Motonetin Lesjöforsit noppaan
Motonetin Lesjöforsit noppaan
Noniin, nyt on Lesjöt nopassa alla! Viikko sitten vaihdettiin takajouset, ja perä näytti ja tuntui heti paremmalta. Mutta kun sain eilen etujousetkin paikalleen, seurasi suuri pettymys: keula on lähes yhtä korkealla kuin vakiojousilla Vaikka nämä jouset on vapaana n.7 tai 8 centtiä vakioita lyhemmät.. Ja ei se auto nyt näytä kovin, takapäässä renkaan ja kaaren väli n.3 cm ja edessä reilusti yli 5. Missä voi olla vika
Ei ota, autossa oli viimeksi rälläkkäjouset, ja niillä renkaat olivat lähes kiinni kaaressa.nalleolut kirjoitti:ottaako eessä pohjauskumit ylätukivarteen kiinni? mulla satkussa etukumin ja lokarin väli n.1-1,5cm riippuu rengastuksesta.
Ja ei ne poppilaitteet niin paljon paina että perä sen takia laskisi. Sitäpaitsi perä on nyt ihan sopiva, keula on vain ihan liian korkealla.
Noi on varmaan mitoitettu turbojen mittojen mukaan joissa on konehuoneessa jonkin verta enempi painoa.
Kun tuohon noppaan ei tekniikkaa saa päivittää turboon niin vaihtoehdoksi taitaa jäädä laikkakone.
Itse ottaisin molemmista päistä puol kierrosta pois niin jousi pysyy suoremmassa, tosin toi toppari kannattaa tsekata.
Tuossa on mun vanha kaasarisatku jolle ko. operaatio tuli tehtyä.
Olikos se vielä niin että nopan ikäisiin sai laillisesti katkoo jouset...
No kuhan ei lyhennä niin paljon että eivät pysy paikalla.
Itsellä noi mahtuivat lyhennyksen jälkeen tuleen pois kun irroitti iskarin mutta muuten olivat tukevasti paikoillaan.
Kun tuohon noppaan ei tekniikkaa saa päivittää turboon niin vaihtoehdoksi taitaa jäädä laikkakone.
Itse ottaisin molemmista päistä puol kierrosta pois niin jousi pysyy suoremmassa, tosin toi toppari kannattaa tsekata.
Tuossa on mun vanha kaasarisatku jolle ko. operaatio tuli tehtyä.
Olikos se vielä niin että nopan ikäisiin sai laillisesti katkoo jouset...
No kuhan ei lyhennä niin paljon että eivät pysy paikalla.
Itsellä noi mahtuivat lyhennyksen jälkeen tuleen pois kun irroitti iskarin mutta muuten olivat tukevasti paikoillaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Katkaisun jälkeenkin jousen pään pitää olla alkuperäisen muotoinen, viimeinen kierroksen pitää olla matala, niin että jousi istuu paikallaan.
Jousen päätä voi muotoilla katkaisun jälkeen kuumentamalla ja taivuttamalla, mutta samalla varmaan jousto-ominaisuudet muuttuvat.
EY-tyyppihyväksyttyyn (-96 -) autoon ei laikkajouset kelpaa, kun tarvitaan todistus autoon sopivuudesta.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20792
Jousen päätä voi muotoilla katkaisun jälkeen kuumentamalla ja taivuttamalla, mutta samalla varmaan jousto-ominaisuudet muuttuvat.
EY-tyyppihyväksyttyyn (-96 -) autoon ei laikkajouset kelpaa, kun tarvitaan todistus autoon sopivuudesta.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20792
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Yllättävän selvää tekstiä viralliseksi lapuksi Mutta mikä se katsastusmiehen päätös sitten on käytännössä, jos joku (esim. pakoputken) osa on vähän alle 80 mm korkeudella? Ja mun edellisistä hyväksi havaituista jousista on otettu 2 rinkiä laikalla pois, ne jousen yläpäät on aika ilkeän näköiset.. Mutta jos tekis sille yläpään kupille jotain? Vai saakohan uutena katkaistuille jousille tehtyjä kuppeja?
Re: Motonetin Lesjöforsit noppaan
Ottakaa huomioon että "kääntyvien etupyörien takia" pyöränaukotsponde kirjoitti:seurasi suuri pettymys: keula on lähes yhtä korkealla kuin vakiojousilla Vaikka nämä jouset on vapaana n.7 tai 8 centtiä vakioita lyhemmät.. Ja ei se auto nyt näytä kovin, takapäässä renkaan ja kaaren väli n.3 cm ja edessä reilusti yli 5. Missä voi olla vika
ovat edessä isommat kuin takana. Älkää siis verratko pyörän yläpuolella
olevaa tyhjää edessä ja takana vaan mittakaa jostain listasta, tai
vastaavasta, etäisyys maahan niin näette madalluksen edessä/takana.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
kun tein viime talvena laikka-madalluksen niin keula oli korkeammalla kuin perä, johtuen tuosta pyöränkaarien korkeuserosta.
nyt syksyllä kokeilin uudehkoja turbon jousia, joilla sama homma.
turbot eivät ehtineet olla kuin pari päivää alla, kun heivasin ne osavarastoon ja laitoin tilalle käytetyt Elitet joilla auto on aika hyvässä balanssissa.
laikkajousia en enään alle laita koska se on aina hieman kyseenalaista..
nyt syksyllä kokeilin uudehkoja turbon jousia, joilla sama homma.
turbot eivät ehtineet olla kuin pari päivää alla, kun heivasin ne osavarastoon ja laitoin tilalle käytetyt Elitet joilla auto on aika hyvässä balanssissa.
laikkajousia en enään alle laita koska se on aina hieman kyseenalaista..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80