900 riskianalyysi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

900 riskianalyysi

Viesti Kirjoittaja oju »

Hei!

Olisiko ideoita laajempaan tarkasteluun siitä mikä saattaa jättää 900/900i:n tielle? Tarkastelussa siis vanha auto normaalein ongelmin. Huippukuntoisissa harrasteautoissa tuskin on sen suurempia ongelmia kuin näissä autoissa oli uutenakaan, varmaankin päinvastoin.

Kaasutinmallista huomasin että kaasuttimen kalvon repeäminen ajossa on varsin ikävää mutta toisaalta matka jatkuu vaikkakin 40km/h. Kalvoa on vaikea löytää tien päältä, itse pitäisin kaasutinautossa varakalvoa mukana.

Ilmeisesti nokkaketju ei katkea yllättäen vaan venyy jolloin vaihtotarve ilmenee vähitellen käyntihäiriöinä?

Vesiletkut tulevat jossain vaiheessa tiensä päähän, korjaaminen voi olla ikävää ja ilman ei pärjää. Kerran törmäsin tähänkin.

Mitenkäs ruiskumallin bensapumppu? Kuoleeko äkisti?

Entäs muut kohteet? Lähinnä kävi mielessä sellaiset osat jotka a) jollain järkevällä todennäköisyydellä voivat hajota yllättäen varoittamatta ja b) hajotessaan aiheuttavat merkittävää haittaa tai katkaisevat matkanteon. Esimerkiksi ajovalon polttimo täyttää ehdot muuten mutta ne saa vaihdettua matkan varrella joten harvemmin matka katkeaa niiden takia.

Jos näitä asioita saisi hieman esiin voisi näiden perusteella miettiä mitä osia ja kannattaa uusia ns. varmuuden vuoksi tai vaihtoehtoisesti mitä osia ja työkaluja kannattaa pitää varuilta mukanaan. Ajatuksia?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itsellä oli joskus kalvossa 5 reikää ,ei haitannu menoa muuten kuin että bensa maistui
bensapumppu kuolee lennosta 16tappiset mallit
vesiletkuista ei kokemusta
pihalla pressun alla h-motti josta ketju katkennut ohitus tilantessa vauhtia 160km/h.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noita erinäköisiä romuja on tullut aina keräiltyä auton perään, mutta en oikeastaan muista koskaan tarvineeni mitään varsinaista varaosaa, joka olisi ollut matkassa.

Murphyn laki pitää huolen siitä että juuri se osa mikä ei ole matkassa leviää. Niinpä onkin paras varautua mahdottomiin korjauksiin varaamalla matkaan mukaan:

- Kolmen machin teippi, iso rulla
- Surrilankaa, paljon
- Sähkärin teippi (ei kuitenkaan Nitto teippi vaan sellainen joka toimii)
- Sähköjohtoa, iso kieppi
- Sulakkeita
- Sokeripaloja
- 4-6 mm narua, iso kieppi
- Perustyökalut maun mukaan
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Syty-yksikkö. Kerran jätti tielle räntäsateessa. Sain vielä vuosisadan flunssan kaupan päälle pää märkänä konepellin alla ihmetellessäni, että mikähän siihen tuli. Varayksikkö sen jälkeen ollut aina hanskalokerossa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 riskianalyysi

Viesti Kirjoittaja Eski »

oju kirjoitti:Hei!
Ilmeisesti nokkaketju ei katkea yllättäen vaan venyy jolloin vaihtotarve ilmenee vähitellen käyntihäiriöinä?

Mitenkäs ruiskumallin bensapumppu? Kuoleeko äkisti?
Venynyt jakokettinki pitää kyllä sellaista rohinaa, että sen kyllä ehtii korjata ennen kuin katkeaa. Varmasti kohta löytyy joku jolta on joskus tuliterä ketju katkennut lennosta, mutta on kyllä äärimmäisen harvinaista.

Ruiskupumppu kuolee laakista, mutta yleensä siten, että auto ei käynnisty, eli ei vauhdista. Pumpun ikää lyhentää helposti sillä, että ajaa tankin tyhjäksi ja pumppu imaisee ilmaa... Joskus myös pumppu alkaa pitämään voimakasta sirinää ennen lopullista laukeamista.

