og900:n alipaineventtiilien toiminta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

og900:n alipaineventtiilien toiminta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tutkiessani California cabbini alipainesäätöisiä läppämoottoreita havaitsin, että kojetaulun keskiosassa olevaan läppämoottoriin ei tule ohjausta/letkua ja vastaavasti nro5 letku oli siististi tulpattu ja teipattu ikäänkuin tehtaan jäljiltä. Autossa on ilmastointi eli onko siinä tapauksessa em. läppämoottori irti kytketty vai onko tamä vain joku California juttu.
Korjaamokäsikirja tai vastaavasti Saabmastersin sivusto ei oikein valaissut asiaa.

Kyseinen läppämoottori on kuvassa nro 7

Kuva
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Puuttuvat letkut

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mikä ongelma siinä sitten on, eikö toimi? :wink:

Tuo kuva ei ole ilmastoinnilla varustetusta joten älä vertaa siihen.
Ilmastoinnilla varustetussa on letkut joltain osin erilailla, koska sisäkierto tarvii kanssa ohjauksen, silloin otetaan valintakatkaisijalta yksi tavallisen mallin toiminta pois, (myrskyasento muistaakseni) :lol:

Paremmin perillä olevat jatkakoon............. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sisäkierrolle on erillinen nappi.
mistä tuo sisäkierto ilmansa sisällä ottaa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Käyttöohjekirja kertoo myös että sisäilmakierto ohjataan päälle tuossa "sivunuolissa" vaikka ilmastoinnin kytkimet olis missä asennossa joten kai ne pevilläkin sit ihan oikein on.

Ohjekirjassa kommentoidaan myös että kun ilmastoimattomassa "sivunuolissa" ohjataan osa ilmasta myös lattialle niin ilmastoidussa ei mikä omasta mielestäni on ihan järkevää kun harvemmin lattialla on kauhean kuumaa vaikka muualla hytissä saattaa ollakin niin jos tuossa tapauksessa ohjattaisiin kylmää myös lattialle niin saattais varpaat palentua.

Loppuosa tuosta on vain siis ihan arvailua kun en ilmastoitua satkua omista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minulla ainakin oli napista tuo sisäkierto tuossa t8, ilmastointi siinä vaan ei toimi niin ei ole ikinä sisäkiertoa tullut kokeiltua sen enempää, kun katsonut vaan että ilman imuaukon läppä sulkeutuu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis mainitaan käyttöohjekirjassa myös toi erillinen nappi mutta siitä riippumatta sisäkierto kytketään myös tuossa sivusuunnassa.
Luonnollisesti napista saa sisäkierron päälle muissa asennoissa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

mikkoimp kirjoitti:sisäkierrolle on erillinen nappi.
mistä tuo sisäkierto ilmansa sisällä ottaa?
Ei ole kaikissa erillistä nappia, meitillä on sellainen versio että on vaan ilmastointi päällä tai pois. Sisäkierto ottaa ilmaa lämmityslaitteen koteloon ohjaamon sisällä uloimpaan reunaan tehdystä aukosta. Sillon kun alipainekelloja ohjaava kytkin asetetaan myrskyasentoon niin ulkoilman tulo konepellin läpi sulkeutuu ja kierto toimii vain auton sisällä. Toiminta on kaksitoiminen samaan aikaan , toinen pää kiinni toinen auki. MOT :oops:

ps. -83 CD 900
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin