Lohkolämmittimen asennus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Lohkolämmittimen asennus

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Minkämoinen homma on lohkolämmittimen asennus? Kauanko vois olettaa korjaamolla menevän? Ei tartte sisähaaraa, pelkkä lohkari riittää.

Kyseessä siis 900 2.1 automaatilla.

Ja vielä, onko kokemusta Calixin lämmittimistä?
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

kyselisin myös

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin minäkin tässä kyselisin, että millainen lämmitin olis tohon 16-V koneeseen hyvä.

Meidän 16V mallissa lohkolämmitin on jotenkin tehoton verrattuna noihin 8-V mallien lämmittimiin.

Mistähän mahtas johtua?
SAAB
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Tuskimpa tuossa korjaamolla kauan vie, eivät varmaan muuta tee kun vaihtavat propun tilalle tuon lämppärin ja laittavat johdonpään puskurin alle. Nyt ei tule äkkiä mieleen kuinka hankala tuo lämmitin on sinne konehuoneeseen pujotella vai pystyykö vaan työntämään paikalleen, siitähän tuo saattaa kesto eniten riippua, sinällään varmasti melko yksinkertainen operaatio.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

miten tehottomuus on havaittavissa?, käynnistysohgelmia ?
lohkarit ovat jotain 500--600 wattisia, sen virta on siis 600 per 220 eli noin 3 ampeeria, joka on mitattavissa.
vastus ei muuta ominaisuuttaan ikääntymisen myötä, se on joko nimellisarvossaan tai sitten palanut poikki, eli teho on nimellinen tai nolla.
en usko 8 venasen ja 16 venasen välillä mitään oleeellista eroa olevan.
Toinen juttu on sitten se, että moni luulee lämmittävänsä lohkolla, mutta se on ollut jo iät ja ajat risa, joko vastus tai virran syöttö.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

helpointa on yleismittarilla mitata piuha kytkettynä siitä päästä pirin vastus.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asennuksen helppous riippuu paljolti auton varustuksesta. Turbomallissa voi olla vähän erihomma, kuin iivarissa. Lisäksi tuli havaittua, että jotkut vastukset on moottorinulkopuolisilta osiltaan niin isoja, että pahimillaan estävät tulevaisuudessa lohkon tyhjennyspropun avaamisen... Vastuksen asentamista varten voi olla tarpeen sen jalkaosan irroittaminen lohkosta. Taisi olla kolmella pultilla kiinni lohkossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti:Asennuksen helppous riippuu paljolti auton varustuksesta. Turbomallissa voi olla vähän erihomma, kuin iivarissa. Lisäksi tuli havaittua, että jotkut vastukset on moottorinulkopuolisilta osiltaan niin isoja, että pahimillaan estävät tulevaisuudessa lohkon tyhjennyspropun avaamisen... Vastuksen asentamista varten voi olla tarpeen sen jalkaosan irroittaminen lohkosta. Taisi olla kolmella pultilla kiinni lohkossa.
Mun 8-venttiilisessä H-koneessa vastus on kiinni moottorin tulipellin puoleisessa päässä, ja siinä tyhjennystulpan vieressä on edelleen tavallinen proppu, muistaakseni. Eli voisko tuon asentaa sitten kahteen paikkaan, joko koneen taakse tai sivulle?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

okaalto kirjoitti: Mun 8-venttiilisessä H-koneessa vastus on kiinni moottorin tulipellin puoleisessa päässä, ja siinä tyhjennystulpan vieressä on edelleen tavallinen proppu, muistaakseni. Eli voisko tuon asentaa sitten kahteen paikkaan, joko koneen taakse tai sivulle?
Ohhoh. Tuohan kuulostaa eksoottiselta. Eikös siellä tulipellin puolella ole jakopään kotelo? Mitähän se vastus lämmittää? Jakoketjuako? Et viitsis napata fotoa tuosta. Kuulostaa näin äkikseltään aika oudolta jutulta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Uudemmissa lienee näin:
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ain?full=1

Omassa 82:ssa lienee lähempänä tätä, onkos tämä kuva B- vai H-koneesta:
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... lug?full=1

Tämä on ainakin vanhemmanmallinen H:
http://www.saabismionsairaus.net/Albums/album59/aam.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti: Ohhoh. Tuohan kuulostaa eksoottiselta. Eikös siellä tulipellin puolella ole jakopään kotelo? Mitähän se vastus lämmittää? Jakoketjuako? Et viitsis napata fotoa tuosta. Kuulostaa näin äkikseltään aika oudolta jutulta.
No höh... mitähän mä oikein sekoilin. Siellähän se peijakas oli vierekkäin sen tyhjennyspropun kanssa. 8O Jostain vain oli jäänyt sellainen mielikuva, että se olis lohkon päässä, kun vastus kääntyy lohkon suuntaisesti ja itse liitin on jo jakopään kotelon tasalla, ja lisäksi tulipeltiin on sidottu aika pitkä nippu ylimääräistä panssarikaapelia.
Vastaa Viestiin