Vesiletkujen kuntoa kannattaa tarkastaa ja vähänkin epäilyttävät letkut vaihtaa.

Ruiskuissa sytkämoduli on yksi yleinen vikakohde, itselläni on sen lisäksi virranjakajan kansi, puola, sytytystulppia ja tulpanjohtoja aina matkassa... 9-5:n kontissa on aina DI-kasetti, joka vastaa suunnilleen kaikkia noita em. satkun osia :D

Eski
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Tässä jotain itse keksittyjä huollon puutteesta johtuvia tiellejättäjiä (todennäköisyydestä en osaa sanoa, mutta olen kuullut/nähnyt):

- Jokin hihnapyörä lähtee kävelemään.
- Etutukivarsi repeää irti. (ruostevaurio)

- Moottorin etutukikumi pettää ja jakajan kansi lyö konepeltiin. (uusi jakajan kansi)

- Virtalukko korkkaa esim. parkkiksella. (puhalluspullo, tippa lukkoöljyä)

- Puola pettää
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä osaa sen kummemmin listata muuta kuin, että autohan voi jäädä välille ihan minkä tahansa vian takia.

Annista löytyy litra Nesteen Super 10W-40-oljaa, jarrunestettä, jäähdytinnestettä, vanha bensapumppu ja laturin remmi takakontista tunkin, tunkin veivin, rengasavaimen, vararenkaan ja varoituskolmion lisäksi. Hanskalokerossa on muutamia sulakkeita.

Turbossa on pussillinen erilaisia ja laatuisia työkaluja, jäähdytinnestettä, jarrunestettä, pari Carlaken paukkupulloa puhdistusaineita (verhoilu- ja lasi, perheellinen ku olen :lol: ), parit työhanskat, hinausköysi, starttikaapelit, tunkki, veivi, rengasavain, vararengas, varoituskolmio jne., EI kuitenkaan öljyä :oops: Kintaslaatikkossa on sulakkeita, polttimoita, vaihtokärkimeisseli ja liuta torxkärkiä.

Kova tavoite olisi kesän aikana koota molempiin autoihin asialliset määrät moottoriöljyä, jarrunestettä ja jäähdytinnestettä, laturin yms. apulaitteiden hihnoja, polttimoita, sulakkeita, hinausköydet ja starttikaapelit, tulpat, jakajan kannet, pyörijät jne. Siis sellaiset autokohtaiset survivalkitit. Sen lisäksi pistää työkalupussin sisältö uusiksi ja hommata asianmukaiset (lue: Bahco) työkalut. Työkalupussia voisi sitten tarpeen mukaan siirrellä autosta toiseen, kummalla nyt sitten lähtee pidemmälle reissulle tai vast.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen kokemuksilla tähän asti rengasrikot on olleet pahin riesa autoilijan urallani (10vuotta on ollu tuo kortti). Eniten harmia aiheuttaneet kaikenkaikkiaan. Pitäisin siis tärkeimpinä työkaluina auton kyydissä oikeaa rengasavainta, toimivaa tunkkia ja huolehtisin, että varapyörässä on varmasti ilmaa, ja että se ilma pysyy siellä kanssa...

Mitä olen muilta kuullut, niin sytkäosia kandeis vaihtaa säännöllisesti. Kaverin siskolla 900i:stä meni pyörijä rikki, ja saatte uskoa, että vikaa etsittiin yks ilta, ennenku "sytytti", missä vika on. Jakajan kansi ja pyörijä siis vaihtoon, jos ei ole itsellä havaintoa, että ne olisi vaihdettu viimeisimmän 4vuoden aikana jne. Tulpatkin kandeis vaihtaa edes vaikka kerran edes 30tkm välillä tai vaikka kerran vuoteen, jos tulee kilsoja reippaammin. Ihan turhaa vaivaa aiheutuu, jos joku syttyosa pimenee taipaleella.

