Tarvike vai alkuperäinen ?
Tarvike vai alkuperäinen ?
Mikä perkele se on kuin jotkut luottavat siihen että alkuperäinen on alkuperäinen jne. ja sitä ei muualta saa.
Laittakaa listalle mitkä tiedätte että on tarvikeliikkeessä sama kuin alkuperäinen. Tässä alkua:
- Motenetin penkin korjaushalsteri= sama kuin alkuperäinen.
-Raitisilmasuodatin kehyksellä OG 900= sama kuin alkuperäinen mutta melkein 30 € halvempi.
- Saab -Öljynsuodatin= mann,Bosch.
- Lämppärinhana, motonet OG900= alkuperäinen
-Nivelet tarvikeliikkeestä TRW= sama kuin alkuperäinen ( joskus oli ainaski )
- Termostaatti = Calorstat
- Kannentiiviste= Elring
- Männät= Mahle, Karld Smith ( Liekö oikein) tai mitä ovat saaneet.
Autotehtaat ei tee mitään osia ite / teetä ikuisesti suojattuna , Yleensä n.3vuotta niin saa samaa kamaa tarvikeliikkeestä kuin orgista kun puhutaan kulutusosista.
Ja joskus kun tietää niin lakuperäinen ei ole paras vaan tehdas on huuattanut alihankkijat ja edullisin ja laatuvaatimukset täyttävä voittaa , ei välttämättä paras.
Mutta kaikkea ei saa tarvikeliikkeestä.
Pistäkää listaa.
Laittakaa listalle mitkä tiedätte että on tarvikeliikkeessä sama kuin alkuperäinen. Tässä alkua:
- Motenetin penkin korjaushalsteri= sama kuin alkuperäinen.
-Raitisilmasuodatin kehyksellä OG 900= sama kuin alkuperäinen mutta melkein 30 € halvempi.
- Saab -Öljynsuodatin= mann,Bosch.
- Lämppärinhana, motonet OG900= alkuperäinen
-Nivelet tarvikeliikkeestä TRW= sama kuin alkuperäinen ( joskus oli ainaski )
- Termostaatti = Calorstat
- Kannentiiviste= Elring
- Männät= Mahle, Karld Smith ( Liekö oikein) tai mitä ovat saaneet.
Autotehtaat ei tee mitään osia ite / teetä ikuisesti suojattuna , Yleensä n.3vuotta niin saa samaa kamaa tarvikeliikkeestä kuin orgista kun puhutaan kulutusosista.
Ja joskus kun tietää niin lakuperäinen ei ole paras vaan tehdas on huuattanut alihankkijat ja edullisin ja laatuvaatimukset täyttävä voittaa , ei välttämättä paras.
Mutta kaikkea ei saa tarvikeliikkeestä.
Pistäkää listaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tulpanjohdot=Bougicord, motonetistä tuli buogia, kun b-mosaan tilasin johdot. (lisämerkintä: Merkkikohtainen sarja)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
katsoin kaapista saabin suodatinta ja mann- oli se ainaski. Jarrupala paketissa luki että oli tehty Englannissa..Oliko mennyt sekaisin
Tahtoo lisää listaa.

Tahtoo lisää listaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Termostaatti
Ainakin Saabin tiskiltä on kolmeen otteeseen annettu MotoRad-merkkisiä termostaatteja.
Alkuperäiskytkin on turboissa ollut Sachs / Fictel & Sachs, olikos se nyt ruiskuissa ja 4-vaihteisissa Borg & Beck.
Alkuperäiskytkin on turboissa ollut Sachs / Fictel & Sachs, olikos se nyt ruiskuissa ja 4-vaihteisissa Borg & Beck.
Hieman Peugeot-merkkistä offtopiccia asiaa sivuten...Niiden alkuperäisosissa ei tosiaan ole kehumista, saattaako tarvikkeenakaan saada niin huonoja (ellei ole samoja). Meidän 206:ssa etujarrupalat alkoi olla finaalissa reilussa 30tkm:ssä. Samoin jarrulevyt 2mm urilla ja muutenkin loppu. 60tkm:ssä raidetangon päät ja alapallot lonksuu. Motonetista hain uudet osat toivoen, että olisi eri osia...
