99 tuulilasinpyyhkijän moottori ääntelee
99 tuulilasinpyyhkijän moottori ääntelee
auto on 99 -84 ja tuulilasinpyyhkijän moottorista kuuluu omituinen BZZZZ aina parin silmänräpäyksen ajan kun pyyhkijät palaavat ääriasennosta takaisin. mitä tuo ääni enteilee?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Teet näin. Otat pyyhkijänvarret pois, irroitat pyyhkijänmoottorin ja vedät moottorin vaijereineen pois paikoiltaan. Sen jälkeen rätillä pyyhit vaseliinit siitä vaijerista, laitat uudet vaseliinit ja asennat takaisin paikoilleen. Oma hiljeni tuolla vaikkei se mitään meteliä pitänyt.
Tietenkin viekä radikaalimpi toimenpide on purkaa koko pyyhinlaitteisto irti, purkaa osiin, puhdistaa, rasvata ja kasata.
Tietenkin viekä radikaalimpi toimenpide on purkaa koko pyyhinlaitteisto irti, purkaa osiin, puhdistaa, rasvata ja kasata.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ok, no se tarttee sitten tsekata, halusin vain varmistaa että löytyiskö täältä foorumilta sellainen nopea "hiero sulaketta 5 ja taas toimii" vastausta 
pahus kun tähän vuodenaikaan ei tuota valoa enää tuppaa olemaan vapaa-aikana kun viikonloppuisin. onko toi moottorin irroitus kuinka epämiellyttävä toimenpide? vaatiiko harvinaisempia työkaluja, pieniä käsiä, kärsivällisyyttä, mikä on katastrofivaaran todennäköisyys että teen jotain peruuttamatonta? mullahan olis ylimääräinen moottori vaijereineen tuossa irti, voisin sen valmistella tilalle.

pahus kun tähän vuodenaikaan ei tuota valoa enää tuppaa olemaan vapaa-aikana kun viikonloppuisin. onko toi moottorin irroitus kuinka epämiellyttävä toimenpide? vaatiiko harvinaisempia työkaluja, pieniä käsiä, kärsivällisyyttä, mikä on katastrofivaaran todennäköisyys että teen jotain peruuttamatonta? mullahan olis ylimääräinen moottori vaijereineen tuossa irti, voisin sen valmistella tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Moottori on kiinni sellaisella metallipangalla, kiinni siis yhdellä pultilla. Lisäksi moottori on kiinni siinä putkessä mutterilla jonka löysäämisen jälkeen saat vedettyä vaijerin pois jahka muistat ottaa pyyhkijänvarret irti.
Itselle kävi niin, että olin ottamassa puhaltimen moottoria pois fööneineen. Joten piti hieman sitä pyyhkijänmoottoria siirtää. Yritin sitten pultin ja mutterin irroituksen jälkeen vetää mootttoria tuloksetta. Hieman verenpaine nousi joten kovempaa vetoa voimasanojen kera ja samalla silmä kulmassa näen, kun puuhkijät alkaa liikkumaan alaspäin. otin pyyhkijänvarret irti ja johan tuli keveästi. Samalla huomasin, että puhaltimesta pelkän moottorinkin pois, kun talttapäämeisselillä pitää fööniä paikoillaan. No, tulipahan otettua silloin koko paska irti, putsattua ja rasvattua uudestaan.
Itselle kävi niin, että olin ottamassa puhaltimen moottoria pois fööneineen. Joten piti hieman sitä pyyhkijänmoottoria siirtää. Yritin sitten pultin ja mutterin irroituksen jälkeen vetää mootttoria tuloksetta. Hieman verenpaine nousi joten kovempaa vetoa voimasanojen kera ja samalla silmä kulmassa näen, kun puuhkijät alkaa liikkumaan alaspäin. otin pyyhkijänvarret irti ja johan tuli keveästi. Samalla huomasin, että puhaltimesta pelkän moottorinkin pois, kun talttapäämeisselillä pitää fööniä paikoillaan. No, tulipahan otettua silloin koko paska irti, putsattua ja rasvattua uudestaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pyyhkijävarsien irrottaminen akselista on se hankalin juttu. Varren pää pysyy akselin päässä rihlauksen ja varren alla olevan pienen lukituskynnen avulla. Periaatteessa kännät kynnen vaan vapaaksi ja vedät varren irti rihloituksesta.lucaf kirjoitti:vaatiiko harvinaisempia työkaluja, pieniä käsiä, kärsivällisyyttä, mikä on katastrofivaaran todennäköisyys että teen jotain peruuttamatonta?
Käytännössä rihlat saattavat olla hapettuneet toisiinsa hyvinkin tiukkaan. Harkitsemattomalla voimankäytöllä saattaa saada akselit vääntymään kieroiksi niin, että sitten ei ainakaan pyyhkijät pyöri vapaasti.
Moottorin saa myös irrotettua ilman pyyhkijävarsien irrottamista, jos avaa moottorin sivukannen ruuvit ja irrottaa vaijerin moottorista. Ruuveja on useita ja työasento on hankala.
Varsien irrottamista käsiteltiin listalla kaksi vuotta sitten muutamalla eri otsikolla. Tässä yksi:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21441.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00