Kun tuossa omassa projekti autossa on varmaan 7kpl avaimia ja ostin sen ei-suomalaiselta ihmiseltä. Haluan vain varmistaa, ettei noita avaimia ole "väärissä" käsissä.
Joten ajattelin vaihtaa kaikki lukot vanhasta satkustani.
Mutta tulee yksi ongelma, en tiedä missä vanhan satkun avaimet ovat
Niitä nyt vielä yritetään löytää, mutta epäilen että ovat kadonneet muuton yhteydessä.
Voinko tilata avaimen Saabilta sarjanumeron perusteella? Miten pystyn irroittamaan vanhat lukkopesät?
Ainakin jokin aika sitten sai vielä saabilta lukon sarjanumeron perusteella tilattua uudet avaimet. Jos kysyt niin pistä tämän päivän hintatieto näytil.
Pari kolme kymppiä tuo kaiketi on ollut...
Virtalukkoa varten täytyy ottaa keskikonsoli auki, haulla löytyy tarkempia ohjeita.
Ovissa on on vaan U-malliset klipsit joilla lukkopesä pysyy paikoillaan.
Hälynhän keskuslukituksineen sä tietty oot asentanu kun olet muutenkin noin paljon vaivaa nähny niin tietty ovien lukoista voi irrottaa ne lukkopesille menevät vivut. Takaluukun kun saa vielä avaimella auki niin ei kauhee paniikki vaikka häly rupeiskin kikkaileen.
3-ovisen luukussa muistaakseni kun ottaa koko kahvan irtisisäpuolelta niin pääsee lukkosylinteriin käsiksi. Systeemi kyllä selvii kun irrottaa suojapahvin.
Hanskalokeron lukko taitaa olla vain parilla ruuvilla kiinni.
Joo, häly kannattaa hankkia (meikäläisellä hankinnassa myös. Ilmeisesti cobra ois hyvä?).
Lukkosarja motonetista (virtalukon sylinteri + ovet + takaluukku). Maksoi muistaakseni 160e:n pintaan ja yllättävän helppo/nopea vaihtaa.
Lukot on siinämielessä ihan hyvät, että tuolla kaupungilla pyörii porukkaa, jotka kävelee jalkakäytäviä ja kokeilee vanhemmista autoista omilla avaimillaan, että mitkä lähtevät auki (eivät ennätä murtautua, tai sitten eivät halua murtautua). Tämmöiset kaverit bongasin helsingissä ja kun pääsivät mun auton kohdille, kyselin että mitäs pojat haluavat?
Lukot ei tietenkään pidättele, jos joku haluaa murtaa, mutta hidastaa tuota omilla avaimilla kokeilua. Toisaalta olen miettinyt, että hälyn asennuksen jälkeen voisin muurata noi lukot umpeen. ois kaksi reikää vähemmän, joihin noita amatöörivorojen vääntimiä saa tungettua.
Mikäänhän ei koskaan estä mitään, mutta monella tavalla voi yrittää hidastaa.
Turbo16 kirjoitti:Kun tuossa omassa projekti autossa on varmaan 7kpl avaimia ja ostin sen ei-suomalaiselta ihmiseltä. Haluan vain varmistaa, ettei noita avaimia ole "väärissä" käsissä.
Joten ajattelin vaihtaa kaikki lukot vanhasta satkustani.
Mutta tulee yksi ongelma, en tiedä missä vanhan satkun avaimet ovat
Niitä nyt vielä yritetään löytää, mutta epäilen että ovat kadonneet muuton yhteydessä.
Voinko tilata avaimen Saabilta sarjanumeron perusteella? Miten pystyn irroittamaan vanhat lukkopesät?
Miten tuo sitten eroaa keskuslukollisesta versiosta?
Ajattelin käyttää klubialennusta hälystä ja asennutan tuohon Cobran hälyn
Mun mielestä ei mitenkään. Pari vuotta sitten ostin entiseen 8V turbooni tuommoiset ja se oli keskuslukolla. Muistaakseni vipusysteemi on tismalleen sama keskuslukollisessa ja keskuslukottomassa eli itse lukot olis samanlaisia. Tarkoitetaankohan tuossa sanoa, että lukkosarjan mukana ei tule keskuslukkoa?
