99 tuulilasinpyyhkijän moottori ääntelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 tuulilasinpyyhkijän moottori ääntelee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

auto on 99 -84 ja tuulilasinpyyhkijän moottorista kuuluu omituinen BZZZZ aina parin silmänräpäyksen ajan kun pyyhkijät palaavat ääriasennosta takaisin. mitä tuo ääni enteilee?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teet näin. Otat pyyhkijänvarret pois, irroitat pyyhkijänmoottorin ja vedät moottorin vaijereineen pois paikoiltaan. Sen jälkeen rätillä pyyhit vaseliinit siitä vaijerista, laitat uudet vaseliinit ja asennat takaisin paikoilleen. Oma hiljeni tuolla vaikkei se mitään meteliä pitänyt.

Tietenkin viekä radikaalimpi toimenpide on purkaa koko pyyhinlaitteisto irti, purkaa osiin, puhdistaa, rasvata ja kasata.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko pyyhkijänakselit käymässä kankeiksi voitelunpuutteesta ja hapettumisesta johtuen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ok, no se tarttee sitten tsekata, halusin vain varmistaa että löytyiskö täältä foorumilta sellainen nopea "hiero sulaketta 5 ja taas toimii" vastausta :)

pahus kun tähän vuodenaikaan ei tuota valoa enää tuppaa olemaan vapaa-aikana kun viikonloppuisin. onko toi moottorin irroitus kuinka epämiellyttävä toimenpide? vaatiiko harvinaisempia työkaluja, pieniä käsiä, kärsivällisyyttä, mikä on katastrofivaaran todennäköisyys että teen jotain peruuttamatonta? mullahan olis ylimääräinen moottori vaijereineen tuossa irti, voisin sen valmistella tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Moottori on kiinni sellaisella metallipangalla, kiinni siis yhdellä pultilla. Lisäksi moottori on kiinni siinä putkessä mutterilla jonka löysäämisen jälkeen saat vedettyä vaijerin pois jahka muistat ottaa pyyhkijänvarret irti.

Itselle kävi niin, että olin ottamassa puhaltimen moottoria pois fööneineen. Joten piti hieman sitä pyyhkijänmoottoria siirtää. Yritin sitten pultin ja mutterin irroituksen jälkeen vetää mootttoria tuloksetta. Hieman verenpaine nousi joten kovempaa vetoa voimasanojen kera ja samalla silmä kulmassa näen, kun puuhkijät alkaa liikkumaan alaspäin. otin pyyhkijänvarret irti ja johan tuli keveästi. Samalla huomasin, että puhaltimesta pelkän moottorinkin pois, kun talttapäämeisselillä pitää fööniä paikoillaan. No, tulipahan otettua silloin koko paska irti, putsattua ja rasvattua uudestaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:vaatiiko harvinaisempia työkaluja, pieniä käsiä, kärsivällisyyttä, mikä on katastrofivaaran todennäköisyys että teen jotain peruuttamatonta?
Pyyhkijävarsien irrottaminen akselista on se hankalin juttu. Varren pää pysyy akselin päässä rihlauksen ja varren alla olevan pienen lukituskynnen avulla. Periaatteessa kännät kynnen vaan vapaaksi ja vedät varren irti rihloituksesta.

Käytännössä rihlat saattavat olla hapettuneet toisiinsa hyvinkin tiukkaan. Harkitsemattomalla voimankäytöllä saattaa saada akselit vääntymään kieroiksi niin, että sitten ei ainakaan pyyhkijät pyöri vapaasti.

Moottorin saa myös irrotettua ilman pyyhkijävarsien irrottamista, jos avaa moottorin sivukannen ruuvit ja irrottaa vaijerin moottorista. Ruuveja on useita ja työasento on hankala.

Varsien irrottamista käsiteltiin listalla kaksi vuotta sitten muutamalla eri otsikolla. Tässä yksi:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21441.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olen huomaavinani että ääntely katosi kun ruiskutin sprayrasvaa pyyhkijän mekanismiin konehuoneen puolelta, näinkö helposti korjaantui?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin