Koukkasin minäkin tänä aamuna katsastuskonttorin kautta. Pakokaasutestin kävin tosin hakemassa jo aikaisemmin PCS:ltä. Vaihdoin vähän aikaa sitten Aeroon ilmamäärämittarin, kun vanha mittari sääti itsensä automaattisesti laihalle - CO palautui aina tyhjäkäynnillä lukemaan 0,1, vaikka säädettiin arvoon 2,5. Uusi imm oli pitänyt säätönsä hyvin, joten ei muuta kuin katsastukseen.
Keväällä asennetut uudet Sachsin Advantaget eivät antaneet ihan huipputuloksia, mutta kelpasvat sentään, noin 60% edessä ja 50% takana. Käsijarrussa oli eroa noin 30%, muuten jarrut ok. Parempi ollakin, kun etusatulat, levyt ja palat eivät ole kuin noin vuoden vanhat. Sitten katsastaja kurvasi hallin puolelle nosturin eteen ja tarkasti runkonumeron takakontista ja kurkisti konepellin alle. Nosturilla auto ylös ja varovaista koputtelua ruuvimeisselin perällä, ei mitään tökkimistä metallipiikillä. Pikku reikä löytyi coolerin kohdalta pohjapellistä, joka kannattaisi korjata ennen kuin koko pelti häviää.
Katselin siinä itse sivusta, että autossa on automaattinen ruostesuojakäsittely, kun vuotavasta hammastangosta on levinnyt tehostinöljyä melkein taka-akselille saakka

Eipä huomauttaunut katsastaja mitään öljyvuodoista, muutenkin kone tyypillisen öljyinen alta. Sitten nostettiin keula ilmaan ja katsastaja sanoi, että madallusjouset on varmaan ollut jo pitkään autossa? Jep, onhan ne joskus ennen vuotta -94 laitettu... Eli ei tarvinnut muutoskatsastaa jousia. Eipä löytynyt mitään huomautettavaa 21 vuotiaasta turbosaabista, joten leima paperiin ja hymyssä suin takaisin liikenteeseen ja katsatukseen seuraavan kerran viimeistään vuoden 2007 tammikuussa
Eski