Jäähdytyslitkut?
Jäähdytyslitkut?
Moi
Lohkolämppärin asennuksen yhteydessä tarkotus ois vaihtaa termari ja liemet.
Mitä lientä tuossa 900 2.1:ssä kannattais käyttää?
t. Janne
Lohkolämppärin asennuksen yhteydessä tarkotus ois vaihtaa termari ja liemet.
Mitä lientä tuossa 900 2.1:ssä kannattais käyttää?
t. Janne
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Siinä Townsendimport tai mikä oli-sivuilla on englanniksi aika pitkä selityskin. Jos englanninkieli sujuu, niin voi lukea ja tulla viisaksi
Mutta kyllä se ilmeisesti on niin, kuten amerikkalainenkin totesi, että kaikki litkut joita käytetään autoteollisuudessa eivät ole samanlaisia.
Hän siinä suositteli Mercedeksen käyttämää litkua, mutta en tietää mitä Suomessa Mersu käyttää, ja tutkinnan alla on, että mitä se käyttää Virossa.
Asia siis näin, että hyvässä litkussa on mukana inhibiittoreitä, jotka estää kaikenlaisen karstan, alumiinioksiidien jnp kerääntymistä koneen sisäpuolelle. Ja siitä taas riippuu, kuinka kauan kestää vesipumput, syylärit ja kannentiivisteet.
Joku sanoi, että se punainen (Polar)mpi, se missä lukee antifreeze

Mutta kyllä se ilmeisesti on niin, kuten amerikkalainenkin totesi, että kaikki litkut joita käytetään autoteollisuudessa eivät ole samanlaisia.
Hän siinä suositteli Mercedeksen käyttämää litkua, mutta en tietää mitä Suomessa Mersu käyttää, ja tutkinnan alla on, että mitä se käyttää Virossa.
Asia siis näin, että hyvässä litkussa on mukana inhibiittoreitä, jotka estää kaikenlaisen karstan, alumiinioksiidien jnp kerääntymistä koneen sisäpuolelle. Ja siitä taas riippuu, kuinka kauan kestää vesipumput, syylärit ja kannentiivisteet.
Joku sanoi, että se punainen (Polar)mpi, se missä lukee antifreeze
Mitenkähän moni edes vaihtaa vanhempiin autoihin huolto-ohjelman mukaan jäähdytysnesteet ja jarrunesteet? Pääsääntöisestihän pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. omassakin 900:ssa on esim. jarrunesteet olleet jo 3vuotta. Näin se vaan aika vierähtää. Näiden nesteiden vaihdon jos edes tekisi aikanaan, niin varmasti molemmat järjestelmät pysyisivät paremmassa kunnossa.mart96 kirjoitti:Siinä Townsendimport tai mikä oli-sivuilla on englanniksi aika pitkä selityskin. Jos englanninkieli sujuu, niin voi lukea ja tulla viisaksi![]()
Mutta kyllä se ilmeisesti on niin, kuten amerikkalainenkin totesi, että kaikki litkut joita käytetään autoteollisuudessa eivät ole samanlaisia.
Hän siinä suositteli Mercedeksen käyttämää litkua, mutta en tietää mitä Suomessa Mersu käyttää, ja tutkinnan alla on, että mitä se käyttää Virossa.
Asia siis näin, että hyvässä litkussa on mukana inhibiittoreitä, jotka estää kaikenlaisen karstan, alumiinioksiidien jnp kerääntymistä koneen sisäpuolelle. Ja siitä taas riippuu, kuinka kauan kestää vesipumput, syylärit ja kannentiivisteet.
Joku sanoi, että se punainen (Polar)mpi, se missä lukee antifreeze
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep. Kattelin tota korrekin sivuilta:
http://www.korrek.fi/tuotteet/jaahdytys ... steet.html
Ei oikein tullut selväksi, että pitääkö tota g48:aa laimentaa 50% vai ei, kymmenen litraa tekee 60e... Taitaa pihuus iskeä ja lyön tuota peruskorrekkia vaan.
http://www.korrek.fi/tuotteet/jaahdytys ... steet.html
Ei oikein tullut selväksi, että pitääkö tota g48:aa laimentaa 50% vai ei, kymmenen litraa tekee 60e... Taitaa pihuus iskeä ja lyön tuota peruskorrekkia vaan.
Ei kai noissa isoja eroja ole tunnettujen merkkien välillä ja josko parin vuoden välein viitsii vaihtaa niin luulisi kaikkien ajavan asiansa. Siitä en tiedä voiko/onko suositeltavaa käyttää vanhemmissa kulkineissa uusia punaisia nesteitä. Toisaalta hinnanero taitaa olla aika iso perinteisen ja noiden silikaattivapaiden välillä ja vuonna -92 tuskin moisia edes tunnettiin. Niin ja punaisia ja perinteisiä ei saa sekoittaa keskenään.
86 mallisessa diesel Escortissa olisi pitänyt käyttää punaista silikaatitonta nestettä, joten eiköhän se jo silloin tunnettu.Jusau kirjoitti:Toisaalta hinnanero taitaa olla aika iso perinteisen ja noiden silikaattivapaiden välillä ja vuonna -92 tuskin moisia edes tunnettiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ja mikä väite se semmoinen sitten on: *eihän silloin semmoista jäähdytysnestettä tunnettu* ?????
Minusta tosiasia on, että kemiateollisuus kehittyy koko ajan, kuten elektroonikka ja muukin teollisuus ja uusia ja parempia aineita kehitetään ja niitä olis kyllä hyvää myös käyttää, jos kerran on halu pitää hyvää huolta omasta vanhasta Saabista. Ja kuten tässäkin foorumissa on todettu: ennen autoja tekivät insinöörit nyt sitten markkinointiosasto. lisäksi se isojen yhtiöiden rahanahneus on niin suureksi kasvannut, että etsitään komponenttien toimittajia hinnan eikä laatun perusteellä. Vaikka näennäisesti eri merkkejä on monia, niin todellisuudessa on vain yksi omistaja ja yksi pohja, jolle rakennetaan kymmenen eri mallia.
Sitten laitetaan Daewoon nokalle Chevroletin merkki ja mun pitää uskoa, että mä saankin nyt sitten Chevyn halvalla
ja mikä helvetin saapi se on joka kootaan saksassa turkkilaisten ja venäläisten siirtolaisten toimeesta?
Ja niille jotka sanoo että ennen ei kukaan käyttäny semmoista tai tommoista, olen aina sanonut, että ennen ei käytetty kondomejakin. Jatkakaa vaan samaan malliin kuin ennen ja kattokaa kuinka kauan pystytte säästymään HIVIltä.
Anteeksi tuo purkaus-meni jo offtopicicsi
Minusta tosiasia on, että kemiateollisuus kehittyy koko ajan, kuten elektroonikka ja muukin teollisuus ja uusia ja parempia aineita kehitetään ja niitä olis kyllä hyvää myös käyttää, jos kerran on halu pitää hyvää huolta omasta vanhasta Saabista. Ja kuten tässäkin foorumissa on todettu: ennen autoja tekivät insinöörit nyt sitten markkinointiosasto. lisäksi se isojen yhtiöiden rahanahneus on niin suureksi kasvannut, että etsitään komponenttien toimittajia hinnan eikä laatun perusteellä. Vaikka näennäisesti eri merkkejä on monia, niin todellisuudessa on vain yksi omistaja ja yksi pohja, jolle rakennetaan kymmenen eri mallia.
Sitten laitetaan Daewoon nokalle Chevroletin merkki ja mun pitää uskoa, että mä saankin nyt sitten Chevyn halvalla