Mullakin on sytkäyksikkö takapaksissa tossa 900i:ssä. "Isot pojat" on varoitelleet, että se voi kuolla kertalaakista. Puola multa meni kerran silleen, että pensaa meni huomattavasti enempi, ja auto kulki huonosti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

edellä oleellisimmat onkin jo listattu, jännitemeisseli, parimetrinen johdonpätkä, abikopihdit+ abikoja ja ylimääräiset tulpat ovat tarpeen kun kyttää minne se sähkö/ kipinä jää. ja taskulamppu tai sitten valo akusta.
lääkettä alipaineletkujen korjaamiseen, esim putkenpätkä holkiksi tai virallinen jatko.
linkin 1 sivulla on RAUTAISANNOS ehdotusta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ainoat totaalisen tiellejäämisen aiheuttaneet asiat ovat n. 10 vuoden saabistin uran aikana: Ulomman vetonivelen juuresta katkennut vetoakseli, kahteen kertaan katkennut kytkinakseli, kahteen kertaan totaalisen poikinut vaihdelaatikko, sisemmän vetonivelen "räjähtänyt" malja ja halvan(tarvike, Fram) bensasuodattimen hajoaminen ja roskien pääsy määränsäätimeen(ja siitä riittikin harmia pitkäksi aikaa käyntihäiriöiden/tukkeutuneiden suuttimien muodossa).

Muuten on päästy tallille enemmän tai vähemmän nilkuttaen, parhaimmillaan se viimeinenkin eteenpäin kuljettanut vaihde hävisi tallin pihalla.. siitäkin tosin vielä peruutettiin talliin kamalan rutinan ja paukkeen kera. :D

Edit: Senverta mainittakoon, että riskianalyysiä tehdessä minua ei ehkä kannata lukea keskiverto käyttäjiin.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti: Edit: Senverta mainittakoon, että riskianalyysiä tehdessä minua ei ehkä kannata lukea keskiverto käyttäjiin.. :lol:
Joo, ei kannata. Sulla ei ole oltu lähelläkään vakiokoneja noissa ongelmapotilaissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Niin-i, kyllähän repimällä saa rikki vaikka rautakangen... :roll: mutta normikäytössä kestää isältä pojalle.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä meni aina virranjakajan pyörijä, kun etukiinnikkeen pettämisen takia kone keuli kokkapeltiin kiinni (pätee tosin h-koneiseen, ei b-malliin). Kyllä ihmeteltiin missä vika on, pyörijästä meni se "kiila" rikki, muuten kaikki vaikutti ehjältä.

Sitten ne alipaineletkujen tiivistekumit (imusarjassa, venakopassa), alkaa ampua letkuja irti ja matka katkeaa, toki rautalangalla saa sidottua letkun imusarjaan, muttei tiiviisti. 99:ssä ja satkussa 4 kertaa paukkuneet irti, joten takaluukussa on muovikassillinen tiivisteitä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

lefa42 kirjoitti:Itsellä meni aina virranjakajan pyörijä, kun etukiinnikkeen pettämisen takia kone keuli kokkapeltiin kiinni (pätee tosin h-koneiseen, ei b-malliin). Kyllä ihmeteltiin missä vika on, pyörijästä meni se "kiila" rikki, muuten kaikki vaikutti ehjältä.

Sitten ne alipaineletkujen tiivistekumit (imusarjassa, venakopassa), alkaa ampua letkuja irti ja matka katkeaa, toki rautalangalla saa sidottua letkun imusarjaan, muttei tiiviisti. 99:ssä ja satkussa 4 kertaa paukkuneet irti, joten takaluukussa on muovikassillinen tiivisteitä.
Minulla kävi myöskin tätä pyörijän halkeamista muutama vuosi takaperin...aina kun lähti valoista liian ärtsysti kuului paukahdus ja siinä sitä oltiin ja sitten kun muisti ottaa varaksi pyörijän niin huomasikin että se oli väärä (kuupan). Eihän tuota silloon vielä tiennyt missä vika oli.. :oops:
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Matka voi katketa esim. heikkoon akkuun ja etenkin, jos pakkasilla ei saa lämppäriin. Näinhän reissussa voi hyvinkin käydä.

Laturin hiilet voi myös loppua kesken, joten vara-lataussäädin mukaan.

Matkalle olen jäänyt myös kaasuttimen jäätyeässä (onneksi lähelle kotia), johon auttoi jäänesto ja parin tuntia lämppärissä.

Kerran olen joutunut herkistämään kaasarin neulan kesken matkan.

Niin, ja onhan vararenkaissanne ilmaa? Ja pyöränavain sekä tunkki autossa mukana.. *nimim. kolme autoa ja vain kaksi pyöränavainta*
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin