

Toimiiko mittari varmasti oikein, eli onko tankista todella kadonnut bensaa noin paljon?kristian kirjoitti:Elikkäs rupesin vaan ihmettelemään ton satkun kulutusta... tankkasin ekaa kertaa täyteen pari päivää sitten ja nyt on ajettu 380 km ja mittari näyttää jo lähes tyhjää![]()
Muistaakseni vuoden 88 esitteen mukaan Pierburgikaasari on todellisen pisarallapisimmälleautoilijan unelma - viehän se sentään peräti desin vähemmän menovettä 90km/h nopeudella kuin ruiskumallibensakrematoriot.Tri-Lo kirjoitti:Minullakin tässä menossa samanlainen kokeilu -88 c:n kanssa.Ekaa kertaa kaasarisatku ajossa ja mielessäni on aina ollut semmonen käsitys että kuluttaisivat enemmän kuin esim. 8venttiiliset i:t. En tiedä mistä olen saanut mutta...ilmoittelen miten kävi kun seuraavan kerran käyn tankilla!
Lämpömittarin kuuluu olla keskellä, eli täysin vaakatasossa. Ellei niin termari ei toimi kunnolla, tai mittari näyttää pieleen = sähkövika.akyttala kirjoitti:Olenpahan kai ruikuttanut oman 900c -90 kulutusta jokaiseen aihetta käsittelevään topicciin..
12l/100km on ollut keskikulutus, matkasta puolet muodostuu maantieajosta ja puolet Turun keskustassa hinaamisesta eli isoja mäkiä pienellä nopeudella, nostanee kaupunkikulutusta entisestään..
Lämpöneula on ollut alle vaakatason aina ajossa ja mittarista karkeasti arvioiden maantiellä on kulutus talvella ollut 10l luokkaa. Nyt vaihdoin termarin ja lämmöt pysyvät ajossa hieman yli vaakatason ja näyttäisi ikäänkuin 400km maantieajossa olisi kulunut hieman vähemmän. Voiko noin pienellä lämpöerolla olla iso vaikutus? Paljonko lämmöt yleensä pitäisi Saabissa olla maantienopeuksilla?
Viimekesänä tuo auto kulutti reilu 8l/100km ja viitisen vuotta sitten tällä pääsi reilusti alle kasiin satasella. Silloin muistelen vielä 30asteen pakkasessakin lämpöneulan pysytelleen reilusti vaakatason yläpuolella. Vanhassa termostaatissa oli painettu vuosiluvuksi -95 eli ei liene ihme, jos ahdisti jo vähän. Taitaa tuo termatin vaikutus kulutukseen olla loppujenlopuksi todella suuri, lähemmäs 10% näyttäisi vaikuttavan.