istuinlämmitys 900 -92

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

istuinlämmitys 900 -92

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Heips
Vasta hankittua 900 tässä kunnostelen.
Ja kyselen raadilta oliko mitään mahiksia saada tuota reostaatti
säädintä korjattua kun se ei pelitä.
Kokeilin toisella säätimellä jota tarvitaan toisessa autossa että lämmittimet ,sulakkeet ja yms. ovat kunnossa.
Toiseksi oliko tietoa miten SEAT BELTS- varoituspolttimon voi vaihtaa
ja vielä miten puhallinkytkimen voi irroittaa kojetaulusta?Irtoaako se samalla tavalla kuin valokytkin?Mikäköhän muu syy voisi olla tuohan turvavyön merkkilampun toimimattomuuteen?

Ali
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Turvavyöpolttimo vaihdetaan kojelaudan naamaosan takaa. Ei käsittääkseni kannata yrittää kammeta sitä irti (kiinteä), vaan avata suosiolla naamaosa.

Kannattaa vaihtaa muutkin vastaan tulevat polttimot siinä samalla kun avaa kojelaudan. (Niinpä, paraskin olen sanomaan kun itselläni on lämppärin ym. säätimien valot pimeänä.)

Turvavyövalossa 2W W2 x 4,6d lasikanta ja muissa 1,2W W2x4,6d lasikanta. (1989:n ohjekirjan mukaan)

Radion aukosta voi koittaa vaihtaa, tai sitten kojelautaa raottamalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Reostaattiin saa vaihdettua operaatiovahvistimen, TAA765. Löytyy Bebekiltä kahdella eurolla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg
Melkein mikä tahansa muukin operaatiovahvistin kelpaa, mutta kantajärjestys on eri, joutuu asentamaan piirin selälleen ja laittamaan pari hyppylankaa.

http://faq.saab-club.ru/_9000/switch.htm

Puhallinkytkimenkin saattaisi saada vaihdettua radion aukon kautta.
http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
http://koti.mbnet.fi/stefa/puhallin/kehysjohdot.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: istuinlämmitys 900 -92

Viesti Kirjoittaja fforslund »

kaneali kirjoitti:Heips
Vasta hankittua 900 tässä kunnostelen.
Ja kyselen raadilta oliko mitään mahiksia saada tuota reostaatti
säädintä korjattua kun se ei pelitä.
Kokeilin toisella säätimellä jota tarvitaan toisessa autossa että lämmittimet ,sulakkeet ja yms. ovat kunnossa.
Toiseksi oliko tietoa miten SEAT BELTS- varoituspolttimon voi vaihtaa
ja vielä miten puhallinkytkimen voi irroittaa kojetaulusta?Irtoaako se samalla tavalla kuin valokytkin?Mikäköhän muu syy voisi olla tuohan turvavyön merkkilampun toimimattomuuteen?

Ali
Jos säädiin on rikki niin vain vaihto taitaa auttaa asiaan.
Poistamalla radion voi vaihtaa lampun takaapäin jos on pienet ja kätevät kädet.(voi olla että se on vain irronnut kolostaan). Tarkista myös turvavöiden ja matkustajan penkin johdot.
Kojelaudan etulevyn irroittaminen on toinen vaihtoehto.
Puhallinkytkin irtoaa muistaakseni suunnilleen kuin valokytkin, takaapäin voi auttaa radioaukosta... eihän kyse ollut siita alipaineella toimivasta suuntaus venttiillistä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Nyt on pakko osallistua oman kokemuksen syvällä rintaäänellä: Jos irrotatte sen kojelaudan kehyksen, niin ennen kun sitä rupee raottelemaan, niin kannattaa irrottaa se lämpöhanan vipu siitä kehyksessä olevasta säätönupista. Tämä onnistuu helposti radion aukosta. Nimittäin itse kun ekan kerran avasin, niin en tota vipua irrottanut ja sehän lähti sieltä hanan päästä irti => vähän veny palaneiden lamppujen vaihtourakka.. :oops:
9-3SC 2.0t Aut. -08
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Limmo kirjoitti:Nyt on pakko osallistua oman kokemuksen syvällä rintaäänellä: Jos irrotatte sen kojelaudan kehyksen, niin ennen kun sitä rupee raottelemaan, niin kannattaa irrottaa se lämpöhanan vipu siitä kehyksessä olevasta säätönupista. Tämä onnistuu helposti radion aukosta. Nimittäin itse kun ekan kerran avasin, niin en tota vipua irrottanut ja sehän lähti sieltä hanan päästä irti => vähän veny palaneiden lamppujen vaihtourakka.. :oops:
Itse olen aina irrottanut sen tangon hanan päästä, huomattavasti helpompaa ja tilavampaa kuin irrottaa siitä säätimestä. Hana näkyy siitä kaiutinreiästä helposti.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Kyllähän se tanko siinä kasauksen vaiheissa aina irtoilee päästä jos toisestaankin. :lol:

Pääasia ettei joudu sellaiseen rasitukseen, että hajoaa päistään tms.

Ei ole kaikkein helpoin konstruktio tuossa kojelaudassa.

Alipaineletkuhässäkän näprääminen takaisin kiinni säätimeen radion raosta on myös ihan kivaa hommaa. Mulla ainakaan ei pahemmin ollut letkuissa ylimääräistä, että olis voinu kiinnittää tuon takaisin etulevy irralla.

Joskus olen pistänyt sen ainoan toimivan polttimon (turvavyövalo) väärään kohtaan ja puhaltimesta johdot kiinni niin että toimi vain pari puhallusasentoa.
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

lämmitys/merkkivalot

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Kiitokset tähän mennessä saaduista neuvoista!
Homma on edennyt ja reostaatti on purettu.Mutta tästä eteenpäin tarvitaan jo elektroniikka tietoutta.Joten parasta hankkia toimiva tilalle kuten tässä edellä on jo neuvottu.
Onkohan niin että tuota löytyy vasta 90-luvun vehkeistä?
Noita merkkivalojakin kyllä on ensin yritettävä tuolta radion reiän kautta.
Tosin JUS on kaivanut todella yksityiskohtaisen ohjeen kojetaulun purkamisesta.

Ali
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos sormet ei taivu radion kautta niin naamataulua helpompi on yleensä irroittaa polvisuoja jolloin on hyvät tilat vaihdella polttimoita.

Olikos tuolla säätimien takana 2vai3 polttimoo turvavyön lisäksi?
Turvavyön varoitusvalo saattaa olla pimeenä myös jos johto on menny turvavyön lukon juuresta poikki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

tetammi kirjoitti:Olikos tuolla säätimien takana 2vai3 polttimoo turvavyön lisäksi?
Turvavyön varoitusvalo saattaa olla pimeenä myös jos johto on menny turvavyön lukon juuresta poikki.
Kaks niitä on. Kannattaa huomata, että se alempi (lämmön ja distrin välissä alareunassa) sojottaa viistoon, joten jos sitä polttimonpidikettä yrittää sinne suorassa sisään, tulee vaan ärräpäitä mutta ei tuloksia. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
cub
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 13:23
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja cub »

Minä vaihdoin noita polttimoita radion aukosta + revin kaikki alarivin namiskat irti (eli ne missä on mm. hätävilkut). Sitten vain peilin pala ja fikkari käteen ja zuumailemaan. :)
Saab 900S -90
#2423
Vastaa Viestiin