99 Turbo ja ahtopaineen säädin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

99 Turbo ja ahtopaineen säädin?

Viesti Kirjoittaja gls »

jäi vaivaamaan mieltä että onko `80 vuoden 99 Turbossa ahtopaineen säätö hoidettu erillain kuin ensimmäisissä turboissa?

kun tuon korjaamokäsikirjan mukaan ahtopaineensäätö venttiili tulee pakosarjan kyljestä:

Kuva

tuolle säätimelle ei mun `80 99 Turbossa ole paikkaa.

mutta siinä on tällainen härpätin :? :

Kuva

eli korvaako tuo alemmassa kuvassa näkyvä systeemi tuon pakosarjalta tulevan ahtopaineensäätimen?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Joo kyllä se korvaa. Mulla on omassa 99:ssä semmoinen ulkoinen hukkaportti. Siellä sisällä on ihan niinkuin autonventtiili joka päästää sit liiat paineet pihalle.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuon vanhemman mallin systeemin toiminnan käsitän..

se vissiin pukkaa ne turhat paineet pakopesän siipirattaan ohi pakoputkeen?

mutta miten tuo turbon alla oleva malli toimii?? onko se joku kierrättävä systeemi..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

turbo

Viesti Kirjoittaja hatami »

sulla on uudemman mallinen ahdin siinä,kello ohjaa läppää siinä ja päästää paineet ohi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eli ihan samalla periaatteella se toimii, päästää ennen turbiinia pakokaasuja turbiinipyörän ohi.
elikkäs ei muuta kuin cooleri väliin ja lyhentämään hukkaportin tankoa :twisted:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mikkoimp kirjoitti:eli ihan samalla periaatteella se toimii, päästää ennen turbiinia pakokaasuja turbiinipyörän ohi.
elikkäs ei muuta kuin cooleri väliin ja lyhentämään hukkaportin tankoa :twisted:
alkaa vissiin päästeleen turhia 0,7 baarissa?
oonko käsittäny oikeen että tankoa LYHYEMMÄKSI ruuvaamalla menee kireemmälle ja päästää ahtoja korkeammalle? :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

gls kirjoitti:oonko käsittäny oikeen että tankoa LYHYEMMÄKSI ruuvaamalla menee kireemmälle ja päästää ahtoja korkeammalle? :wink:
Jep, mutta laita ennemmin lisäjousia, että hukkaportille jää avautumisvaraa. Muuten läppä avautuu liian vähän ja kierroksilla ahdot karkaa ylös - kokeiltu on :D Lisäjousella toimii paremmin :idea:

ex:

99 turbo -80
900 turbo -86
900 T16 -85
99 turbo ic -84 special
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin