Satkujen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Satkujen erot

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mitäs eroa on 900c:llä ja 900i:llä ?

Mitä nyt itse tiedän niin 900c:ssä ei ole plyyshi sisustaa,
hieman mopompi..eli enpä muuta sitten tiedäkkään :)
900i:ssä on se intercooler eli se välijäähdytin, mutta onko muuta ?

Onko kauhean paha homma laittaa sisusta 900c:n ja mitä se suunnilleen maksaisi? Ja entäs 900i:n kone ja se välijäähdytin eli suomeksi onko paha homma muuttaa 900c -> 900i:hen?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Perusero on siinä, että 900c on kaasarilla ja 900i on ruisku.
900i voi olla joko 8- tai 16-venttiilinen. Lisäksi 900i voi olla 2.1 litran moottorilla.

900c-mallikin oli aikahyvin varusteltu:tehostin, sävylasit ja keskuslukko.

Välijäähdyttimiä ei ole vakiona kai kun aero-malleissa?? Korjatkaa jos olen väärässä. Välijäähdyttimellähän ei tee mitään jos ei ole turboa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Välijäähdyttimiä ei ole vakiona kai kun aero-malleissa?? Korjatkaa jos olen väärässä. Välijäähdyttimellähän ei tee mitään jos ei ole turboa.
Kyllä coolereita on 8 ja 16 tappisissa turbokoneissa. Taitaapi olla B-mallin turbo, jossa ei ole cooleria. Vai oliko H-mallia ilman cooleria???
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mutta onko 900c ja 900i:n moottori sama ? mutta ruisku vain erona ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mutta onko 900c ja 900i:n moottori sama ? mutta ruisku vain erona ?
Juu kyllä se kone on muuten sama, paitsi että 91-93 vuosimalleissa oli myös 2.1 litrainen 900i saatavilla.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli onko paha homma vaihtaa kaasarin tilalle sen ruiskun ?
Tarviiko muuta tehdä, ja katsastusmies ei intä mitään vastaan ?

Onko muuta tehollista eroa ? kun vaihtaa tuon ruiskun kaasarin tilalle onko kone puoli sitten niinkuin 900i :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli onko paha homma vaihtaa kaasarin tilalle sen ruiskun ?
Tarviiko muuta tehdä, ja katsastusmies ei intä mitään vastaan ?

Onko muuta tehollista eroa ? kun vaihtaa tuon ruiskun kaasarin tilalle onko kone puoli sitten niinkuin 900i :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Eikös tankki mahda olla ainakin erilainen kaasari- ja ruiskumallien kesken. Ruiskussahan polttoainepumppu on tankissa.

Edit: Niin ja on se ruiskukone tehokkaampi, muistaakseni 8v ruisku ilman kattia 118hv, kaasari 100hv. Korjatkaa jos olen väärässä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

dimebak kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Välijäähdyttimiä ei ole vakiona kai kun aero-malleissa?? Korjatkaa jos olen väärässä. Välijäähdyttimellähän ei tee mitään jos ei ole turboa.
Kyllä coolereita on 8 ja 16 tappisissa turbokoneissa. Taitaapi olla B-mallin turbo, jossa ei ole cooleria. Vai oliko H-mallia ilman cooleria???
Kyllä H-koneista turboa oli ihan yleisesti ilman välijäähyä.

Tuossa nim. t8:n autokin näkyi olevan sellainen.

http://kotisivu.mtv3.fi/systeemi/image19.jpg
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ASTech kirjoitti:Kyllä H-koneista turboa oli ihan yleisesti ilman välijäähyä.

Tuossa nim. t8:n autokin näkyi olevan sellainen.

http://kotisivu.mtv3.fi/systeemi/image19.jpg
Todellakin. Tuli "lukko" aivoihin, enkä muistanut muuta ku tuon B-mallin turbon olevan ilman cooleria :oops:

Virheitä sattuu ja niistä oppii :)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Teemu kirjoitti:Perusero on siinä, että 900c on kaasarilla ja 900i on ruisku.
900i voi olla joko 8- tai 16-venttiilinen. Lisäksi 900i voi olla 2.1 litran moottorilla.

900c-mallikin oli aikahyvin varusteltu:tehostin, sävylasit ja keskuslukko.

Välijäähdyttimiä ei ole vakiona kai kun aero-malleissa?? Korjatkaa jos olen väärässä. Välijäähdyttimellähän ei tee mitään jos ei ole turboa.
Siis kun 900i muuttui vuosimallissa 1987 "viistokeulaiseksi" jolloin myös takapuskuri muuttui paksummaksi, kaasariversion tyyppimerkinnäksi jäi pelkkä 900. Sitten tuotiin muistaakseni vuonna 1988 tarjolle myös 900C, jossa siis oli edelleen kaasarikone, mutta ulkoisesti se näytti iivarilta eli lamput, maski ja puskurit olivat uudempaa mallia ja varustelussakin tehostin ja keskuslukitus ainakin kuuluivat asiaan.

Jos muistan oikein, vuosimallissa 1989 ei enää "pelkkää" 900:aa ollutkaan vaan silloin kaikki kaasarimallit olivat C-versioita. Ja viimeisiksi taisivat jäädäkin, koska vuoden 1989 aikana alettiin jo toimittaa myös kattimalleja ja vuosimallissa 1990 kaikissa Saabeissa oli jo katalysaattorit ja siis vähintään 8-venttiilinen i-kone (110 hv).
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

miksikäs ei voisi käyttää tuota kaasarimallin vakiopumppua ruiskuksi muutettaessa, vai onko tuon kalvopumpun tuotto/paine liian alhainen? Ei tarvitsisi vaihtaa tankkia jos kalvopumpun soveltaminen onnistuisi.
saab 90 -85
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

pumppu

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

no eipä se kyllä kalvopumulla onnistu ruiskun pumpusta tulee noin 3-4baria ja tuotto on noin 100-150 litraa
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Toby kirjoitti: Sitten tuotiin muistaakseni vuonna 1988 tarjolle myös 900C, jossa siis oli edelleen kaasarikone, mutta ulkoisesti se näytti iivarilta eli lamput, maski ja puskurit olivat uudempaa mallia ja varustelussakin tehostin ja keskuslukitus ainakin kuuluivat asiaan.
-88 900c:ssä keskuslukitus ja ohjaustehostin taisi olla lisävarusteita. Ainakaan minun C:stä ei moisia löydy ja on kyllä aito C.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

no eipä se kyllä kalvopumulla onnistu ruiskun pumpusta tulee noin 3-4baria ja tuotto on noin 100-150 litraa
Ja sitte vielä 8-venttiilisten K-jet vaatii isomman pumpun kuin 16-venttiilisten lh-jetti, koska K-jetin järjestelmänpaine on yli 5bar.
Vastaa Viestiin