Mukava alku päivälle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Mukava alku päivälle

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Katsastuskin voi olla ilahduttava alku päivälle.

Poikkesin "Wanhan Uskollisen" kanssa Jämsässä katsastuksessa aamulla. Katsastusmies on historiikkirallia harrastava ja kiinnostaa samalla kaikki muukin vanha. Juteltiin siinä katsastuksen ohessa niin autot kuin moottoripyörät. Aikaa kului ihan huomaamatta melkein puoli tuntia. Auto tarkistettiin kuitenkin huolellisesti ja katsastusmies totesi, että onpa mukavaa, että joku vielä viitsii pitää huolta autostaan ja lopuksi, että pitäisi antaa kunniamaininta myös, mutta kun ei ole heillä sellaista leimaa.

Eipä sitä autoharrastaja paljon parempaa päivän alkua voikaan saada. :D


Tällaisena se leimalla kävi.

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vau, kiiltäisipä oma ajokki joskus noin ylväänä. :)

Onnittelut tuoreesta leimasta.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiva päivä. Itse käytin Annin aikoinaan konttorilla. Ajoin läheiselle konttorille, ilmoitus katsastukseen tulosta ja heti pääsi auto syyniin. Inssi ei sanonut juuri mitään ja testilenkille lähtiessä sanoi minulle, että mennä odottamaan toiselle puolelle hallia. Kävelin hallin läpi ja Anni pölähti oven eteen lumipölyn saattelemana ja inssi tuli ovesta sisään hymy naamalla, kehui vanhaa autoa ja leimasi paperit :D Sinänsä katsastus oli hieman jännittävä sillä ko. inssi tarvittaessa löysi vian vaikka uudesta autosta hylkäämistä varten.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Myös oman ceen käyttäminen päätyi kesän lopulla katsastusmiehen hymyilyyn ja toteamiseen että "saappihan oli taas kunnossa".

Mutta asiaan, arvostan myös itse suuresti autoharrastajia jotka pitävät ajokistaan, oli se sitten uusi tai vanha, kaikinpuolin hyvää huolta. Siihen pyrin myös itse, sillä varmatoimisella ja siistillä pelillä ajelussa ei riemulla ole rajaa (olkoon sitten vaikka polkuauto, kaasari, turbo..).

Lisäksi olen huomannut sen että sisältäkin siistissä kunnossa oleva vanha Saab parantaa merkin arvostusta kun kyyditettävänä on milloin mitäkin "ministeriä". Perheellisellä tietysti käyttöauton siistinä pitäminen on isompi haaste...
#2274
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

No ei se päivä aina ala niin mukavasti. Kävin näyttämässä classic-satkua konttorilla ja hylsyhän sieltä tuli: pelkääjän puolelta alapallonivel ja kuskin puolelta yläpallonivel vaihtoon. Ja toinen takajousen pohjauskumikin puuttui. :?

Muutoin oli kyllä hyvässä kunnossa, jarrut ja päästöt olivat tip-top-kunnossa eikä ruostettakaan löytynyt, vaikka inssi sitä yritti oikein hakemalla hakea. :D

Kun ajelin konttorilta kotiin päin, huomasin että kun kääntää rattia lähes ääriasentoon, se alkaa hieman vemputtamaan rattia eestaas. Oliskos vetonivelen kuulien väliin päässyt jotain roskaa katsastus-rynkytyksessä vai peräti hajonnut se nivel? Ennen en ole moista vemputtamista havainnut? :?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Koukkasin minäkin tänä aamuna katsastuskonttorin kautta. Pakokaasutestin kävin tosin hakemassa jo aikaisemmin PCS:ltä. Vaihdoin vähän aikaa sitten Aeroon ilmamäärämittarin, kun vanha mittari sääti itsensä automaattisesti laihalle - CO palautui aina tyhjäkäynnillä lukemaan 0,1, vaikka säädettiin arvoon 2,5. Uusi imm oli pitänyt säätönsä hyvin, joten ei muuta kuin katsastukseen.

Keväällä asennetut uudet Sachsin Advantaget eivät antaneet ihan huipputuloksia, mutta kelpasvat sentään, noin 60% edessä ja 50% takana. Käsijarrussa oli eroa noin 30%, muuten jarrut ok. Parempi ollakin, kun etusatulat, levyt ja palat eivät ole kuin noin vuoden vanhat. Sitten katsastaja kurvasi hallin puolelle nosturin eteen ja tarkasti runkonumeron takakontista ja kurkisti konepellin alle. Nosturilla auto ylös ja varovaista koputtelua ruuvimeisselin perällä, ei mitään tökkimistä metallipiikillä. Pikku reikä löytyi coolerin kohdalta pohjapellistä, joka kannattaisi korjata ennen kuin koko pelti häviää.

