Akku takakonttiin??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Akku takakonttiin??

Viesti Kirjoittaja gls »

onko kellään kokemusta akun siirtämisestä peräkonttiin?

onko minkälainen homma?

kun ei meinaa turbo ja akku sopia yhtäaikaa 99:n konepellin alle.
akku on tällähetkellä siinä missä sen 99Turbossa kuuluukin olla, eli melkein pakosarjan yläpuolella, vie pirusti tilaa ja lämpenee helvetisti, pelottaa että se sulaa ja räjähtää.. 8O
Kuva :roll:

eli olisko vaikeaa/kannattavaa siirtää se peräkonttiin? :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

iisi keissi:
1. paat sen sinne takabaksin monttuun niin ei vie tilaa, hirtät kii pohjaan vaikka samanlaisilla koukuilla kuin alkuperäiset
2. maadoituksen värkkäät niihin takakontin pultteihin
3. kaapelin suojaat nirhaantumisilta kaikissa läpivientikohdissa HYVIN, sillä son kyllä tulipalon paikka jos ottaa runkoon
4. Liittämiseen voi käyttää sitä etulokarissa olevaa liitintä, kun kaapelipäätteet hommaa siihen sopivat
5. päävirtakytkin on sitten maun mukaan
6. ja piuhassa pitää sitten olla reilusti poikkipintaa, vähän enempi kuin alkuperäisissä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Laitoin itse satkuun sinne peräkontin syvennykseen. Sirkkelillä pienensin vanhaa subbarikoteloa ja pienellä patentilla pohjaan ja kulmaraudan avulla siihen pitkittäispalkkiin. Kotelon päälystin huovalla ja kanteen laitoin saranat ja epäkeskolukon. Varaosasatkusta otin varapyöräkoteloon uuden kannen, josta pala pois. Akku on kiinni kotelon pohjassa vannenauhalla.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

ps. ehkä suosittelisin vielä pääsulaketta :!:

ja syy tähän on se että jos/ja kun n.5-10 vuoden päästä sattuu kaapelin kuori rikkoutumaan niin olis edes joku joka pelastas. No sulakkeen koosta en osaa sanoo mitään (vielä), mutta mikään pienihän ei riitä. Kokeilemalla vaan ja sitten vähän reilu kun alkaa kestään :lol: Startatessa pakkasella eniten kuluu kuitenkin virtaa... :roll:

Ja kyllähän se sitten kipunoittee, mutta voihan se sulake pelastaakiin...........
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Juu, tottakai päävirtasulake. Taitaa olla 150A itsellä. Pääkatkaisiakin löytyy, saa ainakin virrat pois, jos joutuu jättämään auton parkkiin pidemmäksi aikaa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tästä on ollut juttua ennenkin, ilmeisesti 200A sulake on sopiva.
Noita kun jostain vielä löytäisi, vinkkejä?

Bilteman venekäyttöön suunniteltu akkukotelo on aika hyvä tuohon tarkoitukseen.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

99:iä turbottaessa siirsin akun suosiolla takakonttiin. Kaapeli kannattaa olla vaikka paksua hitsauskaapelia, se on kestävää. Pitkissä kaapeleissa tahtoo tulla jännitehäviötä, joten vaihdoin 14,5 V säätimen. Kovilla pakkasilla, lyhyillä ajomatkoilla akun varaus tahtoo kuitenkin jäädä heikonpuoleiseksi, joten pitempää starttausta ei tahdo jaksaa. Kesällä ei ole ollut ongelmia.

Satkussa siirsin akun takaisin konehuoneeseen, vakio-ic:n paikalle. Alkoi kyllä heti pyörittää reippaammin. :roll:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kiitos ohjeista. :)

ajattelin laittaa virtakaapelin puutarhaletkun tms. sisään ettei ihan heti mene puhki, jos tämä homma sitten toteutuu niin päävirtakatkaisin tulee olemaan.

akulle kotelo syntyy mielikuvituksella ja migillä.. :wink:

jos en tuota sitten ennen talvea saa tuonne siirettyä, niin mistä saisi sellaista lämpöä eristävää teippiharsoa downpipen ympärille, ettei lämpenis niin paljon. tarvikeliikkessä oli ainakin ihanan KALLISTA!

99 Turbossa on akulle joku viilennys-systeemi jo tehtaalta, mutta en ainakaan vielä ole keksinyt mistä saisi sille putken vedettyä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ronska kirjoitti:Tästä on ollut juttua ennenkin, ilmeisesti 200A sulake on sopiva.
Noita kun jostain vielä löytäisi, vinkkejä?

Lähimmästä trukkihuollosta ainakin löytyy.
Pienissä sähkötrukeissa käytetään muutaman sadan ämpärin sulakkeita.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

gls kirjoitti:99 Turbossa on akulle joku viilennys-systeemi jo tehtaalta, mutta en ainakaan vielä ole keksinyt mistä saisi sille putken vedettyä..
Eikös niissä ollut samantapaista lämpökilpeä kuin satkuissa. Tuosta Turbosta olen kattonut, että se näyttäis olevan jotain massaa siellä välissä, aivan ku paperimassaa :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Pieni off-topic tähän väliin. Akun siirto konttiin taitaa olla itsellänikin edessä, autona tosin satku 99:n sijaan. Onkohan jollain muutamaa kuvaa akusta takakontissa? Mietiskelin akun järkevää kiinnitystä kontin pohjaan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
99tbo
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

alkuperäisissä 99 turboissa tulee ilmaputki etuspoikalta akun alle
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Itellä on "EMS"issä akku takakontissa. En tehnyt syvennystä vaan haponkestävästä pohjan ja siihen 3 cm reunat ja putki kulmaan ja letku sieltä ulos jos happoa valuu. Optima on kyllä akkuna et ei pitäis vuotaa. Kuskinpuolella "montussa" se akku ja ei se pikku patti haittaa verhoilussa siellä.
Hitsauskaapelista tein kaapelit. Haitari suojaputki päälle ja päävirtakytkin välissä , takapenkin alla ,johon vaijerikäyttö konehuoneesta..
Maajohto suoraan pultattu takakontin keskipalkkiin .

Mitään ongelmia ei ole ollut, päinvastoin. Painoa sai pois keulalta ja peltisarja sopi paremmin pannuhuoneeseen. :)

Suosittelen Optimaa Tms. ettei tartte peräkonttia hitsata happovuotojen takia ja voi pitää muutakin kuin akkua peräkontissa niin ei happo pääse pilaa tavaroita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Suosittelisin 50 mm2 piuhaa virtapiuhaksi, siinä pitäis jo riittää poikkipinta-ala. Alkuperäiset on muistaakseni 16mm2. Ja läpiviennit kannattaa suojata TOSI hyvin.
Muistaakseni startti on teholtaan n. 1kW eli se on ottama virta on n.85 A, mutta talvella öljyjen ollessa jäykät se ottaa huomattavasti enemmän. Eli 150-200A pääsulake pitäis riittää.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Sweden
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 11:16
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja Sweden »

Joo olihan se aikomoinen homma siirtää akku taakse....ku ei meinannu
turbo mahtua oli silloin siirrettävä akku taakse :D
Vastaa Viestiin