Ässän kanssa murheita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Ässän kanssa murheita

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jep, Eli tänään oli ohjelmassa 0g 900s -91 kanssa, Termarin vaihto, Lämppärin hanan vaihto ja suuttimien vaihto.

Kaikki meni niinkun pitääkän aluksi. Eli lämmöt rupesivat nousemaan puoleen väliin, sisälle alkoi tulla kuumaa ilmaa ja Suuttimet saatiin paikoilleen( Oranssit ).

Sitten testilenkille. Ja kuinka ollakkaan CE syttyi kun antoi vähän monoa :evil:

Otettiin pakokaasu arvotkin vielä ja osoittautui että kone käy aika laihalla. Myös Lambda-arvot olivat korkeat.

Kerran tällä satkulla tyhjäkäynnillä lämmöt ovat nousseet puoleen väliin ja siloin CE on syttynyt. Nyt kun vaihdettiin Uusi termri ja lämmöt ovat korkeammalla, niin CE rupesi kummittelemaan.

Mistähän tässä rupeaisi vikaa metsästämään?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Ruiskun lämpöanturi tai lambda-anturi?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Lambda-anturia kans epäilimme. ja sen taidan motonetistä laittaa tilaukseenTurbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
. Mutta kumpikohan näistä on se oikea?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Eikös S:ssä ole luukas. Olettasin ettei toi bossin lambda käy siihen. :roll:
900 S -90
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, siihen pitää olla Lucasin lambda anturi, joka vielä maksaa ihan mukavasti. Mulla ois yksi saabilta ostettu lucas anturi vain pari päivää putkessa kiinni olleena odottelemassa pahan päivän varalle. Omassani vika löytyikin sitten imuvuodosta ja koska lambda anturin vaihdolla ei mikään muuttunut, niin jätin tuon uuden odottelemaan parempia aikoja.

Jos tarvii kokeilla, niin multa saa, jos lupaa kuparitahnan kanssa laittaa, että saa taas irtikin. Jos korjaantuu, niin voi sen ostaa poiskin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

toimii se ihan perus lambdakin ihan hyvin, ainakin jo 2tkm toiminut ilman ce valoa...

mutta eikos toi 9 ekun ja 20 ekun osa ole se imusarjan välissä oleva sininen anturi joka mittaa moottorin lämpötilaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, em. siniset on lämpöantureita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabracing kirjoitti:toimii se ihan perus lambdakin ihan hyvin, ainakin jo 2tkm toiminut ilman ce valoa...

toiminut minulla myös, jo vaan paljon kauemman ~15 tkm
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

mikkoimp kirjoitti:
saabracing kirjoitti:toimii se ihan perus lambdakin ihan hyvin, ainakin jo 2tkm toiminut ilman ce valoa...

toiminut minulla myös, jo vaan paljon kauemman ~15 tkm
Tätäkö lamppista olette käyttäneet?

Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Suabisti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:
saabracing kirjoitti:toimii se ihan perus lambdakin ihan hyvin, ainakin jo 2tkm toiminut ilman ce valoa...

toiminut minulla myös, jo vaan paljon kauemman ~15 tkm
Tätäkö lamppista olette käyttäneet?

Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
sama on, ja muuten ne mukana tulevat johtojen liitimet on susia :evil:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabracing kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:
toiminut minulla myös, jo vaan paljon kauemman ~15 tkm
Tätäkö lamppista olette käyttäneet?

Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
sama on, ja muuten ne mukana tulevat johtojen liitimet on susia :evil:

oliko tuo muuten minkä merkkinen? mulla kun on bosch niin sen liittimet meni suoraan lucasiin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

saabracing kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:
toiminut minulla myös, jo vaan paljon kauemman ~15 tkm
Tätäkö lamppista olette käyttäneet?

Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
sama on, ja muuten ne mukana tulevat johtojen liitimet on susia :evil:

No, anyway...Ton paskahärdellin laitoin motonetistä tilaukseen :D
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mun ässässä on lucasin leimalla oleva resistiivinen titaani -anturi. En tiennytkään, että tuo zircon anturi käy S:ään. Toimintaperiaate on ainakin erilainen:

http://www.ngk.de/Function_and_technology.683.0.html

Lucas mittaa anturin vastusarvoa ja molemmistahan se on mitattavissa, mutta tuo titaanianturi näyttää sen vastusarvon oikein. Zircon anturi taas toimii vähän kuin puolijohteet ja sen mittaus pitäisi tehdä jännitemittauksena vaikka sieltä sen vastuksenkin saa mitattua. Seokset ei ole oikein ihan joka olosuhteessa, joskin boksihan hyväksyy vaikka normaalin tehovastuksen sinne putkeen ja tarvittaessa käyttää omia esiohjelmoituja seosarvoja.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Sami kirjoitti:Mun ässässä on lucasin leimalla oleva resistiivinen titaani -anturi. En tiennytkään, että tuo zircon anturi käy S:ään. Toimintaperiaate on ainakin erilainen:

http://www.ngk.de/Function_and_technology.683.0.html

Lucas mittaa anturin vastusarvoa ja molemmistahan se on mitattavissa, mutta tuo titaanianturi näyttää sen vastusarvon oikein. Zircon anturi taas toimii vähän kuin puolijohteet ja sen mittaus pitäisi tehdä jännitemittauksena vaikka sieltä sen vastuksenkin saa mitattua. Seokset ei ole oikein ihan joka olosuhteessa, joskin boksihan hyväksyy vaikka normaalin tehovastuksen sinne putkeen ja tarvittaessa käyttää omia esiohjelmoituja seosarvoja.
Tuo kyllä hieman laihalla tuo ässä klävikin kun pakokaasuja mittailtiin. No pitää laittaa varpaat ja sormet pystyyn että tuo Zircon edes kuukauden päivät kestäisi, niin sais paremmalla budejetilla ton titanium mallisen 8)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, ei siinä varmaan anturin kestosta ole kyse ja itse anturi varmaan kestää useita vuosia. Kyse on vain siitä, ettei se ole oikea anturi tuohon autoon, jonka takia lucas ei saa oikeita arvoja vaikka tuntuu käynnissä pysyvänkin. Imuvuodot ja kaikki tuommoset seoksensäätöön liittyvät viat on niitä maailman turhimpia vikoja ja niillä saa sopivassa käytössä lisää vikaa generoitua. Kyllä jo perusarvoisesti kannattas laittaa suosiolla se oikea anturi sinne tai ajella ilman anturia. tulee jokatapauksessa halvemmaksi ajella CE valo päällä boksin safeasetuksilla, kuin laittaa sinne joitakin kymppejä maksava väärä anturi odottamaan taas oikean anturin vaihtamista.
Vastaa Viestiin