Kyllä OG-satkussa on päässyt halvimmilla espanjalaisilla DYS-nivelillä paljon pidempiä pätkiä. Myöskään Motonetin QH-etujarrulevyissä ei ole edes pykälää reunassa 40tkm:n jälkeen. Jarrupaloista merkkiä X oli lähtenyt 1-2mm.
Kyllä OG-satkussa on päässyt halvimmilla espanjalaisilla DYS-nivelillä paljon pidempiä pätkiä. Myöskään Motonetin QH-etujarrulevyissä ei ole edes pykälää reunassa 40tkm:n jälkeen. Jarrupaloista merkkiä X oli lähtenyt 1-2mm.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Jotkut puhuu että trw nivelet on alkuperäisiä. Niinhän niissä lukeekin mutta mistä tiedämme tuleeko samalta linjalta.
Kuten pakoputketkin sama juttu,Ad liikkeessä puhuivat että bosal tekee saabille putket. Voi tehdäkin mutta mistä johtuu että Saabin omassa putkessa on materiaali paksumpaa?? Olen nähnyt omin silmin halkileikattuna molemmat uutena.
Kuten pakoputketkin sama juttu,Ad liikkeessä puhuivat että bosal tekee saabille putket. Voi tehdäkin mutta mistä johtuu että Saabin omassa putkessa on materiaali paksumpaa?? Olen nähnyt omin silmin halkileikattuna molemmat uutena.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ei taida olla Saabilla vara teettää TRW;llä parempia samalla tehtaalla että noi menee alkuperäiseksi ja noi menee tarvikkeeksi. Se Bosal homma voi johtua siitä että saab on kieltänyt myydä sitä putkee muille ku saabille tietyn ajan= maksanut siitä ja Bosalin hemmot on kiertänyt sen tekemällä ohuemmasta värkistä = ei sama putki... näin kierretään esim. Patentit...
eli bisnes on bisnestä ja kaikilla tehdään vain rahaa. Jos autot tehtäisiin nyky materiaaleista ( lentokone ja avaruuspuoli ) ja HUOLLOT tehtäisiin kuten pitäis ois autot periaatteessa teknisesti ikuisia. Mutta mutta , raha puhuu.

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tässä olisi varmaan monia näkökulmia:toms kirjoitti: Jos autot tehtäisiin nyky materiaaleista ( lentokone ja avaruuspuoli ) ja HUOLLOT tehtäisiin kuten pitäis ois autot periaatteessa teknisesti ikuisia. Mutta mutta , raha puhuu.
- Paaliautossa menee hukkaan:
- öljyä
- muovia (öljyä)
- kangasta
- valmistukseen käytetty työ
Jos nuo kojelaudat yms. muoviosat ei menis noin suuressa määrin hukkaan, öljy/bensavarat riittäis maapallolla pidemmälle. Jos paaliautojen öljytyt osat olis voitu jättää valmistamatta, ja valmistaa bensaa sen sijasta, niin...
Jos autot kestäis 5-kertaisen ajan, niin ainakin ne neljän auton valmistukseen käytetyt öljyt vois hyödyntää bensana.
Valinnanmahdollisuudet vois ehkä kärsii. Autot olis enemmän samanlaisia?
katista taaksepäin kandeis olla pakoputki rosterista heti uutena, ihan älytöntä meininkiä repiä niitä muutaman vuoden välein, paitsi tietenkin 3" ränni on asiaa 
Jarruputkien ainakin taka- akselin osuus sais olla kans jotain ruostumatonta kamaa.
Katin suojus on häippässy mulla olemattomiin, vois olla jotain alumiinia tai rosteria ja jarrukilvet myös. Ei niissä materiaalikustannus paljoo vaikuta, kun painavat alle kilon kappale, mutta vaihtotyö maksaa. Jotain 100 erkin luokkaa toi kilpi saabilla muistaakseni ja kun myös etupyörän laakeri saa turpiinsa vaihdossa ( jos et osaa vaatia, että suojuksen kannake leikataan poikki, jolloin ei laakeria tarvii poistaa), se maksaa keskimäärin 50 ( siis haratsussa) ja asennustyö varmaan 2 timmee eli min 100, yhteensä siis minimissään 250 moisen pellinpalan vaihtamisesta. Ja tässäkin vielä edellytetään jotta kilven ruuvit lähtevät ehjänä auki, jota ne eivät kaikki yleensä tee.
kahta ensimmäistä noista saa TARVIKKEENA.
en sit tiiä onko uudemmissa vehkeissä parannusta noilta osin.

Jarruputkien ainakin taka- akselin osuus sais olla kans jotain ruostumatonta kamaa.
Katin suojus on häippässy mulla olemattomiin, vois olla jotain alumiinia tai rosteria ja jarrukilvet myös. Ei niissä materiaalikustannus paljoo vaikuta, kun painavat alle kilon kappale, mutta vaihtotyö maksaa. Jotain 100 erkin luokkaa toi kilpi saabilla muistaakseni ja kun myös etupyörän laakeri saa turpiinsa vaihdossa ( jos et osaa vaatia, että suojuksen kannake leikataan poikki, jolloin ei laakeria tarvii poistaa), se maksaa keskimäärin 50 ( siis haratsussa) ja asennustyö varmaan 2 timmee eli min 100, yhteensä siis minimissään 250 moisen pellinpalan vaihtamisesta. Ja tässäkin vielä edellytetään jotta kilven ruuvit lähtevät ehjänä auki, jota ne eivät kaikki yleensä tee.
kahta ensimmäistä noista saa TARVIKKEENA.
en sit tiiä onko uudemmissa vehkeissä parannusta noilta osin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ajatelkaapa kuinka paljon tehdas säästää jos tehdään osat kestämään vain takuuajan . Kuka olisi valmis maksamaan rosterisesta korista? Hinta ei olisi halpa koska ostajiakaan ei olisi. Miten tuotanto pelaisi? Se on 10c per auto jos säästetään niin se on miljoonas autos aikas paljon herrojen taskus.
Vag laitteissa näkee vuosivuodelta säästökohteita. Ruuveja vähenee ja muovia tulee tilalle.
Vag vehkeissä kun on jarrupaloille kulumis varoittimet niin kun valo syttyy niin pintaa on vielä 4-5mm ,eikun uutta vaan. Se on sitä nykyaikaa.
Vag laitteissa näkee vuosivuodelta säästökohteita. Ruuveja vähenee ja muovia tulee tilalle.
Vag vehkeissä kun on jarrupaloille kulumis varoittimet niin kun valo syttyy niin pintaa on vielä 4-5mm ,eikun uutta vaan. Se on sitä nykyaikaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
joillakin alueilla jo osaavat tehdä siten , ja jopa niin ettei kestä edes takuuta.900i kirjoitti:Ajatelkaapa kuinka paljon tehdas säästää jos tehdään osat kestämään vain takuuajan
autot tuloo perässä

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Varmasti tulee. Edellisessä työpaikassa on tehty jarrulaikkoja ja pakosarjoja Saabille. Jarrulaikkojen kohdalla tehtiin mm. niin, että tehtiin valukoneella Saabin leimoilla laikkoja ja sen jälkeen näpsästiin mallista Saabin leima pois (tarramuovia) ja laitettiin tarvikemerkin leima, ja taas päästettiin menemään samalla mallilla ja samalla rautalaadulla. Tilaajana tuotteelle oli alihankkija ja tarvikemerkkinäkin tunnetut Girling ja Ate.900i kirjoitti:Jotkut puhuu että trw nivelet on alkuperäisiä. Niinhän niissä lukeekin mutta mistä tiedämme tuleeko samalta linjalta.
Pakosarjat oli sitten asia erikseen, kun taisivat mennä suoraan Saabille ja tehtiin SiMo-raudasta, jossa on pii ja molybdeeni perskuleen korkeat. Rautalaatu on kehitetty juuri pakosarjoihin ja oli kaikkeen muuhun valamiseen käyttökelvotonta (ainakin paikallisen valimon tuotteista).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001