Jäähdytyslitkut?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Jäähdytyslitkut?

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Moi

Lohkolämppärin asennuksen yhteydessä tarkotus ois vaihtaa termari ja liemet.

Mitä lientä tuossa 900 2.1:ssä kannattais käyttää?

t. Janne
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

sekoitat vaan tavalliset jäähdytinnesteet, eli glykoolit 50/50 suhteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Joo niin olisin tehnytkin, ja teenkin. Tuolla tonnarien puolella oli jotain juttua väreistä ym.

Onko noissa nesteissä muuten laatueroja merkin mukaan?
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Siinä Townsendimport tai mikä oli-sivuilla on englanniksi aika pitkä selityskin. Jos englanninkieli sujuu, niin voi lukea ja tulla viisaksi :D

Mutta kyllä se ilmeisesti on niin, kuten amerikkalainenkin totesi, että kaikki litkut joita käytetään autoteollisuudessa eivät ole samanlaisia.

Hän siinä suositteli Mercedeksen käyttämää litkua, mutta en tietää mitä Suomessa Mersu käyttää, ja tutkinnan alla on, että mitä se käyttää Virossa.
Asia siis näin, että hyvässä litkussa on mukana inhibiittoreitä, jotka estää kaikenlaisen karstan, alumiinioksiidien jnp kerääntymistä koneen sisäpuolelle. Ja siitä taas riippuu, kuinka kauan kestää vesipumput, syylärit ja kannentiivisteet.

Joku sanoi, että se punainen (Polar)mpi, se missä lukee antifreeze
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mersuliikkeestä saa sinistä Korrek G-48 coolant fluidia. Hinta 6e/l.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mart96 kirjoitti:Siinä Townsendimport tai mikä oli-sivuilla on englanniksi aika pitkä selityskin. Jos englanninkieli sujuu, niin voi lukea ja tulla viisaksi :D

Mutta kyllä se ilmeisesti on niin, kuten amerikkalainenkin totesi, että kaikki litkut joita käytetään autoteollisuudessa eivät ole samanlaisia.

Hän siinä suositteli Mercedeksen käyttämää litkua, mutta en tietää mitä Suomessa Mersu käyttää, ja tutkinnan alla on, että mitä se käyttää Virossa.
Asia siis näin, että hyvässä litkussa on mukana inhibiittoreitä, jotka estää kaikenlaisen karstan, alumiinioksiidien jnp kerääntymistä koneen sisäpuolelle. Ja siitä taas riippuu, kuinka kauan kestää vesipumput, syylärit ja kannentiivisteet.

Joku sanoi, että se punainen (Polar)mpi, se missä lukee antifreeze
Mitenkähän moni edes vaihtaa vanhempiin autoihin huolto-ohjelman mukaan jäähdytysnesteet ja jarrunesteet? Pääsääntöisestihän pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. omassakin 900:ssa on esim. jarrunesteet olleet jo 3vuotta. Näin se vaan aika vierähtää. Näiden nesteiden vaihdon jos edes tekisi aikanaan, niin varmasti molemmat järjestelmät pysyisivät paremmassa kunnossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Jep. Kattelin tota korrekin sivuilta:

http://www.korrek.fi/tuotteet/jaahdytys ... steet.html

Ei oikein tullut selväksi, että pitääkö tota g48:aa laimentaa 50% vai ei, kymmenen litraa tekee 60e... Taitaa pihuus iskeä ja lyön tuota peruskorrekkia vaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitää laimentaa ihan tavalliseen tapaan, eli 4l riittänee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei kai noissa isoja eroja ole tunnettujen merkkien välillä ja josko parin vuoden välein viitsii vaihtaa niin luulisi kaikkien ajavan asiansa. Siitä en tiedä voiko/onko suositeltavaa käyttää vanhemmissa kulkineissa uusia punaisia nesteitä. Toisaalta hinnanero taitaa olla aika iso perinteisen ja noiden silikaattivapaiden välillä ja vuonna -92 tuskin moisia edes tunnettiin. Niin ja punaisia ja perinteisiä ei saa sekoittaa keskenään.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jusau kirjoitti:Toisaalta hinnanero taitaa olla aika iso perinteisen ja noiden silikaattivapaiden välillä ja vuonna -92 tuskin moisia edes tunnettiin.
86 mallisessa diesel Escortissa olisi pitänyt käyttää punaista silikaatitonta nestettä, joten eiköhän se jo silloin tunnettu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ahas, no sitten, tuo oli vain villi arvaus, että olisi uudempia keksintöjä nuo punaiset litkut.
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Ja mikä väite se semmoinen sitten on: *eihän silloin semmoista jäähdytysnestettä tunnettu* ?????

Minusta tosiasia on, että kemiateollisuus kehittyy koko ajan, kuten elektroonikka ja muukin teollisuus ja uusia ja parempia aineita kehitetään ja niitä olis kyllä hyvää myös käyttää, jos kerran on halu pitää hyvää huolta omasta vanhasta Saabista. Ja kuten tässäkin foorumissa on todettu: ennen autoja tekivät insinöörit nyt sitten markkinointiosasto. lisäksi se isojen yhtiöiden rahanahneus on niin suureksi kasvannut, että etsitään komponenttien toimittajia hinnan eikä laatun perusteellä. Vaikka näennäisesti eri merkkejä on monia, niin todellisuudessa on vain yksi omistaja ja yksi pohja, jolle rakennetaan kymmenen eri mallia.
Sitten laitetaan Daewoon nokalle Chevroletin merkki ja mun pitää uskoa, että mä saankin nyt sitten Chevyn halvalla :D

ja mikä helvetin saapi se on joka kootaan saksassa turkkilaisten ja venäläisten siirtolaisten toimeesta?

Ja niille jotka sanoo että ennen ei kukaan käyttäny semmoista tai tommoista, olen aina sanonut, että ennen ei käytetty kondomejakin. Jatkakaa vaan samaan malliin kuin ennen ja kattokaa kuinka kauan pystytte säästymään HIVIltä.

Anteeksi tuo purkaus-meni jo offtopicicsi :wink:
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ja mikä väite se semmoinen sitten on: *eihän silloin semmoista jäähdytysnestettä tunnettu* ?????
v**tu minä tarkemmin tiennyt, milloin moiset silikaattivapaat litkut tuli käyttöön, mutta pääosa oli ainakin aiemmin tavallista vihreää glykolia ja punaista harvemmin tarvittiin/laitettiin autoihin.

Ja muu tarina, nickisi viittaa jotenkin tuonne Eestin suuntaan? voisi pitää mölyt mahassa, vituttaa muutenkin kun ko. valtio pääsi EU:hun, kitkekää ensin korruptio ja muu paska sieltä, kannattaa tuuletella jopa 14v. itsenäisyydestä. Siinä minun Off-topicia.
Viimeksi muokannut Jusau, Ke Loka 05, 2005 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

vituttaa muutenkin kun ko. valtio pääsi EU:hun, kitkekää ensin korruptio ja muu paska sieltä, kannattaa tuuletella jopa 14v. itsenäisyydestä. Siinä minun Off-topicia.[/quote]

..älähän nyt :D mistä sä sitten muualta saisit niin halpaa viina ja naisia?

Eipäs vedetä niin helposti hernettä nenään, pienellä huumorintajulla sitä pärjää tässä maailmassa paljon paremmin
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Kuva
No asiaan. Joku minua viisaampi sanoi joskus, että se punainen jäähdytinneste pitäisi moottoria muutaman asteen viileämpänä ja suojaa alumiiniosia hapettumiselta. Niin ja "tavallisia" ja punaisia ei sit saa sotkea keskenäänKuva
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Vastaa Viestiin