Kannattaa varmistaa kuitenkin joltain, jolla noi on tuoreessa muistissa ennen kuin tilaa.
Turbo16 kirjoitti:Miten tuo sitten eroaa keskuslukollisesta versiosta?
Ei noista motonetin listoista yksiselitteisesti voi tulkita mikä sopii mihinkin. Virtalukko ja ovien lukot on -81 eteenpäin aina samat, olipa sedan tai combi. Keskuslukko voi vaikuttaa lukkosylinterin tyyppiin ainakin sedanissa.
Haitat voi vaihtaa vanhaan lukkosylinteriin, jos uuden sarjan mukana tuli vääränlainen sarja. Motonetin saatavuustilanne ei välttämättä lupaa kovin hyvää, turussa yksi sedanin lukkosarja, muualla pelkkää nollaa, paitsi virtalukkosylintereitä olisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kait nyt suutarikin osaa tehdä avaimen numerolla? Ainaskin lukkosepän pitäis osata. Vie pesät mukana seppään ja sanoo, että tekaseppa avain tolla numerolla, joka on tossa pesässä.
On muutes tosi kiva, kun mulla on 99:ssä timmit lukot luukuissa ja sama avain käy virtalukkoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miten tuo sitten eroaa keskuslukollisesta versiosta?
Ajattelin käyttää klubialennusta hälystä ja asennutan tuohon Cobran hälyn
Ainakin omalla kohdalla merkkiliike sähläsi takaluukun lukon kanssa kun olivat ensin tilanneet osat jotka oli tarkoitettu ilman keskulukkoa olevaan malliin => eipä ottanu toimiakseen keskuslukon kanssa. Uudet osat sitten tilasivat. Jotain eroa niissä kait sitten on
Tämä siis sen takia kun olivat kontin kautta murtautuneet autoon.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Taitaapa olla niin, että sedanmalleissa takaluukun lukot poikkeavat toisistaan.
Keskuslukollisessa on kolmiasentoinen: aukon vaakasuoraan ollessa kontin lukko toimii keskuslukituksen mukana, pystyasennossa kontti aina lukossa ja oikealle käännettäessä (avain ei irtoa) auki.
Keskuslukottomassa on vain kaksi asentoa: auki-asento vaakasuoraan ja lukossa-asento pystyssä.
Combin takaoven lukko toimii samalla periaatteella kuin sivuovissakin, avain palautuu aina keskelle, joten se lienee sama riippumatta siitä onko keskuslukkoa vai ei.
Nostetaan vanha topic ylös ja kysytään:
Mistäs ootte ostanu noita lukkopesiä, jos ootte vaihtanu lukkoja? Mun autoon mentiin kesken fudismatsin sisään jollain avaimella kuskinovesta keskellä kirkasta päivää ja auto oli 30 metrin päästä kentästä. Lisäksi apparin ovessa on eri avaimella oleva lukko ja ei se virtalukkokaan ole kovin hyvässä hapessa joten ajattelin vaihtaa kaikki lukot kerralla. Auto on 2 ovinen. Motonetissä näyttäis maksavan 120 euroa setti mutta saldot oli nollaa. Niin ja pks seutua tarkoitan.
Niin monessa paikassa on tullu törmättyä keskusteluun saabin paskoista lukoista, joten taidan kohta leväyttää kasan lukkoja pöydälle ja tutkiskella, saisiko niistä jonkun "oppaan tapaisen" tee-se-itse torveloille.
Btw. Ei oo muuten kiva ylläri kun käytät virtalukon lukkosepällä sarjoituksessa ja kunnostettavana.. ja avain lähtee parilla edestakaisella nykäyksellä auton käydessäkin irti, piti sanoa pari valittua sanaa lukkosepälle.
Myrkky kirjoitti:Niin monessa paikassa on tullu törmättyä keskusteluun saabin paskoista lukoista, joten taidan kohta leväyttää kasan lukkoja pöydälle ja tutkiskella, saisiko niistä jonkun "oppaan tapaisen" tee-se-itse torveloille.
Täällä yks torvelo jää "oppaan tapaista" odottelemaan.