Katselin siinä itse sivusta, että autossa on automaattinen ruostesuojakäsittely, kun vuotavasta hammastangosta on levinnyt tehostinöljyä melkein taka-akselille saakka :lol: Eipä huomauttaunut katsastaja mitään öljyvuodoista, muutenkin kone tyypillisen öljyinen alta. Sitten nostettiin keula ilmaan ja katsastaja sanoi, että madallusjouset on varmaan ollut jo pitkään autossa? Jep, onhan ne joskus ennen vuotta -94 laitettu... Eli ei tarvinnut muutoskatsastaa jousia. Eipä löytynyt mitään huomautettavaa 21 vuotiaasta turbosaabista, joten leima paperiin ja hymyssä suin takaisin liikenteeseen ja katsatukseen seuraavan kerran viimeistään vuoden 2007 tammikuussa :D

Eski
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

No ei se päivä aina ala niin mukavasti. Kävin näyttämässä classic-satkua konttorilla ja hylsyhän sieltä tuli: pelkääjän puolelta alapallonivel ja kuskin puolelta yläpallonivel vaihtoon. Ja toinen takajousen pohjauskumikin puuttui.

Muutoin oli kyllä hyvässä kunnossa, jarrut ja päästöt olivat tip-top-kunnossa eikä ruostettakaan löytynyt, vaikka inssi sitä yritti oikein hakemalla hakea.
On suuri ilo kuulla, että muuallakin kuin meidän katsastusasemalla suhtaudutaan asiallisesti määräyksiin. Epäkuntoinen auto kuuluukin hylätä katsastuksessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näinhän sen homman pitääkin mennä, että aiheelliset viat hylätään katsastuksessa. Meikäläisen 900i on saanut aiempina vuosina hylsyjä muunmuassa pallonivelistä (scantec paskat, joista meni suojakumit puoleen vuoteen) , takajarruista kerran huonojen levyjen takia (tämä oli hyvä asia, koska takapalat oli ihan loppu, jota en ollut huomannut) ja vetoakselitunnelin ruosteesta.

Tänävuonna leima tuli kehujen kera. Tälläkertaa kehut ihan yllätti minut, enhän mie semmosta osannut odottaa. Katsastusmies tuli koeajolenkiltä halliin, niin hyvä kun pää oli oviaukosta ulkona alkoi kuulumaan ylistyssanoja: "Onpa napakan tuntuinen saabi". :D No, pitipä sen eteen tehdä väähän hommiakin. :arrow: remppa topic projektiosiossa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

Olipa mukava herätä tänä aamuna tumman kaunottaren vierestä, joten paras alku päivälle...? :?:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mullakin meni laakista läpi tässä kesällä ja muutoskatsastin vanteet samalla.

oisin halunnut myös madallusjouset muutoskatsastaa, mutta inssi tokasi vaa että: "eihän näin vanhoissa tartte muutoskatsastaa" -92 auto.

kummaa kun ei halunnut laittaa :roll: vaikka samallahan ne olisi sinne naputellut vanteiden kanssa...



Jos katsastus on kestänyt puol tuntii siellä, niin mulla on varmaan ennätykset sitten lyhyt kestoisimmasta katsastuksesta.

papan saabin vein leimalle ja jäin ite sisälle oottamaan, en kerennyt kun kolme sivua keskisuomalaisesta kääntämään ja mehua pari kertaa hörppäämään, niin tuli miekkonen jo tuomaan avaimia 8O

no ei haitannut minua, leima lapussa ja jouti jo palauttaakkin auton :lol:
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

muutes kuin tuo matallusjousien muutoskatsastus tapahtuu :?:

tartteeko maksaa ylimäärästä?

kuis natsitouhua se sit on?

autohan oli 88" kaasari

kun ekaan saabbiin olis tulos lesjöt viimeistään keväällä muun korjauksen ohessa.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no ei niitä tossa jkl yksityisellä ainakaan siis tarvinnu muutoskatastaa...

oisko se muutoskatastus maksanu jonkun 30€...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos ne jouset ihan välttämättä haluaa katsastaa, niin vanhempien (ei EY-tyyppihyväksyntää vaativien) autojen alustasarjoja ei tarvitse todistaa autoon sopivaksi, riittää että jousien päät sopivat jousilautasiin. Lesjöforsseilla tosin on TüV-hyväksyntä.

Tuosta voi lukea lisää:
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf

Eski
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

hienoa!

ja motonetin mad. jouset oli lesjöt!?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itsekin käytätin 99:iä katsastusasemalla, josta kirjoittelinkin juttua tuonne projektit-osioon. Ainoa mikä jäi mieltä kaivertamaan oli tuo päästöhomma, mutta onneksi antoi kuitenkin kk ajoaikaa...
Jarruissakin oli taka-akselilla huima 10% heitto, koskaan ennen ei ole ollut heittoa kun käsijarrussa, mutta tuo onkin seisonut lähes pari vuotta...

Muutenkin tuntuu nuo katsastusmiehet "hymyilevän" kun sattuu lähes 500tkm ajettuja "hyväkuntoisia" autoja vastaan
Aina myös muistaa inssit naljailla näistä "tyypeistä joilla on juuri maalattu ja puunattu auto, josta on koko pohja märäntynyt ja kone kolisee"! :lol:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin