissa ei ole vilkkuja vanhemmissa.tais tulla 85 jos oikein muistan.-79 mallissa oli muuten aivan omanlaisensa maski.
Niin oli...paitsi että Turbossa oli oma maskinsa, siis se mikä tuli muihinkin malleihin vuotta myöhemmin.
Tässä vielä eka maski, poislukien Turbo-malli.
http://hem.passagen.se/tub/images/900gls79.jpg
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
mult löytyy ehjä tommonen maski jos joku tarviiIsolohko kirjoitti:tomaatti kirjoitti:lisätään vielä listaan että etulokasuojissa ei ole vilkkuja vanhemmissa.tais tulla 85 jos oikein muistan.-79 mallissa oli muuten aivan omanlaisensa maski.
Niin oli...paitsi että Turbossa oli oma maskinsa, siis se mikä tuli muihinkin malleihin vuotta myöhemmin.
Tässä vielä eka maski, poislukien Turbo-malli.
http://hem.passagen.se/tub/images/900gls79.jpg
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto