Motonetin Lesjöforsit noppaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Motonetin Lesjöforsit noppaan

Viesti Kirjoittaja sponde »

Noniin, nyt on Lesjöt nopassa alla! Viikko sitten vaihdettiin takajouset, ja perä näytti ja tuntui heti paremmalta. Mutta kun sain eilen etujousetkin paikalleen, seurasi suuri pettymys: keula on lähes yhtä korkealla kuin vakiojousilla :? Vaikka nämä jouset on vapaana n.7 tai 8 centtiä vakioita lyhemmät.. Ja ei se auto nyt näytä kovin, takapäässä renkaan ja kaaren väli n.3 cm ja edessä reilusti yli 5. Missä voi olla vika :?:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ottaako eessä pohjauskumit ylätukivarteen kiinni? mulla satkussa etukumin ja lokarin väli n.1-1,5cm riippuu rengastuksesta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Poppi arsenaalia vähemmäksi... :wink: :)
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

nalleolut kirjoitti:ottaako eessä pohjauskumit ylätukivarteen kiinni? mulla satkussa etukumin ja lokarin väli n.1-1,5cm riippuu rengastuksesta.
Ei ota, autossa oli viimeksi rälläkkäjouset, ja niillä renkaat olivat lähes kiinni kaaressa.

Ja ei ne poppilaitteet niin paljon paina että perä sen takia laskisi. Sitäpaitsi perä on nyt ihan sopiva, keula on vain ihan liian korkealla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noi on varmaan mitoitettu turbojen mittojen mukaan joissa on konehuoneessa jonkin verta enempi painoa.

Kun tuohon noppaan ei tekniikkaa saa päivittää turboon niin vaihtoehdoksi taitaa jäädä laikkakone.

Itse ottaisin molemmista päistä puol kierrosta pois niin jousi pysyy suoremmassa, tosin toi toppari kannattaa tsekata.

Tuossa on mun vanha kaasarisatku jolle ko. operaatio tuli tehtyä.


Olikos se vielä niin että nopan ikäisiin sai laillisesti katkoo jouset...
No kuhan ei lyhennä niin paljon että eivät pysy paikalla.
Itsellä noi mahtuivat lyhennyksen jälkeen tuleen pois kun irroitti iskarin mutta muuten olivat tukevasti paikoillaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

tetammi kirjoitti:Olikos se vielä niin että nopan ikäisiin sai laillisesti katkoo jouset...
Joo ja minä menin tyhmä vaihtamaan vain sen takia etujouset ko luulin että ne rälläkkäjouset on laittomat! Mikä siinä sitte on rajoituksena että saako niitä katkoa vai ei?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Katkaisun jälkeenkin jousen pään pitää olla alkuperäisen muotoinen, viimeinen kierroksen pitää olla matala, niin että jousi istuu paikallaan.

Jousen päätä voi muotoilla katkaisun jälkeen kuumentamalla ja taivuttamalla, mutta samalla varmaan jousto-ominaisuudet muuttuvat.

EY-tyyppihyväksyttyyn (-96 -) autoon ei laikkajouset kelpaa, kun tarvitaan todistus autoon sopivuudesta.

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20792
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Yllättävän selvää tekstiä viralliseksi lapuksi :wink: Mutta mikä se katsastusmiehen päätös sitten on käytännössä, jos joku (esim. pakoputken) osa on vähän alle 80 mm korkeudella? Ja mun edellisistä hyväksi havaituista jousista on otettu 2 rinkiä laikalla pois, ne jousen yläpäät on aika ilkeän näköiset.. Mutta jos tekis sille yläpään kupille jotain? Vai saakohan uutena katkaistuille jousille tehtyjä kuppeja?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

eikös noissa uusissa lesjöissä ole sellanen hieman takakeno asento..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

no ainakaan tämä mun auto ei oo enää HIEMAN takakenossa.. :wink:
JanneR
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 15, 2005 20:30
Paikkakunta: suurhelsinki

Re: Motonetin Lesjöforsit noppaan

Viesti Kirjoittaja JanneR »

sponde kirjoitti:seurasi suuri pettymys: keula on lähes yhtä korkealla kuin vakiojousilla :? Vaikka nämä jouset on vapaana n.7 tai 8 centtiä vakioita lyhemmät.. Ja ei se auto nyt näytä kovin, takapäässä renkaan ja kaaren väli n.3 cm ja edessä reilusti yli 5. Missä voi olla vika :?:
Ottakaa huomioon että "kääntyvien etupyörien takia" pyöränaukot
ovat edessä isommat kuin takana. Älkää siis verratko pyörän yläpuolella
olevaa tyhjää edessä ja takana vaan mittakaa jostain listasta, tai
vastaavasta, etäisyys maahan niin näette madalluksen edessä/takana.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no jokatapauksessa keuliva auto ei ole hyvännäköinen, ittellä meni noin 2 vuotta että tuli auto balanssiin.

lesoja on koulutettava :lol: jotta tulee hyvä :wink:

pikakonstina tosiaan laikkaaminen, mutta itse jätin tekemättä.

muihin merkkeihin saa juuri ton takia esim. 60/40 madaltavia jousia...
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kun tein viime talvena laikka-madalluksen niin keula oli korkeammalla kuin perä, johtuen tuosta pyöränkaarien korkeuserosta.


nyt syksyllä kokeilin uudehkoja turbon jousia, joilla sama homma.

turbot eivät ehtineet olla kuin pari päivää alla, kun heivasin ne osavarastoon ja laitoin tilalle käytetyt Elitet joilla auto on aika hyvässä balanssissa. :)

laikkajousia en enään alle laita koska se on aina hieman kyseenalaista..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Harmittaa vaan se että ne rälläkkäjouset oli tosi hyvän pituiset, ostin lähinnä sen takia Lesjöt että saa auton vielä katsastettuakin. Mitä ne katsastusmiehet yleensä sitten meinaa jos on laikkamadallettu auto? Onko niille jousen päille käytännössä pakko tehä jotain?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos laikka jouset sinne vaan hyvin saa istumaan ja ne eivät pääse lähtemään pois kun auto nostetaan ylös niin ovat vanhoissa lailliset.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin