99:n kannen lasku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

99:n kannen lasku

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt semmoinen tilanne, että 99:n kansipahvissa tai kannessa on jotain kränää, kun nestettä on alkanut hukkumaan johonkin. Jäähdyttäjästä eikä lämppärin kennosta se ainakaan tule pihalle. Joten kilautin kotiseudulle ja laitatin sieltä tulemaan 99:n kannen Matkahuollossa. Sitten tämä kansi pääsee jahka aika suo niin Kokkolaan koneistukseen (oikaisu, venttiilityö, säädöt...). Joten...

Mikä on viisas määrä laskea kantta, jos tavoitteena on vikkelä käyttöauto? Itse pähkäilen, että 0,5mm lienee riittävä vai pitääkö ottaa 1mm? Jatkossa olis sitten tarkoitus jatkaa "säätämistä" laittamalla peltipakosarja ja esim. 99 turbon pakoputki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Varo vaan, ettei yrjömäki ala huudella muutosprosentteja 0,5mm lastusta :lol: . Liekö H-moottorin kantta uskaltaa paljoa laskea, onhan tuo aika korkeapuristeinen moottori jo valmiiksi, milli kuulostaa kyllä aika paljolta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, mullahan toi 99 on B-koneella. Just tiedustelin asiasta ja 0,5 milliä on ihan sopiva. Samalla ilmeni, että liikaa laskettu menee jo toiselle millille ja silloin tulee ongelmia jakoketjun kanssa, ei kiristy tarpeeksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Omasta H-koneen kannesta on otettu 1,3mm. Eikä ole ollut mitään ongelmia puristukset pitäisi olla jotain 10,5 luokkaa saattaa toki olla enämpikin. Tuo 0,5mm kuulostaa siis tuohon verrattuna aika miedolle laskemiselle.
#1890
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

B-koneessa ongelmaksi tulee jakoketjun kiristin. Yli millin laskuilla tulee ketjuun liikaa löysää eikä kiristimen vara välttämättä riitä. Ja se riittää, jos B-moottorin kantta laskee alle millin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

Olette väärässä mitä tulee muutosprosentteihin. Kansipahvi lasketaan kulutusosaksi joista uusien määräysten mukaan ei lasketa muutosprosentteja lainkaan. Eli prosentit = 0% 8) 8)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Entäs kannenlasku?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

dimebak kirjoitti:Entäs kannenlasku?
Kukaan ei tiedä, kukaan ei kiellä, hys hys nyt vaan :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lefa42 kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Entäs kannenlasku?
Kukaan ei tiedä, kukaan ei kiellä, hys hys nyt vaan :)
Joo, ei tietenkään. Mulle hitsataan lisää :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

onko kellään kokemusta/ajatuksia miten käy 8v katin jos laskee kantta? kovin on laiskan oloinen vakiona :(
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

katti pois, sitä kulutetaan vain katsastuksessa :roll:
paremminhan se korkea puristus polttaa eli ei väliä onko kattia vai ei...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

entäs uskaltaako B-turbon kannesta ottaa mitään pois? puristukset ei ainakaa paljoa sais nousta kun kysymys on turbomoottorista..

kyllä siitä ihan pienen pieni siivu lähtee, koska vedän sen sorvin läpi suoruuden varmistamiseksi. 8)

paljonko tulee puristuksia lisää esim 0,5mm laskusta?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

gls kirjoitti:entäs uskaltaako B-turbon kannesta ottaa mitään pois? puristukset ei ainakaa paljoa sais nousta kun kysymys on turbomoottorista..

kyllä siitä ihan pienen pieni siivu lähtee, koska vedän sen sorvin läpi suoruuden varmistamiseksi. 8)

paljonko tulee puristuksia lisää esim 0,5mm laskusta?
Tuossa on niin naurettavan matalat puristukset, että ei juuri vaikuta tuo plaanaus.

0,5mm lastu ei ratkaisevasti tuohon vaikuta.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

hyvä tietää.
en varmaan ihan puolta milliä tuosta ota.
0,25 tai jotain sinnepäin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:onko kellään kokemusta/ajatuksia miten käy 8v katin jos laskee kantta? kovin on laiskan oloinen vakiona :(
Perus asiat kuitenkin kunnossa? Virranjakajan alipainesäädin ehjä ja pakoputki kunnossa? Takapönttöhän voi vanhemmiten mennä jopa tukkoon! Erälläkin kaverilla oli rajummassa kaasuttelussa alkanu tulla villaa takapöntöstä (kontin alla). Selevä. Se sitten poistikin koko pöntön ja laittoi suoraa putkea tilalle. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin