Pyörän pultteja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arikkone
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 00:02

Pyörän pultteja

Viesti Kirjoittaja arikkone »

Uuden jäsenen pulma heti alkuun: Mistä saisi ysiysin pyörän navan pultteja, jotka on jotenkin lyöty kiinni siihen napaan? Niistä on kierteet tarunsa lopussa ja uudet pitäisi saada. Asennusohjeita??
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Itse ostin niitä romuttamolta, mutta ei tullutkaan sitten vaihdettua niitä laiskuuden vuoksi :roll: Käsittääkseni jarrulevy (ja tietenkin satula) pitää ottaa pois että pääsee vaihtamaan nämä pultit. Ja ne pultit on varmasti lujassa, mutta lyömällä ne pitäisi lähteä irti.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eipä taida uudetkaan maksaa motonetissa montaa euroo. 3-4?

Lyömällä lähtevät pois mutta en muista riittikö pelkän jarrulevyn irroitus, luultavasti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Siihen pisteeseen pitää purkaa, että jarrulevyt saa edestä pois. Elikkäs satula ja levy pois, että saa pultit lyötyä napaan. Jos on se aivan vanhin etunapa niin silloin pitää purkaa koko napa osiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyörän pultteja

Viesti Kirjoittaja stara »

arikkone kirjoitti:Uuden jäsenen pulma heti alkuun: Mistä saisi ysiysin pyörän navan pultteja, jotka on jotenkin lyöty kiinni siihen napaan? Niistä on kierteet tarunsa lopussa ja uudet pitäisi saada. Asennusohjeita??
merkkiliikkeessä pitäisi olla ko. duuniin työkalu joka on jämäkkä ruuvi millä se napapultti painetaan ulos ja vedetään uusi tilalle.
kyllä ne sitä lainaa kun kiltisti pyydät, tai sit jos teetät homman niin varmistu jotta sellanen on , muuten maksat turhaa.
joo jarru ja napa on ainakin poistettava kuten yllä sanottiin.
en menisi noita turhaan hakkaamaan, saattaa saada napa tai laakeri kipeää, sillon ketuttaa, on ne meinaan aika tiukassa.
Mä tossa jo kerran hitsailin sellasta ulospainajaa 16 mm pultista ja muista hilppeistä, mut ei kestäny vaikka oli kyllä sikajämäkkä.

jos paat uudet pultit niin harkitte paremmat mutterit samalla, ne vanhat voi olla kans mankeloitunu uuteen malliin.
Voi muuten olla, jotta pärjäät pelkillä siisteillä muttereilla, joskus mutterit kuluu ja siihen kartioon tulee monttu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin