Elikkäs rupesin vaan ihmettelemään ton satkun kulutusta... tankkasin ekaa kertaa täyteen pari päivää sitten ja nyt on ajettu 380 km ja mittari näyttää jo lähes tyhjää Tosta on puolet maantieajoa ja puolet sekalaista pörräämistä. Kuluttaako tommonen kaasarivehe oikeasti noin paljon vai onko siinä jotain vikaa?
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
kristian kirjoitti:Elikkäs rupesin vaan ihmettelemään ton satkun kulutusta... tankkasin ekaa kertaa täyteen pari päivää sitten ja nyt on ajettu 380 km ja mittari näyttää jo lähes tyhjää
Toimiiko mittari varmasti oikein, eli onko tankista todella kadonnut bensaa noin paljon?
Mulla mittari menee maantieajossa punaisen alapuolelle jo 100km ennen kuin bensavalo syttyy.
Mulla menee yleensä 8 ja 11 välil sekalaises ajos.
Jeps, kyllä tuo mittari näyttää vähän mitä sattuu välillä etten tiedä voiko siihenkään täysin luottaa Mutta silti tuntuu vähän liian janoiselta tuo auto...
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mittari voi tosiaan toimia vanhemmiten miten sattuu, ainakin mulla menee reilusti alle punaisen viivan ennen kuin valo syttyy. Sen jälkeen on tankissa vielä jotain 12 litran paikkeilla, eli reilut 100km ajelee vielä.
Talvella menee 9-10 litraa sekalaisessa ajossa (-85 yksikaasarinen), kesällä saattaa päästä n. 8,5litraan. Tänään tankatessa laskettu viime tankillisille 9,2litraa/100km. Bensavalo alkaa auton ollessa kunnossa vilkkua n. 500-550km:n ajon jälkeen, mittari näyttää "mitä sattuu", kun on alle puoli tankki jäljellä, eli näyttämä asteikon ollessa alle 30:n litran on melko epätarkka... Susi termostaatti ja hiukan vuotamaan äitynyt bensan paluulinja nosti kulutuksen jonnekin 11-12 litran tietämille.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jakajan alipainekellon rikkoutuminen nostaa myöskin kulutusta. Sen voi testata ottamalla kellolle menevän letkun irti imusarjasta ja kokeilemalla imeä letkusta. Jos siellä tuntuu vastusta, se on ok. Jos taasen ilma tulee läpi ihan horonaan, kalvo on rikki.
Meikäläisen 900i:ssäkin bensamittari höpsii ihan omiaan, mutta varoitusvalo toimii. Yleensä kun varoitusvalo alkaa välähtelemään, tankkiin menee about 50-55litraa ainetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minullakin tässä menossa samanlainen kokeilu -88 c:n kanssa. Ekaa kertaa kaasarisatku ajossa ja mielessäni on aina ollut semmonen käsitys että kuluttaisivat enemmän kuin esim. 8venttiiliset i:t. En tiedä mistä olen saanut mutta...ilmoittelen miten kävi kun seuraavan kerran käyn tankilla!
Olenpahan kai ruikuttanut oman 900c -90 kulutusta jokaiseen aihetta käsittelevään topicciin..
12l/100km on ollut keskikulutus, matkasta puolet muodostuu maantieajosta ja puolet Turun keskustassa hinaamisesta eli isoja mäkiä pienellä nopeudella, nostanee kaupunkikulutusta entisestään..
Lämpöneula on ollut alle vaakatason aina ajossa ja mittarista karkeasti arvioiden maantiellä on kulutus talvella ollut 10l luokkaa. Nyt vaihdoin termarin ja lämmöt pysyvät ajossa hieman yli vaakatason ja näyttäisi ikäänkuin 400km maantieajossa olisi kulunut hieman vähemmän. Voiko noin pienellä lämpöerolla olla iso vaikutus? Paljonko lämmöt yleensä pitäisi Saabissa olla maantienopeuksilla?
Viimekesänä tuo auto kulutti reilu 8l/100km ja viitisen vuotta sitten tällä pääsi reilusti alle kasiin satasella. Silloin muistelen vielä 30asteen pakkasessakin lämpöneulan pysytelleen reilusti vaakatason yläpuolella. Vanhassa termostaatissa oli painettu vuosiluvuksi -95 eli ei liene ihme, jos ahdisti jo vähän. Taitaa tuo termatin vaikutus kulutukseen olla loppujenlopuksi todella suuri, lähemmäs 10% näyttäisi vaikuttavan.
Tri-Lo kirjoitti:Minullakin tässä menossa samanlainen kokeilu -88 c:n kanssa. Ekaa kertaa kaasarisatku ajossa ja mielessäni on aina ollut semmonen käsitys että kuluttaisivat enemmän kuin esim. 8venttiiliset i:t. En tiedä mistä olen saanut mutta...ilmoittelen miten kävi kun seuraavan kerran käyn tankilla!
Muistaakseni vuoden 88 esitteen mukaan Pierburgikaasari on todellisen pisarallapisimmälleautoilijan unelma - viehän se sentään peräti desin vähemmän menovettä 90km/h nopeudella kuin ruiskumallibensakrematoriot.
akyttala kirjoitti:Olenpahan kai ruikuttanut oman 900c -90 kulutusta jokaiseen aihetta käsittelevään topicciin..
12l/100km on ollut keskikulutus, matkasta puolet muodostuu maantieajosta ja puolet Turun keskustassa hinaamisesta eli isoja mäkiä pienellä nopeudella, nostanee kaupunkikulutusta entisestään..
Lämpöneula on ollut alle vaakatason aina ajossa ja mittarista karkeasti arvioiden maantiellä on kulutus talvella ollut 10l luokkaa. Nyt vaihdoin termarin ja lämmöt pysyvät ajossa hieman yli vaakatason ja näyttäisi ikäänkuin 400km maantieajossa olisi kulunut hieman vähemmän. Voiko noin pienellä lämpöerolla olla iso vaikutus? Paljonko lämmöt yleensä pitäisi Saabissa olla maantienopeuksilla?
Viimekesänä tuo auto kulutti reilu 8l/100km ja viitisen vuotta sitten tällä pääsi reilusti alle kasiin satasella. Silloin muistelen vielä 30asteen pakkasessakin lämpöneulan pysytelleen reilusti vaakatason yläpuolella. Vanhassa termostaatissa oli painettu vuosiluvuksi -95 eli ei liene ihme, jos ahdisti jo vähän. Taitaa tuo termatin vaikutus kulutukseen olla loppujenlopuksi todella suuri, lähemmäs 10% näyttäisi vaikuttavan.
Lämpömittarin kuuluu olla keskellä, eli täysin vaakatasossa. Ellei niin termari ei toimi kunnolla, tai mittari näyttää pieleen = sähkövika.
Talvella kylmäkulutus on isompaa, mulla oli viimeinen tankkaus tasan 12l/100km (lienee ennätys), mutta siinä oli reilusti sytytys ongelmia ja säätö melko rikkaalla... Alaennätys taitaa olla 7l/100km.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
ite ajoin autollani saab 900 gl -85 100 km keskikulutuksella noin 9 - 10 l /100 km. Ehkä moottorin kunnossa olisi velä parantamisen varaa, tulpat ja sensemmosta. Olen kuullut, että ko. saab malli osaisi viedä kaupunkiajossa jopa 30l /100 km. En tiedä uskoisko tota vai voiko autossa olla silloin jotain pielessä, jos noita lukemia kulutukset näyttää
Täällä 900GL -84 menee sinne 8l/100km maantiellä ja reiluun kymppiin kaupungissa. Pienemmällä kulkee kaupungissa kuin tuo 900c, johtunee nelilovisesta askista.
Hyvä muuten kun mainitsit tulpat, omasta en ole varmaan yli 30tkm aikana muistanu edes vilkaista, minkä näköiset ovat. On jotenkin unohtunut vaihtaa, vaikka aikaisemmin oli tapana useammin noita ruuvailla..
Oma 900c -88, talvella menee vähän enemmän (nopeus liikkuu 90-110 välillä maantiellä), mutta pääosin maantieajoa olen max. uskaltanut vetää n. 740 km. Kylläkin silloin tankki on ollut piripintan tankattuna eli se 55+ litraa. Joskus olen kesällä päässyt siihen 6,9 litraankin, joka luvataan, ajelin rauhallisesti 90 km/h. Kaveri ei koskaan pääsyt alle 9:n litran omallaan, eli ajotavalla lienee merkitystä.