ja mikä helvetin saapi se on joka kootaan saksassa turkkilaisten ja venäläisten siirtolaisten toimeesta?
Ja niille jotka sanoo että ennen ei kukaan käyttäny semmoista tai tommoista, olen aina sanonut, että ennen ei käytetty kondomejakin. Jatkakaa vaan samaan malliin kuin ennen ja kattokaa kuinka kauan pystytte säästymään HIVIltä.
Anteeksi tuo purkaus-meni jo offtopicicsi

v**tu minä tarkemmin tiennyt, milloin moiset silikaattivapaat litkut tuli käyttöön, mutta pääosa oli ainakin aiemmin tavallista vihreää glykolia ja punaista harvemmin tarvittiin/laitettiin autoihin.Ja mikä väite se semmoinen sitten on: *eihän silloin semmoista jäähdytysnestettä tunnettu* ?????
Ja muu tarina, nickisi viittaa jotenkin tuonne Eestin suuntaan? voisi pitää mölyt mahassa, vituttaa muutenkin kun ko. valtio pääsi EU:hun, kitkekää ensin korruptio ja muu paska sieltä, kannattaa tuuletella jopa 14v. itsenäisyydestä. Siinä minun Off-topicia.
Viimeksi muokannut Jusau, Ke Loka 05, 2005 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vituttaa muutenkin kun ko. valtio pääsi EU:hun, kitkekää ensin korruptio ja muu paska sieltä, kannattaa tuuletella jopa 14v. itsenäisyydestä. Siinä minun Off-topicia.[/quote]
..älähän nyt
mistä sä sitten muualta saisit niin halpaa viina ja naisia?
Eipäs vedetä niin helposti hernettä nenään, pienellä huumorintajulla sitä pärjää tässä maailmassa paljon paremmin
..älähän nyt

Eipäs vedetä niin helposti hernettä nenään, pienellä huumorintajulla sitä pärjää tässä maailmassa paljon paremmin

No asiaan. Joku minua viisaampi sanoi joskus, että se punainen jäähdytinneste pitäisi moottoria muutaman asteen viileämpänä ja suojaa alumiiniosia hapettumiselta. Niin ja "tavallisia" ja punaisia ei sit saa sotkea keskenään

9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43