Ratti liikkuu pituussuunnassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Ratti liikkuu pituussuunnassa

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Onko syytä huoleen? Vetämällä tulee noin sentin pari itseä kohti. Ei vaikuta ohjaukseen, vilkun palautus vaan ei toimi. Mietityttää vaan että jääkö ratti käteen kesken ajon, ajatus ei tunnu kovin mukavalta.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ratti vai koko systeemi? Kato ny aikas kuluks onko ratin pultti kunnolla kiinni.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toihan on ihan tyypillinen juttu vanhemmis satkuis, sisäkkäin menevistä rattiputkista on pistehitsi auennu.
Näkyy kun ottaa polvisuojan pois,niin sen ritiläkehikon sisältä.

En ole kuullut että syliin saakka olisi tullut mutta kannattaa toi korjata.
Joko vaihtaa koko systeemin tai hitsillä vähän kiinni, ei paljoo ettei kolariturvalisuus kärsi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Okei, pitänee huomenna tutkailla asiaa. Pultti ainaskin tuntuu olevan kireällä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

itse asensin paksun nailonprikan sinne ohjausakselin alapäähän.
Missää nimessä ei saa suorittaa mitään pistehitsauksia, muuten menee törmäyssuojaus pois.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itse laitoin sikafleksiä törmäys suojan putkien väliin ja hyvin on pysynyt ja kolarissa varmasti antaa myöden. eikä se ratti lähde kokonaan irti kun laakeri ottaa vastaan putken kavennuksen kohdalta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla `74 ysiysissä sama juttu, ratti lenksuu ulos päin, en ole vielä jaksanu tuota korjata mutta täytyy kokeilla tuota prikka systeemiä.
turbossa tuota ei vielä ole ilmennyt..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:itse asensin paksun nailonprikan sinne ohjausakselin alapäähän.
Missää nimessä ei saa suorittaa mitään pistehitsauksia, muuten menee törmäyssuojaus pois.
Kai sitä saa jos tuo pitää paikkaansa että nimenomaan pistehitsi on siellä auennut.. :?: :roll:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Käsittääkseni pistehitsauksen irtoaminen saa aikaan pidemmän liikkeen , kuin tuo 10 - 20 mm.
Mun käsityksen mukaan sieltä alapäästä on "pudonnut" jonkun asennuksen yhteydessä se muoviprikka pois, tai sitten se on murentunut vanhuuttaan.

Mulla auttoi satkussa,meinaan tuo prikkakikka.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tri-Lo kirjoitti: Kai sitä saa jos tuo pitää paikkaansa että nimenomaan pistehitsi on siellä auennut.. :?: :roll:
Pistehitsi on eri asia kuin hefti siinä akselin liukupinnassa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Mullaki oli sama "ominaisuus" edellisessä autossa, -93 satkussa. Hyvin sen kanssa pärjäsi, en ruvennu mitään virittelemään, tarkistin vaan, että pultti on kireellä.
9-5 2,3t -03
#2514
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Lauloitte rlumia? :oops: :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Firges9000 kirjoitti:Lauloitte rlumia? :oops: :wink:
Jotenki niin se meni :wink:
9-5 2,3t -03
#2514
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tässä 99:n rattiakselista pari kuvaa, auttaako noi kaks alinta kuvaa mitään ja onko satkussa edes tuollainen?
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/rattiakseli.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Satkussa prässäsin tuon ulkoputken hiukan tiukemmalle, ja edestakainen
liike loppui.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin